یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

درباره عکاسی / سوزان سانتاگ

شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۳۳ ب.ظ
مرجان رنجبر:‌ کتاب «درباره‌ی عکاسی» نوشته‌ی سوزان سانتاگ مجموعه‌ای از مقالات است که به بیان نظرات نویسنده در مورد تاریخ و نقش عکاسی در جوامع کاپیتالیستی می‌پردازد. برای رسیدن به منظور، سانتاگ به مثال‌هایی از عکاسی مدرن می‌پردازد. در این کتاب او نگاهی نو به عکاسی ارائه می‌دهد و در بخش‌های مختلف کتاب سوال‌های متعددی پیش روی خواننده قرار می‌دهد تا ذهن او را با موضوع درگیر و او را تا پایان بحث همراه خود کند و گام به گام به مقصد برساند؛ یعنی چیستی عکس!
 
در بخش آغازین کتاب "در غار افلاطون"؛ وی نظریه‌های جالبی درباره‌ی آموزش چگونه‌گی دیدن عکس ارائه می‌دهد. او معتقد است عکس‌ها با آموزش یک رمزگان بصری جدید، انگاره‌های‌مان در مورد آن‌چه که ارزش نگاه کردن دارد و آن‌چه را که حق داریم به آن نگاه کنیم تغییر و گسترش می‌دهند. از نظر او «عکس‌ها در حکم نوعی دستور زبان، و از آن مهم‌تر، نوعی اخلاق دیدن می‌باشند.» 
غیر از مقوله‌‌ی عکس و عکاسی، سانتاگ به کارکرد دوربین نیز می‌پردازد. در بخش «جهان تصویر» به این نکته اشاره می‌کند که دوربین هم درد است و هم درمان؛ وسیله‌ای برای از آن خود کردن واقعیت، و وسیله‌ای برای کهنه و مهجور کردن آن. او معتقد است دوربین نیز مانند ماشین به عنوان نوعی سلاح شکاری به فروش می‌رسد و برای تائید این گفته‌ی خود، نمونه‌ای از یک فیلم سینمایی که دست‌مایه اصلی آن قتل توسط یک دوربین عکاسی است می‌آورد! 
مجید اخگر مترجم این کتاب اعتقاد دارد ویژگی مهم کتاب «درباره عکاسی» این است که مولف آن یعنی سانتاگ یک متخصص عکاسی نیست و بر این اساس به‌ خوبی توانسته است از بیرون و از زاویه‌ی دید یک جامعه‌شناس و جریان‌شناس فرهنگی، از ره‌گذر رسانه (medium) عکاسی، به دلالت‌های عام پدیده‌ای چون عکاسی و حتی بازخوانی بخشی از تاریخ آمریکا بپردازد.
او هم‌چنین می‌گوید: «نقدی که سانتاگ مطرح می‌کند، در عین این‌که درک زیبایی‌شناختی دارد، با نوعی حساسیت اجتماعی و اخلاقی، مرتبط است.» اخگر در توضیح بیشتر روش نقد سانتاگ می‌نویسد: «سانتاگ مباحث را از اوایل قرن ۲۰ که چشم‌انداز و دیدگاهی خوش‌بینانه نسبت به آمریکا و آینده‌اش وجود داشته شروع می‌کند، چرا که این دیدگاه و چشم‌انداز تاثیر بسیاری بر کار عکاسان این زمان در آمریکا گذاشته است. در ادامه ‌سیر تاریخی در کتاب نشان داده می‌شود که این دیدگاه تا زمان نوشته شدن کتاب و فضایی که پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا حاکم شد، چه تحولاتی از سر گذرانده و چگونه آن نگاه خوش‌بینانه اولیه به یک نگاه تیره و تار و بدبینانه تبدیل می‌شود. سانتاگ این رویدادها را از مجرای عکاسی که در عین حال پیوند ارگانیکی با شرایط تاریخی آمریکا دارد، نگاه می‌کند. 
این کتاب در سال ۱۹۷۷ برنده جایزه ملی کتاب امریکا در حوزه نقد شد. کتاب  «درباره عکاسی» توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر و با همکاری حرفه هنرمند منتشر شده است؛ کتابی در قطع وزیری در ۲۴۰ صفحه و مشتمل بر تصاویر متعدد عکاسی از عکاسان مطرح جهان. 

نظرات (۴)

سلام. من یک نمونه از pdf این کتاب رو میخوام. چطور میتونم تهیه کنم
  • علی بخشایش
  • سلام به “گریه مکتوب سر بزنید و هم شعر ها را نقد بفرمائید هم از صفحه ی جدید به نام : “مختصر…” در این وبلاگ بازدید فرمائید، آب و جارو کرده ام وبلاگ را و تا شما بیائید نشسته ام دم در تارنما!
    http://tarsim.blog.ir

    سلام جالب بود
    موفق باشید
  • سایت قلمداد
    1. سلام ! از سایت قلمداد مزاحم میشم احتراما ما یک گروه تولید محتوا هستیم که بسته های فرهنگی آماده چاپ در دوقالب لقمه های خواندنی (بسته دفترچه ای) و منبر دیواری (نمایشگاهی) آماده کرده اما در فضای وب تازه کار و بی تجربه هستیم واصلا غیرتی بر نام و نشان نداریم ومهم توزیع جهت مجموعه های فرهنگی است تا چاپ کنند وبدست دیگران بدهند خواه با لوگوی خودشان … لذا ما یک خواهش داریم اگر صلاح میبینید بسته های فرهنگی ما را نیز به عنوان ویژه نامه سایت خود قرار داده ودر امر توزیع ما بی تجربه ها را یاری دهید وحتی المقدور لوگوی ما درا در سایت خود قرار دهید
      آدر س سایتwww.ghalamdad.ir
      شماره تماس بنده: علی بخشایش(سلمان) :۰۹۱۳۷۱۸۹۴۰۰
      برای مثال یک پیشنهاد برای ماه محرم : بسته نمایشگاهی همیشه هیات:
      http://ghalamdad.ir/index.php/menbar-divari/96-menbar-divari-hamishe-heiat

    یانون‌دیزاین:
    دوست فرهنگی من. این طور کامنت‌های خصوصی را باید خصوصی ارسال کرد! به صورت خصوصی برای شما پاسخ فرستاده خواهد شد... 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی