یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

آینده باشکوه / جنبش فوتوریسم

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۳۶ ب.ظ

فوتوریسم به دوران و جریانی در آغاز سده بیستم گفته می‌شود که مولفه‌ها و تاریخ‌چه عجیبی دارد؛ ظهوری قدرت‌مند و افولی ناکام و سریع. در پست قبل که مجسمه‌های جری یهودا را با بیانی فوتوریستی با هم دیدیم، متوجه شدم برای برخی خواننده‌های یانون‌دیزاین معنای فوتوریسم چندان معلوم نیست، و برای برخی دیگر که فوتوریسم آشناست، حد و مرز و تجربه‌ها و کیفیات آن چندان روشن نیست. در این پست کمی سعی می‌کنیم از دوران اوج کوتاه فوتوریسم با هم ببینیم.

در فاصله بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ میلادی در پهنه‌ی جوامع غربی -چه در میان جریان چپ کومونیستی و چه در میان جریان لیبرال- تصویری از آرمان‌شهری متفاوت توسط هنرمندان سرشناس آن دوران تصویر شد که معلول بسط تجربه ماشینی اندک آن‌ سال‌ها به کل زندگی بشری بود. این هنرمندان با برخوردی ستایش‌گونه با ماشین و توسعه فن‌آوری آن را به صورت ذهنی و تخیلی در جمیع وجوه زندگی شهری توسعه دادند و به تصویری از جامعه آینده دست پیدا کردند که اگرچه مانند حبابی در گیرودار جنگ جهانی ترکید و پس از آن نیز از دل ویرانه‌های آن دوران سربرنیاورد، اما تا امروز -حتی- بخش زیادی از ایده‌های آن‌ها در حال توسعه و ظهور و بروز است. آن‌ها شهرها را محمل حرکت ماشین‌ها می دانستند که البته چنین شد. آسمان‌خراش‌ها و بلندمرتبه‌سازی را آینده معماری تلقی می‌کردند که البته همین هم شد. نوعی زیباشناسی خاص را دنبال می‌کردند که ابتدا در هالیوود به طور جدی به آن پرداخته شد و در سال‌های اخیر با توسعه فنون معماری و سبک معماری های‌تک تا حد قابل قبولی به آن هم نزدیک شدیم. آن‌ها افق‌هایی را هم برای ایجاد رابطه میان زندگی شهری و فضا درنظر داشتند که هیچ بعید نیست کمی بعد به آن مرزها هم برسیم.

با این وجود خیلی مهم است بدانیم پس چرا فوتوریسم به کلی کنار زده شد؟ هنرمندان فوتوریست حساب چند چیز را نکرده بودند. آن‌ها اصلا حساب بحران‌های کمرشکن محیط زیستی و اقتصادی زمانه را که معلول همین توسعه‌های بی‌رویه غرب بود، نکرده بودند. آن‌ها همچنین با تسری ماشین به همه عرصه‌های زندگی حساب سرکوب عواطف انسانی و رابطه با طبیعت را هم نکرده بودند. طبعا پاسخ بشر فطرت‌جو به این یکه‌تازی فوتوریسم نباید پاسخ پذیرایی می‌بود. این شد که تصویرها و منظرهای فوتوریستی آرام آرام به پس‌زمینه و ماده خام فیلم‌های هالیوودی بدل شد و در زندگی عمومی مردم هم نقشی تخیلی و فانتزی پیدا کرد.


(image credit: art by Robert McCall, 1970s, via)

(image source: "Tekhnika Molodezhi", 1967, Russia)

(illustration to the science fiction book by A. Kazantsev, 1939-1956, Russia)

(legendary Golden Age science fiction art by Frank R. Paul, 1933)




(images credit: art by Hugh Ferriss, the Avery Collection, via)





(images from Futurama and the "Just Imagine" movie, info)

(image credit: Ryan Bliss, DigitalBlasphemy)

(image source: "Tekhnika Molodezhi" cover, 1952, Russia; right image via)



("Tekhnika Molodezhi", 1954, Russia)




(images source: "Tekhnika Molodezhi", 1967-1970, Russia)

(image credit: art by Syd Mead, from his book "Sentinel", via)

(image credit: art by Klaus Burgle, Germany)

(images via)

(source: TM, 1975, Russia)

(source: TM, 1971, Russia)

(image credit: art by Klaus Burgle, Germany)

(image credit: art by James R. Powers, via Plan59)

(concept art by Arthur C. Radebaugh)

(left: "Urania" science fiction magazine cover, 1959, Italy)

(images credit: Verner Panton, via)

نظرات (۵)

  • افشین وفایی منش
  • به نظر من میبایست در شهر ارمانی ایرانی اسلامی تاثیر ماشین را بر شهر تا حد ممکن کم و حتی محو نمود
  • علیرضا زند
  •  یکی از تصاویر ، مجسمه ی لنین هست بر فراز ساختمانی به نام   Palace of theSoviets ، روسها در سالهای تشکیل اتحاد جماهیر شوروی خیال ساخت این بنا را در سر می پروراندند و با برگزاری مسابقات بین المللی معماری سعی در عملی کردن  اون داشتند که سر آخر همان رویا باقی ماند (از ویزگی های آن 459 متر ارتفاع ، 21000 کرسی در سالن اصلی و 6600 تن وزن)  اما در سالهای زمام داری استالین خونخوار پروژه های متحورانه یه دیگری ساخته شد از جمله اتصال رود ولگا به مسکو ، ساخت مترو با وسعت عجیب و متفاوت با نمونه های موجود ، ساخت برج های هفت خواهر ( که تقلیدی از رقیب امپریالیستش بود) و ساخت آپارتمان هایی غول آسا نزدیک به کرملین برای کنترل رفتار اعضای حزب کمونیست  و... استالین در این راه از به کار بردن هیچ وسیله ای فروگذار نکرد و حمام خونی به بزرگی فراعنه ی مصر آفرید ...
    در واقع سه قدرت فاشیست ، کمونیست و امپریالیست در رقابتی ویرانگرانه با یکدیگر مسابقه می دادند و
     در ادامه پس از حذف یکی از رقبا در جنگ جهانی ، دو بلوک پیروز شرق - غرب اینبار در جنگی سرد به چرخاندن چرخ های اندیشه های فوتوریستی پرداختند ، به طوری که هر یک از دو قدرت سعی در پیشی گرفتن در حماقتشان از دیگری داشتند ، لیک نباید از دستاوردهای علمی این نبردهای احمقانه قافل بود ، ارمغانی تاریک برای آیندگان که با نابودی محیط زیست و افزایش فاصله طبقاتی به تحقق پیوست.
       
  • سجاد شیرازی
  • همه بچگیمون ، مبهوت این عکس ها بودیم .
  • فرزین خاکی
  • ممنون از توضیحات بسیار خوبتون
  • علیرضا زند
  • ستایش افراطی فوتوریست ها از ماشین به عنوان سمبل پیشرفت دنیای مدرن اعجاب آور هست، به طوری که اثار موسیقی وجود دارد از هنرمند ایتالیایی Luigi Russolo که معتقد بود سازهای سنتی را می بایست به کنار گذاشت او با تغییر و ساخت سازهایی عجیب شبیه به بلند گوها و بوق های ماشین آثار عجیبی رو خلق کرده که شما در اون مجموعه صداهای کر کننده ای از بوق های ماشینی می شنوید! که تعجب آدمی را بر می انگیزه ...
    به واقع انسان موجودی است عجیب و دمدمی مزاج. 

    یانون‌دیزاین:
    چه جالب نوشتی علی رضا جان.
    بدم نمیاد موسیقی های این روسولو رو هم گوش بدم :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی