یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Guangzhou Opera House

پنجشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ
برای بنده گذاشتن پستی از اپرای گوانجوی سرکار حدید - راستش رو بخواین- مدت ها با چالش های درونی همراه بوده!
حدود یکی دو ماه پیش این بنا می تونست در یانون دیزاین مطرح بشه، اما به هر تقدیر امروز پستش رو می ذارم.
به شخصه کارهای ذاها حدید رو نه از حیث حرف جدیدی داشتن یا هر نکته ی مثبت دیگه، که از حیث تجربه و عبرت مناسب دیدن می دونم. نمی شه از این مساله گذشت که به هر صورت امثال حدید چیزهایی داشتند و دارند که این قدر معروف و شناخته شده شدند، اما نمی شه این قدر هم ساده انگاری کرد و فکر کرد که لزوما اون ها در حال ترویج امری درست هستند.
معماری و هنر گروهی از ساختارشکن ها و پساساختارگراها نظیر حدید، هنری خلسه آور و غفلت زاست. روزی قرار دارم خیلی خیلی تندتر و صریح تر و البته ارزش گذارانه تر از چارلزجنکس، این نحله از پساساختارگراها رو زیر تیغ نقد ببرم.
تا اون روز، فعلا این بنای شاخص در این عرصه رو به دقت سیر کنین؛ این پست نتیجه ادغام چندین پست طراحیه :)
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects has opened in Guangdong province, China.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Top photograph is by Christian Richters
Shaped to resemble two pebbles on the bank of the Pearl River, the building houses a 1,800-seat theatre plus 400-seat multifunctional hall, rehearsal rooms and entrance hall.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The main auditorium is lined with moulded panels made from glass-fibre reinforced gypsum to create a folded, flowing surface.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The inaugural performance takes place today.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Photographs are by Iwan Baan unless stated otherwise.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Above photograph is by Christian Richters
The information below is from Zaha Hadid Architects:

Like pebbles in a stream smoothed by erosion, the Guangzhou Opera House sits in perfect harmony with its riverside location.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Above photograph is by Christian Richters
The Opera House is at the heart of Guangzhou’s cultural development. Its unique twin-boulder design enhances the city by opening it to the Pearl River, unifying the adjacent cultural buildings with the towers of international finance in Guangzhou’s Zhujiang new town.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The 1,800-seat auditorium of the Opera House houses the very latest acoustic technology, and the smaller 400-seat multifunction hall is designed for performance art, opera and concerts in the round.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The design evolved from the concepts of a natural landscape and the fascinating interplay between architecture and nature; engaging with the principles of erosion, geology and topography.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The Guangzhou Opera House design has been particularly influenced by river valleys – and the way in which they are transformed by erosion.
Fold lines in this landscape define territories and zones within the Opera House, cutting dramatic interior and exterior canyons for circulation, lobbies and cafes, and allowing natural light to penetrate deep into the building.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Smooth transitions between disparate elements and different levels continue this landscape analogy.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Custom moulded glass-fibre reinforced gypsum (GFRC) units have been used for the interior of the auditorium to continue the architectural language of fluidity and seamlessness.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The Guangzhou Opera House has been the catalyst for the development of cultural facilities in the city including new museums, library and archive.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
The Opera House design is the latest realization of Zaha Hadid Architects’ unique exploration of contextual urban relationships, combining the cultural traditions that have shaped Guangzhou’s history, with the ambition and optimism that will create its future.
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Program: 1,800 seat grand theatre, entrance lobby & lounge
400-seat multifunction hall, rehearsal rooms and other auxiliary facilities
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Client: Guangzhou Municipal Government
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Architect: Zaha Hadid Architects
Design: Zaha Hadid
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Project director: Woody K.T. Yao, Patrik Schumacher
Project leader: Simon Yu
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Project team: Jason Guo, Yang Jingwen, Long Jiang, Ta-Kang Hsu, Yi- Ching Liu, Zhi Wang, Christine Chow, Cyril Shing, Filippo Innocenti, Lourdes Sanchez, Hinki Kwong, Junkai Jiang
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Competition team:
1st Stage: Filippo Innocenti, Matias Musacchio, Jenny Huang, Hon Kong Chee, Markus Planteu,Paola Cattarin, Tamar Jacobs, Yael Brosilovski, Viggo Haremst, Christian Ludwig, Christina Beaumont, Lorenzo Grifantini, Flavio La Gioia, Nina Safainia, Fernando Vera, Martin Henn, Achim Gergen, Graham Modlen, Imran Mahmood
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
2nd Stage: Cyril Shing, YanSong Ma, Yosuke Hayano, Adriano De Gioannis, Barbara Pfenningstorff
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Local design institute: Guangzhou Pearl River Foreign Investment Architectural Designing Institute (Guangzhou, China)
Structural engineers: SHTK (Shanghai, China); Guangzhou Pearl River Foreign Investment Architectural Designing Institute
Facade engineering: KGE Engineering (Zhuhai, China)
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Building services: Guangzhou Pearl River Foreign Investment Architectural Designing Institute (Guangzhou, China)
Acoustic consultants: Marshall Day Acoustics (Melbourne, Australia)
Theatre consultant: ENFI (Beijing, China)
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Lighting design consultant: Beijing Light & View (Beijing, China)
Project management: Guangzhou Municipal Construction Group Co. Ltd. (Guangzhou, China)
Construction management: Guangzhou Construction Engineering Supervision Co. Ltd. (Guangzhou, China)
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Cost consultant: Guangzhou Jiancheng Engineering Costing Consultant Office Ltd. (Guangzhou, China)
Principal contractor: China Construction Third Engineering Bureau Co. Ltd. (Guangdong, China)
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects
Project: 70,000 m2
Site: 42,393m2
Guangzhou Opera House by Zaha Hadid Architects

'guangzhou opera house' by zaha hadid, guangdong province, chinaimage courtesy zaha hadid architectszaha hadid's guangzhou opera house is now open in guangdong province, china.
featuring two separate forms that seem to puzzle together, the project serves as
a gateway to the city, enhancing urban functions and opening access to the nearby
river and docks. combining cultural traditions with a contemporary approach, the
structure has become a catalyst for new cultural initiatives and advancement in the area.
located in the heart of guangzhou’s cultural development, the faceted glass, concrete
and steel structure provides visual connection to the buildings and the pearl river
that surround it.

public space between the two volumes
image courtesy zaha hadid architects
derived from contours that occur within the natural landscape, the building features undulating
and curvaceous forms that move along with visitors as they navigate through the space.
interior volumes become dramatic environments that directly relate to the circumventing
landscape through vast spans of glazing.

detail of facade
image courtesy zaha hadid architects
a 1,800 seat auditorium utilizes the latest acoustic technology and is accompanied by a
smaller 400-seat multi-purpose hall that is designed for performance art, opera and concerts.
see more on the opera house here.

corridors and lobby
image courtesy zaha hadid architects

fully glazed walls merge interior and exterior environments
image courtesy zaha hadid architects

interior
image courtesy zaha hadid architects

auditorium
image courtesy zaha hadid architects

plaza
image courtesy zaha hadid architects

view from the river
image courtesy zaha hadid architects

in context: the structure surrounded by the city and the river
image courtesy zaha hadid architects

aerial view
image courtesy zaha hadid architects

photos of construction site
image courtesy zaha hadid architects

image courtesy zaha hadid architects

image courtesy zaha hadid architects

construction photography © virgule simon bertrand

construction photography © virgule simon bertrand

construction photography © virgule simon bertrand

image courtesy zaha hadid architects

floor plan / level 0

floor plan / level 1

floor plan / level 2



نظرات (۴)

قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاکِلَتِهِ
راستش من آدم بی تفاوتی نیستم. احتمالا شما از چیزی با خبرید که من بی اطلاع هستم. اما اول متن هم اشاره کردم که خیلی باهاشون موافق نیستم. حتی طراحی هاش. اما دلیل نمی شه که ویژگی های خاصی که دارن رو نبینم. از ابلیس بدتر که نداریم. باز میگیم که ابلیس یه زمانی از فرشتگان (جنیان) مقرب درگاه خدا بوده و ... یعنی رفتارش جدای از چگونگی احوال کلیش بررسی میشه
شک دارم خانم ذاها حدید به لحاظ نسبی هم مسلمان باشند.
در عین حال به نظرم کمی خوش بین هستین به ایشون :)
2011/12/23 Disqus
مطمئنا ضاحا حدید به عنوان یه زن ظاهرا مسلمون عراقی خیلی چیزا رو زیر پا گذاشته که تونسته بیاد وارد گروه مافیای مخوف معماری جهان بشه و فرصت حرف زدن داشته باشه. از خیلی از حرفاش هم رضایت ندارم. اما یکی دو تا حسن اساسی داره. یکیش اینه که با عرضه اس. من از اراده و اعتماد به نفسش خوشم میاد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی