یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur

سه شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ
مدت ها دوست داشتم بدونم تعمید مسیحی در دنیای امروزی چه طور انجام می شه تا این که این پست رو دیدم!
خوب با فرم پردازی امروزی و کاملا متفاوت هم به این آداب کاملا سنتی پاسخ داده هم حوض‌چه تعمید و مذبح رو معماری قدیمی فضا هماهنگ کرده...











French designer Mathieu Lehanneur has added stacked
layers of white marble to create a podium in this Romanesque church in France.

St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
The marble strata step up and down, with a still pool of clear water created in one sunken area.
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
The alter and ambo are made from a coloured mineral material, similar to the existing interior of the church.
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
Photography is by Felipe Ribon.
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
Here are some more details about the project:

St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
Mathieu Lehanneur has converted the choir at St Hilaire church in Melle in the Deux-Sèvres department (France). The designer has enhanced the Romanesque building with a very mineral look, a surge of white marble that he imagines “prior to the construction of the church. A mineral presence justifying that the church was built there. Reflecting the extreme care paid to the telluric energy of stones and territories in the building of Romanesque churches, this place of worship would have been built on this specific area for the discernable energy that emanates from it.”
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
An architectural gesture equally paradoxical and strangely distinguishable which will undoubtedly mark an important milestone in the development of religious works. The white marble creates a homogenous mineral block formed from successive strata which seem to recall the sedimentary formation of the basement. The liturgical furniture (altar and ambo) is made from coloured alabaster, close to the colour of the original stone of the church. The result is a visual impact, one of Lehanneur’s trade secrets, this time using the purity of the geological chaos to highlight the perfection of the Romanesque geometry.
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
The complicity between the church and this mineral mass is completed by the baptistery hollowed out from the same material. The water that it holds appears to be from the river which runs below the church: the ultimate linking of the building with its environment.
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
A scenario inspired by the topology of the place, just like a ‘box’ sunk into the sand, the church in fact gives the impression of nestling in the landscape. It’s not just a building placed on the ground but part of the region and reveals itself to visitors as they descend. The main idea of the project was then to accentuate this sensation of progressive discovery and taking root in the land, “I imagine that when this ‘box’ was sunk into the ground as if pushed by an invisible, maybe divine hand, it revealed the geology of it, the visible aspect of a mineral and massive form: a revelation which seems anterior, and not posterior, to the construction of the church.”
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
This play between anterior or posterior construction allows a relief to be produced which creates a natural hierarchy between the celebrant and the congregation. It simply uses then the site’s topology in order for a better comprehension. An organic architecture which is not though a break with with the liturgical codes and conceals symbolic invariants like the eight sided baptistery or the altar built at the junction of the transept.
St Hilaire church in Melle by Mathieu Lehanneur
  • یانون دیزاین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی