یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

New Acropolis Museum / Bernard Tschumi Architects

پنجشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ
یه بار تو یه اسکیس چالش طراحی آمیخته با بافت‌های باستانی رو تجربه کردم.
خیلی مهمه وقتی قرار داری در کنار یا نزدیک یه بنای باستانی طراحی کنی، با توجه ملاحظاتی که دنیای امروز برای بناهای باستانی درنظر می گیره، چیزی هم‌نوا و در عین حال کم‌نوا طراحی کنی که به قامت بنای اصلی خدشه وارد نشه.
درست مثل موسیقی پشت زمینه برای یک سمفونی بزرگ که نباید اصل رو تحت شعاع قرار بده....
این موزه جدید آکروپولیسه که سال 2009 به بهره ‌برداری رسید.
---
البته بگم‌ها! این ها همه برای احترام به نگاهیه که امروز در جهان نسبت به باستان هست! برای کسایی مثل من که نگاه متفاوتی به باستان و برخورد با امر باستانی دارند مساله متفاوته .

© Courtesy of Bernard TschumiArchitectsArchitects: Bernard Tschumi Architects
Location: Athens, Greece
Associate Architect: ARSY
Bernard Tschumi Architects Team: Bernard Tschumi; Architect and Lead Designer Joel Rutten; Project Architect, Adam Dayem, Aristotelis Dimitrakopoulos, Jane Kim, Eva Sopeoglou, Kim Starr, Anne Save de Beaurecueil, Jonathan Chace, Robert Holton, Valentin Bontjes van Beek, Liz Kim, Daniel Holguin, Kriti Siderakis, Michaela Metcalfe, Justin Moore, Joel Aviles, Georgia Papadavid, Allis Chee, Thomas Goodwill, Véronique Descharrières, Christina Devizzi
ARSY Team: Michael Photiadis; Principal, George Kriparakos, Nikos Balkalbassis, Philippos Photiadis, Jaimie Peel, Niki Plevri, Maria Sarafidou, Makis Grivas, Elena Voutsina, Manoulis Economou, Anastassia Gianou, Miltiadis Lazaridis, Dimitris Kosmas
Structure: ADK and ARUP
Mechanical and Electrical: MMB Study Group S.A. and ARUP
Civil: Michanniki Geostatiki and ARUP
Acoustics: Theodore Timagenis
Lighting: ARUP, London
General Contractor: Aktor
Project Area: 21,000 sqm
Project Year: 2003-2009
Photographs: Courtesy of Bernard Tschumi Architects

Site
Located in the historic of Makryianni district, the Museum stands less than 1,000 feet southeast of the Parthenon. The top-floor Parthenon Gallery offers a 360-degree panoramic view of the Acropolis and modern Athens. The Museum is entered from the Dionysios Areopagitou pedestrian street, which links it to the Acropolis and other key archeological sites in Athens.

site plan
Program
With 8,000 square meters (90,000 square feet) of exhibition space and a full range of visitor amenities, the Acropolis Museum tells the story of life on the Athenian Acropolis and its surroundings by uniting collections formerly dispersed in multiple institutions, including the small Acropolis Museum built in the 19th century.


© Courtesy of Bernard Tschumi Architects

The rich collections provide visitors with a comprehensive picture of the human presence on the Acropolis, from pre-historic times through late antiquity. Integral to this program is the display of an archeological excavation on the site: ruins from the 4th through 7th centuries A.D., left intact and protected beneath the building and made visible through the first floor. Other program facilities include a 200-seat auditorium.
Principal Design Features

Designed with spare horizontal lines and utmost simplicity, the Museum is deliberately non-monumental, focusing the visitor's attention on extraordinary works of art. With the greatest possible clarity, the design translates programmatic requirements into architecture.


© Courtesy of Bernard Tschumi Architects

Light: The collection consists primarily of works of sculpture, many of them architectural pieces that originally decorated the monuments of the Acropolis, so the building that exhibits them is a museum of ambient natural light. The use of various types of glass allows light to flood into the top-floor Parthenon Gallery, to filter through skylights into the archaic galleries, and to penetrate the core of the building, gently touching the archeological excavation below the building.


© Courtesy of Bernard Tschumi Architects

Circulation: The collection is installed in chronological sequence, from pre-history through the late Roman period, but reaches its high point (literally and programmatically) with the Parthenon Frieze. The visitor's route is therefore a clear, three-dimensional loop. It goes up from the lobby via escalator to the double-height galleries for the Archaic period; upward again by escalator to the Parthenon Gallery; then back down to the Roman Empire galleries and out toward the Acropolis itself.


exploded axo

Organization: The Museum is conceived as a base, a middle zone and a top, taking its form from the archeological excavation below and from the orientation of the top floor toward the Parthenon.
The base hovers over the excavation on more than 100 slender concrete pillars. This level contains the lobby, temporary exhibition spaces, museum store, and support facilities.


© Courtesy of Bernard Tschumi Architects

The middle (which is trapezoidal in plan) is a double-height space that soars to 10 meters (33 feet), accommodating the galleries from the Archaic to the late Roman period. A mezzanine features a bar and restaurant (with a public terrace looking out toward the Acropolis) and multimedia space.
The top is the rectangular, glass-enclosed, skylit Parthenon Gallery, over 7 meters high and with a floor space of over 2,050 square meters (22,100 square ft). It is shifted 23 degrees from the rest of the building to orient it directly toward the Acropolis. Here the building's concrete core, which penetrates upward through all levels, becomes the surface on which the marble sculptures of the Parthenon Frieze are mounted. The core allows natural light to pass down to the Caryatids on the level below.
           
     
   
   

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی