یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

اطلاعیه شماره ۱ / ایران؛ یک‌ روز آفتابی

يكشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ب.ظ

به این وسیله برای توضیح پاره‌ای از ابهامات اطلاعیه‌ی شماره یک مسابقه یانون‌دیزاین را منتشر می‌کنیم. دوستانی که ثبت‌نام کرده‌اند و کسانی که قصد شرکت در مسابقه را دارند حتما مطالعه نمایند:

۱- ثبت نام:

اولین مسابقه‌ی یانون‌دیزاین به امید خدا رقابت سختی خواهد بود! به غیر از 60-70 نفری که تا کنون در مسابقه یانون‌دیزاین نام‌نویسی کرده‌اند. از برخی از دوستان و نزدیکان شنیده شده که قصد شرکت در مسابقه را دارند اما این گونه تصور کرده‌اند که برای ثبت نام عجله‌ای نیست.

اگرچه این حرف به طور کلی درست است و تا تاریخ هفتم مهرماه 1392 امکان ثبت‌نام وجود دارد اما بهتر است دوستانی که احتمال شرکت در مسابقه می‌دهند با ثبت‌نام و دریافت کد شرکت در مسابقه، یانون‌دیزاین را از ابعاد کلی مسابقه مطلع کنند. دوستانی که تا کنون با وجود ثبت‌نام کدی دریافت نکرده‌اند، با چک مجدد ایمیل خود و کسب اطمینان از عدم دریافت با یانون‌دیزاین مکاتبه کنند. تاکنون برای ایمیل تمام شرکت‌کنندگان کد شرکت در مسابقه ارسال شده است.

۲- تمدید

برخی خرده گرفته‌اند که وقت مسابقه را کافی نمی‌دانند. ما در یانون‌دیزاین تمایلی به تمدید زمان مسابقه نداریم و دوست داریم طبق تقویم اعلام شده در تاریخ 1 آبان 1392 با تجلیل از برگزیدگان اولین مسابقه یانون‌دیزاین را خاتمه دهیم. اما اگر تعداد کثیری از شرکت‌کنندگان احساس کم‌بود زمان برای اجرای ایده‌های خود دارند می‌توانیم مدت زمان مسابقه را تمدید نماییم.

در صورتی که فکر می‌کنید زمان مسابقه متناسب نیست ذیل همین پست با کامنت خصوصی یانون‌دیزاین مکاتبه کنید.

۳- تصورات پیش‌فرضانه

هرگونه تصویر احتمالی که مثلا پوستر مسابقه در ذهن دوستان گذاشته است را به کل محکوم می‌کنیم! اصلا لزومی ندارد تصور شما از شهر 100 سال آینده دورنمایی مشابه چیزی باشد که در تصویر پوستر داشتیم. شما می‌توانید شاتی بسیار محدود از یک کوچه یا فضای شهری تا شاتی بسیار باز از یک شهر کامل، تصویر متمرکز بر داستان و رخ‌دادی خاص در شهر آینده یا دورنمایی کلی از یک شهر، هرچه و هرچه را با هر تکنیک که صلاح می‌دانید ارائه نمایید.

پس دیگر به ما مدام خرده نگیرید که ذهنیت پوستر برای نتایج مسابقه تاثیرات منفی دارد!

۴- معرفی

برخی دوستان خوب ما در سایت اتود یا وبلاگ زروان و سایر وبلاگ‌ها و سایت‌های هنر و معماری به انعکاس فراخوان مسابقه اقدام کردند. ضمن تشکر خالصانه از این عزیزان، از همه اصحاب رسانه و از همه فعالان و علاقه‌مندان هنر -از وبلاگ‌های خصوصی و جمع‌های چندنفره هنری تا جریان‌ها و سایت‌های مطرح- می‌خواهیم در انتشار و اطلاع‌رسانی‌ اخبار مسابقه یانون‌دیزاین کمک‌مان کنند.

به نظر ما مسابقه‌ای در این ابعاد و آن‌هم توسط یک وب‌سایت خصوصی و با دغدغه‌های بومی، امر مبارکی‌ست که خوب است ادامه پیدا کند و این تنها و تنها با یاری و شرکت و فعالیت فعالان عزیز هنر و معماری رخ خواهد داد.

۵- هیئت داوران

در مورد هیئت داوران هم پرسش‌های مکرر شده است. واقعیت آن است که تاکنون چهارنفر از اعضای هیئت داوران نهایی شده اند. اما اجازه بدهید در آینده نزدیک با معرفی همه این عزیزان در کنار هم در این مورد پاسخ بگوییم. به هر تقدیر همان‌طور که پیش از این هم مطرح شد، هیئت داوران مسابقه یانون‌دیزاین با وجود سادگی و غیررسمی بودن مسابقه از ترازی بالای دانش‌گاهی انتخاب شده‌اند.

نظرات (۳)

سلام به نظر من تمدید بشه خیلی بهتره.
ممنون
  • صائب کفایتی
  • کار خوبیه اما اگر یادتون باشه در همان جلسه گفتید من هم دوست دارم خانه ها یک طبقه ای و دو طبقه ای باشد و شهر رویایی اما نمی شود برج ها را نادیده گرفت، این جمله در باره شهر تهران درسته اما شهری مثل یزد رو حتی میشه در 100 سال آینده همین طوری رویایی و بدون برج فرض کرد و این غیر ممکن هم نیست
    یانون‌دیزاین:
    هیچ مشکلی نداره خب ممکنه کسی یزد رو تصویر کنه خب
  • صائب کفایتی
  • من یه انتقادی جدی بر مسابقه دارم که شاید مهم باشه:
    کاش میگفتید که تهران 1492 شهر ایرانی اسلامی، یا شهر تایین میشد، چون که یک نفر میتونه شهری مثل یزد که شکل گرفته از یک هویت ایرانی اسلامی و تقریبا نمونه کاملی هست رو در نظر بگیره و از اونجایی که هم شهر باستانی و هم توریستی هست میتوان گفت که حتی تا 100 سال آینده هم تغییر آن چنانی نداشته باشد و فقط از لحاظ تکنولوژی درونی پیشرفت بکنه، مثالش هم شهر ونیز که طی 500 سال تغییز نکرده تقریبا. همون طور که فتوریست ها هم یه نظرم شهر هایی رو در نظر گرفته بودند که تحت تاثیر شدید تکنولوژی به سرعت در حال تغییر بودند و برای اونا پیش بینی کردند نه شهر های تاریخی. حالا به نظرم اگه بشه با این مسابقه اسنادی رو تقدیم وزارت راه و شهر سازی کرد سندی برای شهر یزد درجه اهمیتش کمتر از شهر هایی نظیر تهران و مشهد خواهد بود و اگر برای شهر تهران سندی هر چند ظاهری آماده بشه شهر های کوچکتر و با رشد کمتر هم از اون تاثیر می پذیرند. همچنین شاید مقایسه یک کسی که شهر تهران رو ببینی در 100 سال آینده با کسی که یزد رو ببینه در 100 سال آینده خیلی درست و جالب نباشه.
    ممنون
    یانون‌دیزاین:
    خب همین درک اهمیت تصویر کدام شهر در صد سال آینده رو به خود شرکت کننده‌ها سپردن کار بدیه ؟ 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی