یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

خودروی اسپورت یک نفره

سه شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ



یه سایت خوب توسط دوست عزیز بنده جناب حسین کاوه الان یک سالیه راه افتاده که به نظرم کم‌تر کار به این خوبی در عرصه‌ی دیزاین تو ایران رخ داده. دیزاین کمپ!
این سایت، دیزاین دوستان ایرانی رو جمع آوری می‌کنه و یه جورایی نمونه‌ی ایرانی سایت‌های معروف خارجیه.
این پست رو از اون‌جا می ذارم. 
دوستای دانشگاه خودمون اند این چندتا پسر که یه کار خوش ساخت و سخت رو طراحی و اجرا کردن و چون عکس‌های خوبی از مراحل کار گذاشتن اون رو توی یانون دیزاین می ذارم.
هم معرفی اون ها و هم معرفی دیزاین کمپ.
طراح: محمد امین عباس زاده
"ساخت خودرویی اسپورت که قابلیت های استفاده در پیست را داشته باشد مدت ها ذهن من را به خود مشغول کرده بود . اخیراً فرصتی پیش آمد تا به نام پروژه پلاستیک و کامپوزیت دانشگاهی این طرح را در دانشگاه هنر تهران و زیر نظر استاد افتخاری عملی کنیم.
طرح کلی این خودرو الهام گرفته از خودروهای مسابقه ای آئودی در مسابقات بیست و چهار ساعته لمانز و به دلیل علاقهء شخصی بنده به این خودروها می باشد.
به دلیل علاقهء زیادی که به استفاده از تکنیک های جدید و تکنولوژی های به روزتر داشتم با هماهنگی استاد مربوطه تصمیم بر آن شد که مدل ابتدایی خودرو به صورت سه بعدی مدل شده و توسط دستگاه فرز سی ان سی تراشیده شود و سپس عملیات اصلاح و پرداخت نهایی بر روی آن انجام شود.
فرایند مدلسازی سه بعدی در نرم افزار سالید ورک انجام شد و برخی تغییرات و جزییات بعداً بر روی مدل تراشیده شده خودرو پس از فرایند سی ان سی اعمال شد . تهیه مدل اولیه به صورت سی ان سی کمک زیادی به تمیزی ، قرینگی و صحیح بودن ابعاد و صرفه جویی در زمان نمود .
در تصاویر زیربه ترتیب فرایند تهیه بلوک پلاستو فوم ، تراش سی ان سی بدنه خودرو ، بتونه کاری و پرداخت مدل جهت قالبگیری را مشاهده می نمایید ."



پس از اتمام فرایند مدلسازی بدنه تصمیم بر آن شد تا قالب بدنه به صورت سه تکه ساخته شود ، دو تکه در طرفین و یک تکه از بالا . در تصاویر زیر مراحل سکشن بندی ، تهیه قالب از طرفین و سپس قالبگیری قسمت میانی را مشاهده می نمایید.

"پس از تهیه قالب و جدا نمودن مدل از قالب قطعاتی از چوب به شکل دایره در آن قرار گرفت تا فرمی مناسب جهت قسمت خالی قرار گیری چرخ ها در قطعه نهاییایجاد نماید و همچنین بتوان در آینده فرم ها و ابعاد دیگری را در طرح خودرو ایجاد نمود تا بتوان چرخ های مختلفی را روی آن سوار نمود.پس از اعمال این تغییرات قالب آماده لایه گذاری و تهیه قطعه شد که ترکیبی از الیاف سوزنی ، اطلسی و حصیری به همراه رزین پلی استر بود."


پس از لایه گذاری الیاف و خشک شدن رزین ، قطعه از قالب جدا ، لبه های اضافی حذف ، بدنه پرداخت و مشکلات سطحی رفع و خودرو آماده رنگ آمیزی شد .

"ابتدا طرفین خودرو به رنگ مشکی در آمد و سپس ماسکه و رنگ آبی میانی پاشیده شد ، همچنین قالپاق چرخ ها نیزبعد از طراحی ، با متریال پلکسی گلاس و به وسیله لیزر برش ، تهیه و پس از رنگ آمیزی بر روی چرخ ها نصب شد."


و در نهایت بدنه آماده شده بر روی شاسی از قبل تهیه شده نصب شد و دو روز مانده به ژوژمان خودرو آماده شد.

"این خودرو و ساخت آن در نوع خود بسیار بزرگ ، پر دردسر و وقت گیر بود و باعث شد اکثر روزهای ترم را در کارگاه بگذرانیم و در عین حال بسیار ازشمند و باعث کسب تجربیاتی با ارزش در زمینه ساخت خودرو و قطعات فایبرگلاس در ابعاد بزرگ شد .
این خودرو در مدت زمان چهار ماه طراحی و ساخته شد و به دلیل محدودیت زمانی صندلی و فرمان و برخی جزئیات بر روی آن نصب نشد که قصد داریم در آینده با تکمیل آنها و نصب موتور محرک آنرا به صورت واقعی در پیست اتومبیل رانی تست کنیم.
این پروژه با همکاری دوست خوبم ایمان فیض آبادی انجام شد. همچنین از کمک های دوستان زیادی بهره بردیم که از تمامی آنها صمیمانه تشکر می کنم ."
محمد امین عباس زاده ، تیر ماه ۹۰ .
  • یانون دیزاین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی