یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Read more ...

دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۰، ۰۸:۱۴ ق.ظ

سلام جهان! این عبارتیه که هر سایت وردپرسی اولین بار در پستی پیش فرض روبه جهان می گه!

از حوالی ابتدای سال 2011 میلادی شروع کردیم. هفدهم هجدهم ژانویه بود شاید. زمستان پارسال .
و خوب می دونم درکم می کنین که به میلادی یادم باشه تاریخ شروع این کار رو. بارها از شروع این کار و حال و احوال هرچند یک‌بارم براتون نوشتم. قریب به بیست بار شاید. و این بار سودا ندارم تا دوباره خیلی حرف ها رو تکرار کنم. لینک می دم به اون روزها که خیلی سریع گذشتند....

اون 50 و اندی نفر دوست خوبم خوب می دونن که yanondesign امتداد روند ایمیل‌های دیزانی بود که براشون هرازچند گاه به صورت شخصی می فرستاد. چند بار هم گفتم قبل از این که هدف اولی من ساده شدن کار برای خودم بود گرچه آروم آروم با محبت های شما مساله تغییر کرد....
حتی اگه یادتون باشه بارهایی بود که قصد کردم حرکت رو تعطیل کنم اما واقعیت اینه که نذاشتین. خیلی هاتون با محبت ، برخی با طعنه و برخی که صمیمانه ازشون متشکرم با عتاب! یانون دیزاین رو تا امروز شما پیش بردین و بعد از این هم همین طور خواهد بود... !

از ابتدای کار که بازخوردهای شما بهانه دستم می داد. تا توجیه ها و عذرها و بهانه های هراز چند گاهم تا تبریک ها و ذوق زدگی هام! با وجود مشورت های خوب دوستان در همون ایام، اینرسی غیرقابل درکی مانع می شد از این که از بلاگ اسپات دل بکنم.
این طور شد که وقتی بلاگ اسپات فیلتر شد به جای کندن از اون منزل ویران (و سخت دل‌گیر! : گرفته بود دل من رو و رها نمی کرد انگار:) ) به سودای انتشار شروع کردم به افزایش گستره‌ی انتشار خودکار مطالب. این طور شد که صفحات فیس بوک و توییتر و فرندفید بلاگ هم به مرور راه افتاد. ما حتی اون ایام به meme یاهو هم رفتیم :))) که البته به دلیل افکار حصری و کوتاه مسوولین یاهو ، می‌می حتی ظرفیت اون چیزی که یانون دیزاین کوچیک می خواست رو نداشت.

اون روزها فکر می کردم مدام باید برای مخاطب ها توضیح بدم در چه حالتی هستیم. این دور بی پایان توضیحات برای اون بود که هم فکر می کردم شما هم بدتون نیاد بدونین و هم نیاز به کمک شما داشتم و دارم. شما بودین که این حرکت رو پیش می بردین و از من جز تشکر کاری ساخته نبود. اول بار که فکر کردم yanondesign تشخصی پیدا کرده پستی نوشتم و پهنه‌ی فعالیت‌ش رو شرح دادم. هر اون چه که تا اون روز بود رو....

مشکل داشتیم اون روزها بر سر ورود به بلاگ!
در نتیجه شما نمی تونستین کامنت بذارین و اون هایی که به خود بنده دسترسی داشتند گاهی با خودم حرف می زدن یا میل می فرستادند.
با اومدن گوگل پلاس فکر کردیم می شه از این به بعد اون جا پیرامون پست ها حرف بزنیم. این شد که yanon+ برای خودش حلقه‌ای با عنوان yanondesign درست کرد تا با اون ها مطالب رو share کنه و از دوستانی که در پلاس رفت و آمد داشتن در مورد مطالب نظر و بازخورد بگیره...
اما مشکل این طور  حل نمی شد؛ خیلی از دوستان‌م ایمیل دریافت می کردین و خیلی ها فید می خوندین و این طوری یعنی خیلی ها پلاسی نبودن تا بتونن در بحث‌ها شرکت کنن! به پیشنهاد یکی از دوستان خوب اون روزها تلاش کردیم تا بلاگ رو در دامنه ی شخصی بالا بیاریم.
yanondesign.ir هرچند امکان کامنت نویسی نداشت و محیط خشکی داشت اما بلاخره امکان دیده شدن پست ها در خود بلاگ رو فراهم می کرد. فردای اون روز یک بار کل کاری که تا اون روز کرده بودیم رو ورق زدم و علاوه بر ترسیم روزهای آینده‌ی یانون دیزاین قول دادم که به زودی در قالبی درست و پروپیمون و متفاوت در قامت یک سایت دیزاین خواهیم آمد. !

حقیقت امر اینه که این چند وقته خیلی تلاش شد در اون قامت و لباس دربیایم. لباسی شبیه این یا این که صورتی مجله ای دارند. ولی بعد از چند بار آزمون و خطا برام مشخص شد که چنین خواسته‌ای نیازمند هزینه‌ی بیشتر از چیزیه که تا امروز خرج یانون دیزاین شده! هزینه های هاستینگ و فنی این کار بالاتر از چیزی می شد که انتظار داشتم و با امکانات امروز یانون دیزاین نمی خوند. شاید همین اجبار و الزام بود که چشمم رو شست و جور دیگری دنیا رو دیدم. دیدم اتفاقا سایت های دیزاین مطرحی در وب نظیر این یا این هم قالبی وبلاگی دارند و گویا لزومی نداره با تحمیل اون هزینه ها به سمت قالب های مجله ای بریم!
برای همین تا خیلی دیر نشده و این روزهای خوب نگذشته تصمیم گرفتم دوباره با قالبی وبلاگی و البته این بار بدون مشکلات قبلی خدمت‌تون برسم :

یانون دیزاین از این به بعد به قالبی وبلاگیه که در اون پست های روزانه زیر هم ردیف می شن. برای این که سنگین نباشه در هر صفحه تنها 5 پست رو نمایش می دم. در عوض در نوار سمت راست سایت:
TOP RATED POSTS  رو داریم که پست های برتری که شما رای دادین رو نمایش می ده


RELATED POSTS ON YANONDESIGN رو در کنار هر پست داریم که پست های مرتبط با هر موضوع رو لیست می کنه. این خیلی می تونه به کار دوستان بیاد. هر پست رو که در حال تماشا هستند می تونن در سمت راست پست لیستی از پست هایی که به نحوی از انحا مربوط یا شبیه به این پست هستند رو در یانون دیزاین ببینن. البته این بخش کمی طول می کشه تا بتونه کل پست های بلاگ رو دربربگیره....

POPULAR POSTS که پست های پربازدید رو نمایش می ده

RECENT POSTS که همواره 15 پست آخری که فرستاده شدند (قریب به 4 روز کاری یانون دیزاین  :) ) رو لیست می کنه

 و البته موقتا ARCHIVE که لینک آرشیو ماهانه ی یانون دیزاینه.

در عین حال در نوار بالا فعلا به صورت ساده، موضوعات پست ها یعنی همون قالب‌های هنری گوناگون (یادتون که هست یانون دیزاین در عموم عرصه هنر و طراحی قرار هست فعالیت کنه) و بخش خبر و به زودی بخش مقالات لینک داده شدند. این نوار بالایی به زودی ایشالا رشد قابل توجهی می کنه و ....

به این ترتیب با وجود اون که قالب دوباره وبلاگیه اما فکر کنم پهنه‌ی انتخاب و عمل دوستان بتونه خیلی وسیع تر باشه از این به بعد!

در قسمت بالای نوار سمت راست اشتراک ایمیل روزانه‌ی یانون دیزاین، یعنی بهترین راه مخاطب شدن :) روی یک برگه‌ی یادداشت زرد رنگ گنجونده شده که انتظار می ره شما دوستان هم همت کنین و این راه رو به دوستان تون معرفی کنین.

 بالاتر از اون در نواری با پنج آیکون سرویس‌های  فیس‌بوک، توییتر، فرندفید، rss فید یانون دیزاین و البته گوگل پلاس بنده لینک داده شدند تا دیگه مجبور نباشم هر چند وقت یک بار با توضیحی خسته کننده یادآوری کنم‌شون. و درست در کنار اون می تونین با جست‌وجوی کلمات، یانون دیزاین رو جست و جو کنین!

چیزهایی که در نوار پایینی وبلاگ می بینین هم از همین دسته. توضیحی در باب یانون‌دیزاین و پست های آخری که فرستاده شده و اسلاید شویی که آروم آروم در حال شدنه! و واقعیت اینه که خیلی از این ها نظیر پست های پربازدید و یا پست های برتر و ... همه در حال شدنه و ایشالا با مشارکت شما چندی بعد عمل‌کردی خوب از خودشون نشون خواهند  داد.

به این ترتیب بود که دیروز طی اولین پست به طور رسمی معرفی شدیم !

از امروز که عید قربانه (راستی حواسم نبود ، عیدتون مبارک. امید که قربان کنین این روزها هرچیزی که بی مورد بسته به روح‌ و جسم‌تون، به عنایتی ابراهیمی.... یا حسینی)
از امروز که عید قربانه دوباره شروع می کنیم پست های روزانه‌ رو . با توجه به قالب جدید چند تا نکته و درخواست دارم از دوستانم:

1. نظرات مربوط به محتوای پست ها رو حتما در خود سایت بنویسین تا همه بتونن استفاده کنن. من ماننده گذشته در پلاس هم پست ها رو share خواهم کرد و خوشحال می شم کسی در هر دوی این ها اظهار نظر کنه اما در خود یانون دیزاین یقینا می تونیم بهتر و کنار محتوای پست نظرات رو ببینیم.
کامنت نویسی در یانون دیزاین نظارت و مدیریت نداره. هر چیزی نوشته بشه در آن در امتداد پست ظاهر می شه. چرا که قرار نیست من نظر خودم رو به نظرات تون تحمیل کنم. اگر هم به مرور زمان افرادی خارج از مخاطب های خوب یانون دیزاین احیانا حرفی بدی و نامربوطی نوشتند با کمال صداقت اون ها رو حذف می کنم !
در عین حال برای کامنت ها هم امکان رای گذاشتیم تا بتونین کامنتی رو بالا ببرین و تایید کنین یا کامنتی رو رد کنین.

در کامنت نویسی می تونین با کلیک بر روی گزینه‌ی Reply در ذیل هر کامنت پاسخ‌تون رو متوجه اون کامنت خاص کنین. در ضمن می تونین بعد از کامنت نویسی قبل از تایید تیک مربوط به گزینه

2. دو چیز رو اساس ارزش گذاری پست ها گذاشتم . اول +1 گوگل که خوب می دونین منجر به بالا رفتن پست ها در موتورهای جست وجو می شه و به دیده شدن اون ها کمک می کنه و از اون جا که همه ی دوستان پلاسی نیستند، دوم نوار رای‌گیری ساده ای که در زیر دکمه‌ی +1 برای هر پست هست و کافیه با یه حرکت ساده موس و یه کلیک نظر شما رو ثبت کنه. این دومی بدون استفاده از یوزرهای شما بر اساس IP شما عمل می کنه و کاری نداره شما کی هستین.

خوبی +1 بر like اینه که در اون ارزش‌گذاری دوست داشتن نیست! به شخصه در سامانه هایی نظیر فیس بوک یا ریدر دچار عذاب بودم که بلاخره لایک بکنم یا نه ! چون واقعا دوست داشتن امریه که سخت می تونه ساده بشه و بی اهمیت. اما +1 به لحاظ روانی صحبت از تایید کردن داره و تیک زدن و نشانه گذاری کردن.
به زعم من تمام شما که پلاس رفت و آمد دارین می تونین تمام پست های یانون دیزاین رو +1 کنین و اون ها رو در سرچ ها بالا ببرین و این طوری به دیده شدن بیشتر این کار و افزایش مخاطب کمک کنین. در عوض با رای‌هاتون و کامنت هاتون نظرتون رو درمورد پست ها مطرح کنین .
برای این که متوجه بشم درست متوجه این نکته شدین یا نه؟ این پست رو +1 کنین و رای بدین! :)

3. برای رشد و گسترش در آینده کم کم به درآمدی در حد کفاف سایت نیاز داریم که به راحتی می شه از تبلیغاتی اندک در وادی هنر و طراحی به دست آورد. این مساله نیازمند اینه که شما هم کمک کنین و با معرفی سایت به دوستان تون و افزایش مخاطب ها، بازدیدهای روزانه رو افزایش بدین تا بتونیم در آینده نزدیک مخارج سالانه ی کار رو دربیاریم! آخه می‌دونین که تا دیروز خانه نشین و نون خور گوگل بودیم :)) اما از امروز مستقل شدیم مثلا و زندگی -هرچند مجازی و وبی باشه- خرج داره دیگه!

4. کماکان برای معرفی و انتشار،  اشتراک ایمیل روزانه‌ی یانون دیزاین رو پیشنهاد می کنم.
اون ها که اهل فیدخونی هستند هم فید یانون دیزاین رو از دست ندن.
فیس بوکی ها علاوه بر خودشون ، دوستان شون رو هم به لایک صفحه‌ی قیس‌بوک یانون دیزاین وابدارن :)
توییتری ها و فرندفیدی ها هم که این روزها اندک هستند اما حواسشون باشه.

5. ممنون از استقبال اولیه از بخش مقالات. به زودی اون رو هم شروع می کنیم.
منتظر یادداشت های هنر و طراحی شما هم هستیم ! دوست عزیزی که تابه حال یادداشت نفرستادی!

خیلی زیاده گویی کردم و البته حق بدین بهم! می گن تو هر کاری اول سنگ ها رو واکندن بهتره تا با هزار ویه نکته نگفته پیش رفتن.

یاعلی...

  • یانون دیزاین

yanondesign

یانون دیزاین

نظرات (۵)

والا سنگینی سایت رو نمی دونم. بقیه هم همین طور حس دارن!؟ اگه همین طوره کامنت sadegh l رو تایید کنن.
اما میل برای کامنت. خب اگه این طور نباشه و کسی هم قید اسم درست نوشتن نداره که .اون موقع خیلی حرف های بی دروپیکر ممکنه زده بشه و نشه یه فضای بحث . اشتباه فکر می کنم؟
سلام
سایت یه نمه سنگینه
نمیدونم چرا؟
و اینکه
حتما باید ای میلمون رو بدیم بره کامنت گذاشتن
این اذیت میکنه
خیلی ممنون. در مورد لوگو و اجرای کم کیفیتش حق دارین و مشکل از اجرا و سرعت کار بود و گرنه همون فرم شارپ اصل کاره که ایشالا جایگزین می شه.
در مورد طراحی ش هم از هر ایده ای استقبال می کنم هرچند تا به بهتر از این نرسم همین باقی خواهد موند.
در مورد فونت ها درست می گین. در متن هم نوشتم که این سایت در حال شدنه. باید ببینم کسی دوستی یاری پیدا کنم که هم فونت انگلیسی و هم فونت فارسی مورد نظرم رو در این قالب نصب کنه.
ایشالا کم کم کار داره می شه. کمی صبر کنین و به دیده اغماض بگذرین. یه مقدار کارها عجله ای شد متاسفانه...
یانون نخسته دستت به خیر مستدام
آقا بنده اصلا با لوگوی سایتتون ارتباط برقرار نمی کنم خیلی به نظرم ناخواناس
و همینطور مبهم
زیادی هم باز و گشاده
اجراشم به نظرم بی دلیل لبه های اون نوشته یا موتیف یا هرچی که هست رو محو کردین
بعدشم از شما انتظار نداشتیم سایتتون رو به سبک یانکی ها مرتب کنید و از فونت های اونجورکی استفاده کنید
فونت به نظرم یه مقداری خالتوره
و به درد تبلیغات ریش تراش میخوره
با عرض معذرت و احترام فراوان
سلام
تبریک فراوان
خسته نباشید فراوان تر
منتظر پست های قشنگ تر ترتون خواهیم بود
روی کمک های بیشترترتر ما هم حساب کنین
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی