یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

AIA Pavilion / Gernot Riether

دوشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ
چقدر خوب این مدول های متفاوت و منحصر به فرد رو شکل داده و این طور مجموعه رو بنا کرده.
قریب به ده مدول مختلف داره که هر کدوم رفتاری متفاوت از دیگری هم داره!
به نظر شما داغ کردن و شکل دادن به این صفحه های پلکسی با دستگاه‌های صنعتی کامپیوتریه یا دستی؟


Courtesy of Gernot Riether
Every year, the AIA stages a competition for an intervention that brings to life the historic city of New Orleans. This year the institute selected a scheme by Gernot Riether that proposed a series of glowing spherical enclosures sited within the hidden courtyards of the city's distinctive French Quarter. They would be illuminated in the evening, dramatically modulating the host environment and bringing attention to these romantic, mysterious and usually private spaces, typically located deep in the block, away from the street.

Architect: Gernot Riether
Location: New Orleans, Louisiana, USA
Project Team: Gernot Riether, Valerie Bolen, Rachel Dickey, Emily Finau, Tasnouva Habib, Knox Jolly, Pei-Lin Liao, Keith Smith, April Tann
Photographs: Courtesy of Gernot Riether

Courtesy of Gernot Riether
The pavilion not only demonstrates the work of the digital design build studio that Riether leads at the Georgia Institute of Technology in Atlanta, but also uses glycol-modified polyethylene terephthalate (PETG). This material can either be produced from recycled plastic, or more pertinent to this location, from sugar cane: a plant that has been an integral part of the culture of Louisiana for over 200 years.

details
The pavilion is situated in the beautifully restored courtyard of a local gallery owned by Arthur Ross, close to North Rampart at 1025 Orleans Street, the 18 sqm pavilion comprises 320 different PETG cells. The cells were prefabricated and assembled into six larger components, designed to stack and fit into a small truck, and to be installed in less than two days by Riether and eight students. The pavilion cost $2,500 to build.

analysis
The pavilion's geometry distorts in response to specific site conditions, solar orientation and programmatic requirements, such as lighting, seating, viewing, planting and water harvesting, with each of the cells shaped by scripted rules. Using CNC technology, each template was cut from PETG sheets, before being thermoformed into shape using a neatly designed adaptable mould.

Courtesy of Gernot Riether
Pinching and reconnecting the surface was used as a technique to increase the structural performance of the envelope. At strategic locations the skin morphs into bracing and column like systems. Structure and building envelop are combined into a single material system.

Courtesy of Gernot Riether
Using PETG as a material suggests a negative carbon footprint. According to one of it's world's largest manufacturer, "Dow Chemicals" every 0.5kg of PETG produced from sugar cane represents a total gain of almost 1kg of CO² removed from the atmosphere. Since the AIA pavilion used 123kg of material, the production of the pavilion would remove 246kg of CO² from the atmosphere. This demonstrates that producing PETG from sugar cane has tremendous environmental benefits that might make plastic the building material of the 21st century.

Courtesy of Gernot Riether

Courtesy of Gernot Riether

Courtesy of Gernot Riether

  • یانون دیزاین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی