یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

تبلیغات
آخرین نظرات

barkow leibinger architects: loom-hyperbolic

پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۴۳ ب.ظ

امروز تمام وقت مشغول تجهیز و آماده سازی دفتر جدید بودیم و الان که تازه  آخرشب فرصت کردم بیام این جا، بی غایت خسته هستم و حال و هوش نوشتن نظر ندارم :)

نقدا ببینین و برامون بگین

 ©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

marrakech is a city that offers an indigenous, a madly inventive, and vivid hand-craft culture oscillating between ad-hoc kitsch and the archaic sublime. it is apparent that these techniques are readily available and could be appropriated for a proposal for this biennale. the question for us became: what techniques, which form of knowledge, can be brought to this situation that could start to mediate those that we find on-site and as-found? what effects can we produce by considering geometrical form as found in the architecture of marrakech and as constructed by using current algorithm software programming (grasshopper, rhino for example) and then begin to speculate how these forms might be rendered (made physical) by local craft techniques and materials?
in this way the work reflects aspects, which will be familiar as local and other aspects, which can be understood as universal. this is not a totally lineal process and there is a lot of back and forth, trial and error, and testing of different models but with a similar goal. one of the local techniques that became compelling is traditional moroccan weaving on a wood frame loom a craft which involves organizing wool or cotton yarn into an array of (typically colored) lineal lines of yarn warped through a loom weaving and tying in order to produce a woven fabric surface. the frame of the loom is a rigid structural frame which holds yarn in place as a series of parallel lines forming surfaces a technique. we reapplied it at an architectural scale with the ambition of producing not 2-dimentional surfaces but rather 3-dimensional volumes stretched over a series of fixed wooden frames. the ultimate site for our work, the ruin at the mosque koutoubia, informs and locates the proposed project and establishes a scale for the work. in this way the work becomes site-specific to this places and it’s restraints and opportunities. the broken-off columns establish a grid of 5x5 meters that the installation is adjusted to by halving it to a 2.5 x 2.5 meter grid, which in the logic of a hyperbolic surface established a 2.5 height in relationship to viewers who can walk around it or through it. the repetitive column grid of the ruin also establishes the repe- titive cellular grid of the loom-hyperbolic which is inserted into an open, slightly depressed, platform surrounded by the grid of the ruin on three sides. beyond the serial/ cellular spatial matrix formed by it, of course, is it affected by the strong local daylight and will cast shadows of itself on the ancient surfaces around it.
the roughly 1 to 2 cm spacing of the yarn defines hyperbolic volumes 18 times. the spacing is such that it generates enough surface to define these forms while allowing the forms to appear transparent, ephemeral, and layered when viewing them from different angles in contrast to the opaque and beautiful masonry surfaces around it. we chose a simple local construction of light hand-peeled pine poles attached to steel plates and tubes (which establish and fix the geometry) then pull yarn over the frames which alternate in their positions and tie them off as if they were laid over a giant loom spaced closely together. the irregular slightly bent forms of the wood poles softens the hard geometry of our digital computer drawings sympathetically. the lines of the yarn generate a lineal “ruled-geometry” which forms the hyperbolic surfaces. the installation can be viewed from above the ruin or can be moved around or through directly as it is at the scale of a series of tents. the very public nature of the site insures that the project can be seen by day or night and will be both familiar and foreign in this beautiful place. barkow leibinger architects, berlin regine leibinger, frank barkow project architect gustav düsing project title loom-hyperbolic year 2012 materials 3-4mm cotton yarn, 100mm hand cut, wood (pine) poles, welded steel joints of plate and tubing

all materials and fabrication are on-site or local)

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster

©Barkow_Leibinger_Johannes Foerster
www.barkowleibinger.com

نظرات (۳)

خیلی خوب بود این کار. این که چوب ها رو پرداخت نکرده خیلی خوب با کالبد بنای سنتی نزدیک بهش ارتباط برقرار کرده 
سلام. ممنون
چشم حتما.
اگرچه من هم در گذر روزانه در وب به این چیزها می رسم اما چشم ؛ سایت هایی که می بینم رویه شون قابل بهره برداری هست رو حتما معرفی میکنم
سلام
خدا قوت
دفتر جدیدتون هم مبارک باشه
انشاالله موفق تر از قبل به راهتون ادامه بدید
من در بین قسمت های مختلف سایتتون بیش از همه کلیپ های تصویری و فیلم ها یا انیمیشن ها یی که گذاشتید به کارم اومده
می خواستم در خواست کنم که بیشتر از این کارها روی سایت بذارید و سایت هم معرفی کنید تا مخاطبتون دستش باز تر باشه و زاویه دیدش وسیع تر
اینجوری  می تونید تبدیل به یه سایت مرجع و همزمان مولف بشید
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی