یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

وبلاگ خود را ورق بزنیم

چهارشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ
سلام
هدف از این پست ارائه کارنامه یانون دیزاین بعد از طی یک دوره ست که در اون خیلی فراز و نشیب و تجربه داشتیم.
دوستانی که فرصت اندکی می تونن بذارن حتما این پست رو -هرچند شاید خسته کننده!- مطالعه کنن.
همون طور که می دونین یانون دیزاین رو در اوایل سال 2011 میلادی شروع کردیم. این که چرا به میلادی می گم باور کنین ناشی از این آدرس زنی میلادی تو بلاگه وگرنه من رو با تقویم ترسایی چه کار!؟ :)
اواسط ژانویه 2011 تصمیم گرفتم به جای این که طراحی هایی که روزانه می بینم رو گزین کنم و برای دوستان - که اون موقع قریب به چهل نفر بودند - به صورت میل بفرستم، بیام و اون ها رو به صورت بلاگی روزنوشت روی وب قرار بدم.
هدف از این کار سه چیز اساسی بود:
اول- مهم تر از همه من در آغاز به خودم و وقتم فکر می کردم و با محاسبه ای سرانگشتی متوجه شدم این کار برای من از میل زدن به دوستان سریع تر و راحت تره.
دوم- با این کار می شد آرشیوی از طرح های دیدنی روی وب داشت که همواره قابل دسترسی باشه! (چیزی که اون روز خیلی مورد توجه من نبود اما امروز می فهمم چه خیر بزرگیه!)
سوم- دوستان با این کار حق انتخاب داشتند که مشترک ایمیل روزانه بلاگ باشند یا نه و در عین حال می تونستن خودشون هم به صلاح‌دیدشون بلاگ رو به دیگرون معرفی کنن.
بعله. این طور بود که یانون دیزاین در ژانویه 2011 شروع به کار کرد و تا امروز قریب به 700 پست دیزاین رو با هم دیدیم و بر روی برخی حرف زدیم و بحث کردیم و .....
کار کمی نیست! اون ها که کتاب‌ها و کتاب‌چه های دیزاین رو ورق زدند می دونن که یه کتاب معمولا با 20 تا 30 کار جمع و جور می شه و با قیمت هایی نظیر 70 تا 100 دلار فروخته می شه! ما در همین فرصت کم و بدون انرژی چندان با هم چیزی قریب به 30 کتاب دیزاین رو ورق زدیم و این خیلی خوبه.
خیلی زود بلاگ رو به اکانت های مختلف دیگه هم متصل کردیم و این طور دوستانی که در جاهای مختلف در وب فعالیت داشتن می‌تونستن با بلاگ آشنا بشن و سیر پست ها رو دنبال کنن. نظیر اشتراک ایمیل روزانه بلاگ، صفحه فیس بوک بلاگ، اکانت توییتر بلاگ و وبلاگ در فرندفید !
یانون دیزاین با حدود 20 مشترک و بیننده ثابت شروع به کار کرد و در این هفت ماه این 20 مشترک به حدود 300 مشترک ثابت رسید. رشدی که اگرچه در بین ما مورد قبوله اما هنوز با ظرفیت هایی که می تونه این بلاگ داشته باشه خیلی خیلی متفاوته!
در تمام این مدت که بلاگ رو راه می بردم دو چیز موجبات انگیزه بنده بود .
اول خود موضوع که به دلیل ارتباطش با فضای فکری بنده یکی از مشغولیت های طبیعی من بود .
دو دیگر که مهم تر هم بود و هست لطف و محبت شما دوستان در قالب کامنت و میل و گلایه از تاخیرها و معرفی بلاگ و ... بود که گاهی حتی اگر هم دل سرد از ادامه می شدم من رو به ادامه وا می داشت. این جا صمیمانه از همه تون تشکر می کنم.
-----
از حالا به بعد!
حالا در پس این هشت ماه، ما یک جمع سی صد نفره فعال و شاید دو برابر همین تعداد با فعالیت کمتر هستیم.
این کم نیست. به هیچ وجه کم نیست .چرا که ما حول یک موضوع مشخص و هدف مند جمع هستیم.
بلاگ یانون دیزاین به آدرس شخصی خودش رفته  و کم کم هم تغییرات جدی می کنه تا بتونه به این جمع هر روز فزاینده مخاطبش امکانات متناسبی رو ارائه بده.
در حال حاضر www.yanondesign.ir با قالبی موقتی (که حتی درصدی از چیزی که مورد نظر بنده ست رو نمی تونه برآورده کنه) روی آدرس ‌ش هر روز آپدیت می شه و فعلا از خدماتی اولیه نظیر حتی کامنت گذاری (بدون رد شدن از فیلتر) محرومه!
البته تغییرات  خوب اندکی درش اعمال شده از جمله این که شما می تونین برخی از منابع یانون دیزاین رو در حاشیه‌ی صفحه‌ی سایت مشاهده کنین و خودتون مستقلا به بازدید از اون ها بپردازین.
از این به بعد فید این بلاگ هم تنها به صورت خلاصه عرضه می شه و دوستان فید خون می تونن برای خوندن یک پست روی read more.... انتهای هر پست کلیک کنن تا به خود بلاگ راه‌بری بشن.
طبعا دوستانی که میل هم دریافت می کنن همین طور. و این هر چند برای برخی از شما ممکنه ناخوشایند باشه اما فکر حال دوستانی رو هم بکنین که اینترنت کم سرعت دارند و لاجرم گرفتن یک میل چند مگابایتی سخت اذیت‌شون می کنه. اون ها این طوری می تونن انتخاب کنن چی رو ببینن و کی ببینن!.
اما ان شا الله
نسخه دوم سایت این بار واقعا در قامت یک سایت دیزاین چندی بعد در همین دامنه بارگذاری می شه.
در یانون دیزاین آینده ما آرام آرام به سمت اضافه شدن این بخش‌ها خواهیم رفت :
- افزودن نویسندگان بلاگ (حداقل به 5 نفر) . به چند صدایی باختینی! سوق پیدا کردیم :)
- افزودن بخش خاصی برای کارهای هنرمندان ایرانی که سخت تا به امروز در یانون دیزاین نادیده گرفته شدن.
- افزودن بخشی مربوط به کارهای دانشجویی و تجربه ‌های شخصی دوستان مرتبط با بلاگ تا بشه از ظرفیت های امکان نقد دوستان برای بهتر شدن کارهامون بهره ببریم.
- افزودن بخش اطلاع رسانی مسابقات و سمینارهای داخلی و خارجی عرصه دیزاین به طور فعال؛ چیزی که امروز خیلی دوستان باانگیزه تنها به واسطه‌ی ناآشنایی و البته عدم ارتباط خوب با عرصه‌ی وب ازش محرومن.
- و کمی دورتر: بخش مقالات رسمی و نیمه رسمی جامعه مخاطب بلاگ در عرصه‌ی دیزاین. چرا که می دونم دوستانی هستند که حرف در سینه دارند :)
- و کمی دورترتر: دوره‌های مسابقات طراحی یانون دیزاین با جوائز ارزنده (معقول و فریبا در سطح یک بلاگ کوچولو :) ) و الگویی جدید
--------
و درخواست بنده از شما!
ببینین دوستان.
شما با مخاطب خوب بودن برای بلاگ و ایجاد انگیزه برای بنده به قدر زیادی در سرپابودن این بلاگ نقش ایفا می کنین. اما واقعیتش اینه که از شما کارهای بزرگ‌تری برمیاد که خب طبعا سطح توقع همه مون به تبع‌ش من رو هم بالا می بره.
- شما می تونین کماکان بلاگ رو به دوستان تون معرفی کنین : اگه تنها هر کدوم بلاگ رو به یکی از دوستامون معرفی کنیم ناگهان جامعه مون دوبرابر می شه! واگه به دوتا از دوستاتون معرفی کنین سه برابر و اگه ......
- شما می تونین با اشتراک گذاری پست های بلاگ - اون هایی رو که مناسب می بینین- این حرکت رو خیلی رشد بدین. دوستانی که در فیس بوک ، گوگل ریدر، گوگل پلاس، توییتر، فرندفید و یا هر سرویس دیگه ای به اشتراک مطلب دست می زنن می تونن در این باره به حرکت موجود در یانون دیزاین رشد خوبی رو هدیه کنن.
- شما می تونین با امتیاز دادن به پست های بلاگ در این سامانه ها (مثلا در فیس بوک با لایک کردن یا در گوگل پلاس با +1 کردن پست‌ها) اون ها رو بیشتر امکان دیده شدن بدین.
- شما می تونین در بحث و نظر پیرامون پست ها شرکت کنین. اگه امکان کامنت نویسی دارین در خود بلاگ و اگه نه در صفحه فیس‌بوک یانون دیزاین یا صفحه‌ی گوگل پلاس بنده می تونین در بحث و حرف پیرامون پست ها شریک باشین. این یکی خیلی می‌تونه برای من و برای دیگرون مفید باشه
- اگه تمایل داشتین می تونین اعلام آمادگی بدین برای این که در کار به روز‌رسانی بلاگ شریک بشین. همون افزودن نویسنده ها که گفتم...
- از هر کمکی دیگه که فکر می کنین می تونین به این حرکت یا حرکت‌های مشابه بکنین و من فراموش کردم هم دریغ ندارین....
 
-----------
پیشنهاد بنده در وضعیت فیلترینگ امروزمون و تا بارشدن نسخه اصلی یانون دیزاین، فعال شدن دوستان در گوگل پلاسه.
در ارتباط با گوگل پلاس و یانون دیزاین بخوانید:

YanonDesign Circle

راستی حلقه‌ای هم در گوگل پلاس به نام یانون دیزاین هست که دوستان علاقه مند می تونن به بنده بگن تا عضوشون کنم. این طوری آخرین آپدیت های بلاگ براشون در پلاس notify می شه.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی