یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Sendai Mediatheque / Toyo Ito

چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۱۲:۰۰ ق.ظ
ساختمان مدیاتک تویو ایتو!
بنایی که با نگاهی خاص و محاسباتی خاص تر سال 2001 افتتاح شد! و ما همیشه اون رو یه کار بزرگ از بشر می دونستیم!
نه که نبود ها! اما ما خیلی به خودمون اعتماد داشتیم!


© RIBA
With the intentions of designing a transparent cultural media center that is supported by a unique system to allow complete visibility and transparency to the surrounding community, the  by Toyo Ito is revolutionary in it's engineering and aesthetic.
Six steel-ribbed slabs slabs, each 15-3/4″ thick, appear to float from the street, supported by only thirteen vertical steel lattice columns that stretch from ground plane to the roof. This striking visual quality that is one of the most identifiable characteristics of the project is comprable to large trees in a forest, and function as light shafts as well as storage for all of the utilities, networks and systems.
More on the  by Toyo Ito after the break.
© Toyo Ito
Each plan is free form, as the structural column lattices are independent of the facade and fluctuate in diameter as they stretch from floor to floor. The simplest intentions of focusing on plates (floors), tubes (columns), and skin (facade/exterior walls) allows for a poetic and visually intriguing design, as well as a complex system of activities and informational systems.
© Flickr- username: yisris
The four largest tubes are situated at the corners of the plates, which serve as the principle means of support and bracing. Five of the nine smaller tubes are straight and contain elevators, while the other four are more crooked and carry the ducts and wires.
Upon approaching the , the public is led into a continuation of the surrounding city into the double height hall of the main entrance through large panes of glass. This open square includes a cafe, retail shop, and community space that is capable of supporting film screenings and other events.
© Flickr- username: yisris
Another aspect unique to this building is the involvement of many designers, as the interior of each level incorporated another person. Kazuyo Sejima designed the ground floor, placing the administrative offices behind a translucent screen. The Shimin Library found on the second and third levels include a browsing lounge complete with internet access and specially designed furniture by K.T. Architecture.
© Archienvironment
The gallery space of the fourth and fifth levels contain a flexible exhibition space with moveable walls, and also a more static space with fixed walls and a rest area with seating designed by Karim Rashid. Ross Lovegrove took charge of the sixth level, adding a 180 seat cinema and green and white furniture fitting to the audio-visual multimedia library.
© Flickr- username: yisris
The tree-like nature of the metal columns of the Mediatheque are continuous with the natural surroundings of the area, as the design is found on a street lined with trees. The building changes along with the seasons, it's openness reflective of the summer green and also the streets during winter.
Architect: Toyo Ito
Location: 
Project Year: 2001
References: Toyo ItoRon WitteRob Gregory
sendai1 © RIBA sendai2 © Toyo Ito sendai14 © Flickr- username: yisris sendai12 © Flickr- username: yisris sendai6 © Archienvironment sendai13 © Flickr- username: yisris sendai11 © Flickr- username: yisris sendai10 © Toyo Ito sendai9 © Toyo Ito sendai8 © Toyo Ito sendai5 © Toyo Ito sendai4 © Toyo Ito sendai3 © Toyo Ito
اما حالا دیگه بعد از آیه ی بزرگی که نازل شد، از برج مشیده‌ی تویو ایتو، جز تلی خاک و آوار نمونده.......
اگه به این فهم برسیم که تمام عرض و طول دنیا، این قدر اعتبار داره، که به اراده ای و آنی از هم فرومی‌پاشه، هیچ وقت از این دنیای دنی و این ملک ناپایدار، برای خودمون بت نمی تراشیم!!!!

During the earthquake last week this video was taken from the inside of the Sendai Mediatheque.  The interior is heavily damaged, however the structure appears to hold up quite well.

دوستان هنری بنده خوب می دونن که در میان جامعه ی آکادمیک هنر، چه بت هایی از جهان غرب ساخته شده....
  • یانون دیزاین

کار دستی

نظرات (۱)

اما خوب تونست تو زلزله اخیر ژاپن امتحان سازه ای خودشو پس بده. حتی یه دونه شیشه اش هم نریخت در حالیکه نیروگاه هسته ایشون با اون عظمت، ترک برداشت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی