یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

یک روز آفتابی / اولین مسابقه یانون‌دیزاین

دوشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۰۴ ب.ظ

ایران؛ یک روز آفتابی؛ شهریور ۱۴۹۲

یعنی دقیقا صد سال آینده!

منظر شهرهای صد سال آینده کشور ما چگونه باید باشد؟ شهرهای ایرانی-اسلامی ما!

برای دیدن پوستر در سایز مناسب روی آن کلیک نمایید.

مهلت ارسال آثار تمدید شد: ۳۰ مهر ۹۲ 

توضیح کلی:

مدت زیادی‌‌ست که تقریبا از زبان همه می‌شنویم: شهر ایرانی-اسلامی, معماری ایرانی-اسلامی, سند چشم‌انداز معماری ایرانی-اسلامی .... بر برخی خرده‌ای نیست. برخی چه به لحاظ دانش‌‌شان و چه به جهت جای‌گاهی که در پیش‌برد جامعه دارند باید راه‌برد و مسیر مشخص کنند و از متخصصان هر عرصه مطالبه کنند. اما به طرز عجیب و بیمارگونه‌ای از زبان اساتید و دانش‌جویان و اهالی هنر و معماری هم مدام همین الفاظ را می‌شنویم. بدون هیچ مابه‌ازای روشن و عینی که حداقل مشخص کند این مفهوم ذهنی چه چیزی را مراد می‌کند.

حدودا ۱۰۰ سال پیش گروهی که امروز فوتوریست‌ها می‌شناسیم‌شان دقیقا شروع به ترسیم آینده و نوید دادن دورانی متفاوت و جدید کردند. آن‌ها تنها یک بیانیه دادند و در عوض قبل از آن‌که اغلب‌شان در جنگ اروپایی-جهانی دوم کشته شوند مجموعه طرج‌های متعددی از تصویر ذهنی‌شان از آینده ارائه دادند که اتفاقا پیش از این هم آن‌ها را در یانون‌دیزاین با هم دیده‌ایم. جالب این‌جاست که این طرح‌های ساده به مراتب از هزاران پژوهش و سخن‌رانی در آینده جهان موثرتر بودند، و امروز بسیاری از چیزهایی که پیرامون‌مان وجود دارند یا اتودها و تخیلاتی که در سینمای جهان از تصویر آینده بشر می‌بینیم نتیجه همان چندین الگوی طراحی شده ساده و همان افق نوید داده شده‌ی فوتوریست‌هاست: که به حق گفته‌اند دو صد گفته چون نیم کردار نیست....

یانون‌دیزاین در نظر دارد تا راه جدیدی باز کند. بیایید آینده شهرهای ایرانی-اسلامی را ترسیم کنیم. بیایید آن‌چه را که باید به آن برسیم مجسم کنیم و خیلی عینی و ملموس به جامعه بگوییم به نظر ما آینده شهر ایرانی-اسلامی چه باید باشد؟ این ترسیم -که نتیجه هم‌فکری جامعه طراحان جوان امروز است- سندی مهم برای فردای این سرزمین خواهد بود.

اهداف و معیارهای ارزیابی :

هدف مسابقه رسیدن به تصوری عینی از شهر ایرانی-اسلامی صدسال آینده ایران است. مسابقه به دنبال پاسخ به این سوال مهم است که آیا تصوری مشخص از این مطالبه شایع این روزها دارید؟ به این ترتیب معیارهای ارزیابی هیئت داوران به ترتیب اولویت چنین خواهد بود:

۱- عینی بودن طرح (طرح‌های انتزاعی و یا شاعرانه اگرچه در مسابقه شرکت داده می‌شوند اما در معیارهای ارزیابی عینیت طرح، معیاری مهم برای هیئت داوران خواهد بود.)

۲- طرح ارائه شده توصیف هرچه دقیق‌تر از کالبد شهر ایرانی-اسلامی داشته باشد. (در یک شات بیش‌ترین میزان اطلاعات را به مخاطب بدهید)

۳-  خوب ارائه کردن طرح (استفاده از کلیه تکنیک‌های بازنمودی آزاد هستند خواهد بود. واقعی بودن طرح‌ها به لحاظ بصری اصلا مورد نظر نیست اما لازم است ارائه‌ها قابل قبول باشد)

۴- لازم نیست حتما منظر یک شهر بزرگ یا منظری کلی از یک شهر ارائه شود. گاهی حتی ارائه یک منظر خیابانی یا محله‌ای و یا نمایی محدود از بخشی از یک شهر حال و هوای آن شهر را به خوبی نمایان می‌کند. برای دیدن نمونه‌های طراحی منظر شهری بد نیست نمونه طرح‌های فوتوریست‌های آغاز سده را به خوبی مشاهده کنید.

 

شرایط شرکت:

- مسابقه در قالب ارائه یک تک اثر تصویری (نقاشی/ نقاشی دیجیتال/ گرافیکی/ عکس / عکس تدوینی / کلاژ و ....) با موضوع تصویر منظر شهر ایرانی-اسلامی خواهد بود.

- آثار لازم است به صورت سندی دیجیتال به اندازه (۲۴۸۰ در ۱۲۴۰ پیکسل) تدوین شوند. حالت افقی پیشنهاد می‌شود و تناسبات کشیده به منظور ارائه اطلاعات بیشتری از منظر شهری ست.

- هر شرکت‌کننده حداکثر می‌تواند سه اثر تصویری به یانون‌دیزاین ارسال نماید

- شرکت در مسابقه برای تمام علاقه‌مندان اعم از اهالی هنر نظیر طراحان نقاش، گرافیک، معماری، مجسمه‌سازی، شهرسازی، طراحی صنعتی، عکاسی و ....، و نیز علاقه‌مندان به هنر فاقد تحصیلات آکادمیک آزاد خواهد بود. 

- شرکت‌کنندگان می‌بایست تا پیش از زمان پایان ثبت نام از طریق فرم موجود در ذیل همین فراخوان ثبت نام کرده و کد ثبت‌نام دریافت کرده باشند.

- شرکت کنندگان لازم است تا پیش از پایان مهلت ارسال آثار، طرح خود را به ایمیل یانون‌دیزاین ارسال نمایند.

 

هیئت داوران:

هیئت داوران این مسابقه متشکل از۶ استاد دانشگاه خواهد بود که ترکیبی از یک استاد عمومی، سه استاد معماری و شهرسازی، یک استاد گرافیک و یک استاد نقاشی خواهد بود.

اسامی هیئت داوران به زودی اعلام خواهد شد. (در حال رایزنی نهایی)

 

تقویم برگزاری:

- ثبت نام مسابقه از امروز شروع شد! و تا ۷ مهرماه یعنی هفت هفت نود و دو ادامه خواهد داشت. (۹۲/۶/۴ تا ۹۲/۷/۷)

- مهلت ارسال آثار هم تا ۱۵ مهرماه خواهد بود. (۹۲/۶/۴ تا ۹۲/۷/۱۵)

- اگر خدا بخواهد اعلام نتایج و تقدیم جوایز را هم در حاشیه جلسه حلقه هنر به تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۲ برگزار خواهیم کرد. (۹۲/۸/۱)

جوایز:

اما جوایز! سعی کردیم جوایز مسابقه متناسب با مسابقه‌ای وبی و غیررسمی اما حرفه‌ای باشد. جوایز مسابقه برای نفرات اول تا سوم به ترتیب عبارت است از:

- نفر اول : پنج میلیون ریال (معادل ۵۰۰ هزار تومان)

- نفر دوم : سه میلیون ریال (معادل ۳۰۰ هزار تومان)

- نفر سوم: دو میلیون ریال (معادل ۲۰۰ هزار تومان)

حامیان و هم کاران:

در برگزاری این مسابقه حامی‌ و کمک‌هایی داریم:

- خانه طراحان (خط) حمایت‌مان کردند.

- استودیو پنج‌اوهفت در برگزاری کمک‌کارمان است.

- استودیو سه‌درچهار در طراحی پوستر و هویت بصری مسابقه یارمان بود. و البته به طور ویژه صادق لطفی‌زاده عزیز...

اطلاعیه شماره ۱ مسابقه : ۱۷ شهریور ۹۲

اطلاعیه شماره ۲ مسابقه : ۲۶ شهریور ۹۲

مهلت ارسال آثار تمدید شد: ۳۰ مهر ۹۲ 

 

نظرات (۱۲)

سلام
برای ثبت نام گروهی، بجای اسم یک نفر به عنوان نماینده گروه، میشه اسم دفترمون رو بگیم؟ (که اینجوری شامل کل گروه میشه)
یانون‌دیزاین:
مشکلی نیست. کافیه یک ایمیل و یک نام به ما معرفی بشه.
سلام.
مسابقه شما بسیار جالبه اما کاش زمان بیشتری داشت
یانون‌دیزاین:
احتمال تمدید زمان مسابقه هست. 
چرا که این درخواست مکررا تا به حال شده از طرف شرکت‌کننده ها و علاقه‌مندان
سلام مرسی بخاطر مسابقه ی جالبتون.دوتا سوال داشتم.یکی اینکه میشه شیت بندی و اسکیس راندو کنیم؟؟؟؟دوم اینکه کاش بصورت همایش یا هرچی بود آخه ازکجا پیگیری کنیم؟
یانون‌دیزاین:
سلام و ممنون از حسن نظر شما
شیت بندی به معنای ترکیب تصویر و لوگوتایپ و ... جزو اهداف مسابقه نیست و مسابقه بیش‌تر به دنبال دریافت یک تصویر ناب از تصور ذهنی شما از آن شهر است. اما به هر تقدیر در ارائه آزاد هستید. و راندو و هر روش دیگر ارائه مجاز خواهد بود.

همان طور که در اعلان مسابقه هم گفته شد آیین اعلام برندگان و جوایز و ... مسابقه یانون‌دیزاین در حاشیه یکی از جلسات سلسله هما‌یش‌های حلقه هنر (و اگر تمدید نشود جلسه یکم آبان‌ماه آن) برگزار می‌شود. به طور رسمی و با اعلام عمومی و پس از آن هم به صورت گزارش وبی
سلام خسته نباشین
اول اینکه میخواستم بدونم 100 سال آینده رو با چه روندی پیشرفتی ببینیم با پیشرفتی که ایران داره که شاید تا 100 سال آینده بشیم تازه مثل کشورهای جهان اول یا اینکه نه کلن یه چیز تخیلی میخواین باشه ؟؟
دوم اینکه میخواستم بدونم آیا لوح تقدیری به برندگان تعلق میگیره اگه آره تا چه رتبه ای لوح تقدیر میدین یا اینکه مسابقه معتبره و برنده شدن در مسابقه تا چه اندازه میتونه واسه رزومه کاری مهم باشه
با تشکر
یانون‌دیزاین:
- روند رشد مورد نظر و این که به چه تصویری می‌انجامه یا باید بیانجامه همون چیزیه که اتفاقا قراره شما در طراحی تون تصمیم بگیرین.
هیچ فرمایش یا توصیه یا نگاهی در این بخش از سمت مسابقه وجود نداره و مسابقه تنها بر عینیت اتودها تاکید داشته

- در حال حاضر در کنار جایزه به سه نفر اول به پنج‌ نفر اول لوح تقدیر داده خواهد شد . این تقدیرنامه‌ها بی‌شک در هر زمان اعتباری قدرت گرفته از  اعتبار یانون‌دیزاین خواهند داشت... .بسته به اعتبار یانون‌دیزاین ممکنه تنها ارزش یادبودی ساده یا حتی روزی ارزشی آکادمیک داشته باشند!
سلام خسته نباشید
2 تا سوال داشتم از خدمتون
یک اینکه اگه به صورت گروهی شرکت کنیم کافیه فقط یک نفر ثبت نام کنه اگر نه چطور؟
دوم اینکه 3 تا تصویر ارسالی باید مکمل هم باشه یا می شه 3 تا کار با ایده های مختلف ارسال کرد؟
یانون‌دیزاین:
سلام و ممنون
- هیچ اجباری در این که سه تصویر مکمل هم باشند نیست و می تونین به صورت سه کار با سه ایده مختلف ارسال کنید. و البته ارسال‌ سه پرده مکمل هم بلامانعه
- برای شرکت گروهی ثبت نام یک نفر به عنوان مسئول و کسی که صاحب اثر شناخته می‌شه کافیه. در واقع امکان ثبت‌نام گروهی نیست و گروه‌ها لازمه کسی رو به عنوان نماینده خودشون به مسابقه معرفی کنند....
سلام
آقا چطوری فایل رو براتوون بفرستیم.؟
هر ی لازم رو توو پاسخ بگین...
ایمیل...

یانون‌دیزاین:
بله کافیه طبق دستورالعمل ایمیل دریافتی عمل کنید و تصویر مورد نظر را به ایمیل یانون‌دیزاین بفرستید

کاش هنگام ثبت نام میپرسیدید که اجازه انتشار طرح رو  به سایت می دهند یا خیر . 

بدین ترتیب بعد از نتایج ، هر فردی میتونه با  تعداد بسیار زیادی ایده و طرح اشنا بشه که به نظرم این کار نتیجه ی بسیار گسترده ای حداقل در فضای مجازی خواهد داشت.

با تشکر

یانون‌دیزاین:
مشخصا ما بعد از مسابقه طرح‌ها رو انتشار خواهیم داد. فکر نمی‌کردیم در فضای مسابقه‌ای غیررسمی و دوستانه مثل این نیاز به بیان قوانین و مناسبات پیچیده مسابقات متعارف باشه
البته انتشار ما به همین صورت که در یانون‌دیزاین متداوله خواهد بود و جنبه معرفی این ایده‌ها به جامعه داره
می خواستم بدونم میتوانیم از مکس و فوتوشاپ برای ارائه طرح استفاده کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
یانون‌دیزاین:
بله. بله. بله. خیلی هم خوب خواهد بود 
تکنیک تولید این سند تصویری به کل آزاده 
تشکر می کنم...
و از حسن اعتماد و توجه تون سپاسگزارم...

بله... حتماً خیلی خوبه که همه حضور داشته باشن! و در این صورته که شکل میگیره.
آخه من از فرمایشات شما و هیئت داوران (استاد عمومی و ...) احساس کردم که خیلی همه چی لازمه دقیق و بر پایه اصول و علم باشه! پس کمی اشتباه متوجه شدم!
انشاالله... سعی می کنم شرکت کنم اگه خدا بخواد!
یانون‌دیزاین:
ممنون...

بسیار ممنونم از توضیحات کاملتون...

من تاکید شما رو بر عینی بودن ماجرا کاملاً درک می کنم ولی تصور از صد سال آینده با این سرعت پیشرفت تکنولوژی به طور قطع به تخیلی احتیاج داره که اصلاً منکر بازسازی عینی آنچه توی ذهن هنرمند نقش می بنده نمی شه! و منظور بنده از تخیل و خلاقیت، به هیچ وجه "شاعرانه بودن" نیست. فقط با زمان، پیش رفتنه... که فرای اون چیزیه که ما الآن اطرافمون مشاهده می کنیم.

موضوع مسابقه شما به شدت به پرواز ذهن و ایده آل گرایی در عین آگاهی احتیاج داره.

بعد از تخیل، هنرمند انتخاب می کنه که اثرش عینی باشه یا انتزاعی.

در مورد کادر هم هزاران اثر افقی شاعرانه و عمودی عینی می تونم براتون مثال بزنم. و از خصوصیات کادر عمودی شاعرانه بودن نیست! بلکه برعکس... کادر افقی به شدت به گشت و گذار توی تخیل به مخاطب کمک می کنه! از خصوصیات کادر افقی، روایتگری اون هست که در این مورد به احتمال زیاد من هم بخوام یه شهر رو تصویر کنم، کادر افقی رو انتخاب می کنم! اما ممکنه یه هنرمند از پرسپکتیو یک نقطه ای (دید پرنده یا دید از پایین) بخواد برای بیان ایده ش استفاده کنه چراکه بیشتر تاکیدش ممکنه روی نمای بالا از شهر باشه و یا می خواد توی نشون دادن ارتفاع ساختمونا اغراق و تاکیدش رو نشون بده... و این حرفه ای نیست که بخوایم محدودش کنیم به سلیقه و خواسته خودمون. اگر این یک سفارش کار بود... انتخاب کادر توسط سفارش دهنده منطقی بود، اما توی چنین شرایطی... من فک نمی کنم درست باشه. (البته فکر من اهمیتی نداره، شما رئیس ماجرایید :) . من فقط به عنوان یه هنرمندِ نصفه نیمه نظرم اینه که توی خلاقیت نباید محدود شد! شاید چون نقاشم اینجوریه!) :)

و اینکه... کار کردن برای این مسابقه علاوه بر دست قوی هنرمندانه به مطالعه و آگاهی زیادی احتیاج داره از سیر تاریخی معماری و شهرسازی، ارزش های معماری اسلامی و ویژگی های معماری مدرن و... که فکر می کنم فقط مهندسین معمار و یا هنرمندان نقاش و تصویرسازِ با مطالعه بالا می تونن طرح بدن.

متشکرم از توجه شما...

یانون‌دیزاین:
در مورد کادر حق با شما ست و ما الزام رو حذف کردیم. 

اما به نظرم مسابقه رو سخت نکنیم و بگذاریم هر کس به قدر توانش حضور داشته باشه. من مطالعه داشتن رو فرع می دونم و بیشتر دغدغه و تخیل رو لازم می دونم. 
شرکت شما رو هم شاهد باشیم ان‌شاالله 
سلام
خسته نباشید... حتماً برای برگزاری چنین ماجرایی کلی زمان گذاشتید و زحمت کشیدید، موضوع فوتوریستی خوبیه!
فقط چندتا مساله:
یکی اینکه پوستر، ایده میده به مخاطب... و توی فراخوان مسابقات، پوستر نباید به نحوی باشه که به تخیل، جهت بصری بده! مث این می مونه که هنرمندی با این موضوع کار کرده و شما یه نمونه ش رو گذاشتید برای پوستر!
و دیگر اینکه چرا باید عمودی یا افقی بودن اثر رو برگزارکننده گان جشنواره مشخص کنن؟!؟! خیلی ابتدایی به نظر میرسه این کار... و اصلاً حرفه ای نیست. هنرمند مطابق با فکر و ایده ای که داره مشخص می کنه کادرش به چه شکل باشه. و هیچ وقت عمودی یا افقی بودن کادر نباید خودش رو به تخیل هنرمند تحمیل کنه. هرکدوم برای خودشون ویژگی ها و خاصیت هایی دارن! برگزارکننده فقط می تونه ابعاد کار رو تعیین کنه.
سوال آخر... آیا منظور از شهر، فقط مساله معماری آن است؟ اگر اینطور نیست، نسبت هیئت داوران مهندسین معمار به اساتید نقاشی و گرافیک اصلاً منطقی نیست. و یک اثر فوتوریستی که تخیل، خلاقیت، مبانی هنرهای تجسمی و رنگ و حرکت خطوط در آن سهم مهمی دارند (و بیشتر، هنر فوتوریستی در زمینه تجسمی است) را باید هیئت آن به طور مساوی متشکل از اساتید معماری و تجسمی باشد.
سپاس از توجه شما...
یانون‌دیزاین:
با سپاس از توجه شما ذکر چند نکته به نظر ابهامات موجود را حل خواهد کرد.
۱- در طراحی پوستر مسابقه اتفاقا سعی شده است تا تصویری از شهر آن طور که موضوع مسابقه است یعنی تصویری عینی ندهد. مسابقه در پی آن است که به نتایج عینی برسد و در نتیجه تخیل صرف و شاعرانگی تمام آن چیزی که مورد نیاز این مسابقه است نیست. پوستر فاقد تصویر عینی از یک شهر است و خط آسمانی که تعریف کرده است مجموعه‌ای از دورنمای امروز شهر تهران و بدون تجسم عینی شهر است

۲- افقی بودن کارها از این جهت درخواست شده است که از شات‌های شاعرانه کمی به اجبار فاصله بگیریم و پهنه‌ی داده وسیع‌تری از یک شهر را دریافت کنیم. این مساله به همان نگاه عینی حاکم بر این مسابقه ربط دارد. مثلا شاید کسی در پاسخ به این که فردای صدساله ما چه باید باشد نگاهی ذهنی و مثلا تصویر یک بافت خاص را در ذهن داشته باشد. ما از این نوع نگاه‌ها به عمد در این مسابقه خاص -و تنها در این مسابقه- فاصله گرفته‌ایم و دنبال یک بیان عینی از تصویر شهر آینده هستیم. 

۳- منظور مسابقه معماری صرف نیست اما معماری و شهرسازی حجم وسیعی از منظر شهر صد سال آینده را لاجرم شکل خواهند داد. بنابراین در داوری آثار از  هنرمندان معمار -که یکی از سه هنر تجسمی مرجع در تاریخ هنر است(نقاشی مجسمه‌سازی و معماری)- در مقابل سه رشته‌ی دیگر تجسمی کمک بیش‌تری خواهیم گرفت.

به طور کلی باید تذکر عینی بودن نگاه مسابقه را دوباره بدهم. با وجود ارزش‌های ذاتی نگاه‌های ذهنی و هنرمندانه در این مسابقه خاص و به سبک هنرمندان معمار فوتوریست، به دنبال ایجاد یک تصویر روشن از شهر آینده در چشم مسئولان و مردم جامعه هستیم و لاجرم از دوستان نیز می‌خواهیم واقعا آن‌چه در شهر مطلوب صدسال بعد در یک روز تابستانی شهریور ۱۴۹۲ در خیابان یا شهر یا از بالای بلندی یا از دل بافت یا ..... خلاصه آن‌چه می بینند را تصویر کنند....

باز هم ممنون و به امید حضور گرم دوستان در مسابقه‌ای که برای نخستین‌بار به صورت خودجوش و در سطح مجله‌ای کوچک و خصوصی در عرصه دیزاین برگزار می‌شود....
  • فردین طهماسبی
  • خیلی عالیه
    یانون‌دیزاین:
    امید که به کمک دوستان و انتشارشون و تبلیغات‌شون و تحریک رفقا و علاقه‌مندان حداکثر مشارکت رو هم شاهد باشیم و بتونیم یک سند ارزش‌مند به دست نسل‌های بعد برسونیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی