یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Reading between the Lines by Gijs Van Vaerenbergh 9 September 2011

يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۲:۰۰ ب.ظ

 

 خیلی پیش می خواستم این کار رو بگذارم. اول می خواستم بگم چه کار فوق العاده و باحالی! نور آمده و کالبد کلیسای مسیحی رو به طور کامل دربرگرفته! و شفافیت به اوج خودش رسیده
بعد دیدم سطح بی روج فلز زنگ زده و کالبد روبه اضمحلال و نیست شده کلیسا چه بسا که حرکتی انتقادی به دین مسیحی باشه!!؟
یا حتی چیزهایی دیگه که من نمی فهمم...

به نظر شما چی؟

© Filip Dujardin

Architects: Gijs Van Vaerenbergh
Location: Looz, Limburg, 
Stability: Ney&Partners
Execution: Cravero bvba (steal) / MEG (fundaments)
Initiator: Provincie Limburg / Z33
Year: 2011
Photographs: Filip Dujardin

© Filip Dujardin

Reading between the lines’ is a project by the duo , a collaboration between young Belgian architects Pieterjan Gijs (Leuven, 1983) and Arnout Van Vaerenbergh (Leuven, 1983). Since 2007, they have been realizing projects in public space together that start from their architectural background, but have an artistic intention. Their projects do not always originate out of the initiative of a classical client, for example, and carry a large degree of autonomy. Their primary concerns are experiment, reflection, a physical involvement with the end result and the input of the viewer.

© Filip Dujardin

‘Reading between the lines’ is part of ‘pit’, an artistic trajectory with works by some ten artists in the region of Borgloon-Heers (in the Flemish province of Limburg). ‘Pit’ will be the first part of the exhibition project Z-OUT, an initiative in which Z33, the contemporary art museum of the city of Hasselt, presents art in public space (see also www.z33.be). On September 24th, Gijs Van Vaerenbergh will reveal a construction in the rural landscape, by a cycle route, that’s based on the design of the local church. This ‘church’ consists of 30 tons of steel and 2000 columns, and is built on a fundament of armed concrete. Through the use of horizontal plates, the concept of the traditional church is transformed into a transparent object of art.

© Filip Dujardin

Depending on the perspective of the viewer, the church is either perceived as a massive building, or dissolves — partly or completely — into the landscape. Those viewers that look from the inside of the church to the outside, on the other hand, witness an abstract play of lines that reshapes the surrounding landscape. In this way, church and landscape can both be considered part of the work — hence also its title, which implies that to read between the lines, one must also read the lines themselves. In other words: the church makes the subjective experience of the landscape visible, and vice versa.

© Filip Dujardin

‘Reading between the lines’ can be read as a reflection on architectural themes such as scale, the ground plan etc., but the project also emphatically transcends the strictly architectural. After all, the church does not have a well-defined function and focuses on visual experience in itself (one could even consider it to be a line drawing in space). At the same time, the construction demonstrates that this experience is in effect a consequence of the design, since it explicitly refers to the various stages in its conception: the design drawing, the model… Apart from that, because the church does not fulfil its classical function, it can be read as a heritage related reflection on the present vacancy of churches in the area (and their potential artistic reuse).

© Filip Dujardin

All these layers merge in one work of art that is open to various readings, from a strictly architectural one to an artistic one. At the same time, ‘Reading between the lines’ is an accessible spatial intervention that gives, among others, a cyclist that happens to ride past, an unexpected visual experience.

© Filip Dujardin

نظرات (۶)

اینکه شما می فرمایید... به قول شیخ بهایی: مقصود تویی کعبه و بت خانه بهانه... اس
این دید موحد شماس
البته اغلب آثار هنری خوبیش اینه که برداشت آزاده
اما بنده به این کار مشکوکم! به نتیجه مشخص نمیرسم!
و میشه مفهوم والایی که می فرمایید توی اعوجاجه رو توضیح بدید؟
شاید حتی ب معنی پوچی!!!!
به نظر من فضایی معنوی را ایجاد کرده مثل آیه سوره نور که الله نور السموات و الارض مثل نوره و ... و همین اعوجاج ساختمان از دید من ، مفهوم والاتری را بیان می کنه و خود ساختمان به عنوان کلیسا یا کنیسه یا مسجد دیگه مهم نیست همه چیز یک کالبد ظاهری است که با نور حل شده و زیاد هم به چشم نمی آید . به خصوص تصویر آخر. مثل اینکه همه چیز را نور فرا گرفته. ظاهر و باطن و ...نمی دونم شاید این حس شخصی منه ولی خیلی به دلم نشست. ممنون
کار عجیبیه! حضور نور توی کار خیلی خوبه اما یه سری المان مث قرارگیری نامنظم قطعه های فلزی عمودی که به لحاظ خطای دید، اعوجاج ایجاد کرده توی بدنه کلیسا و یا تهی بودنش و همچنین همون مساله زنگ زدگی اینا... باعث میشه آدم شک کنه که شاید انتقادی باشه! اما جداً به طور قطعی نمیشه گفت این هدف رو دنبال می کرده
یه کار دیگه داره این هنرمند که همینجا بهش اشاره شده: ! The upside dome!
دیدنش خالی از لطف نیس: http://www.dezeen.com/2010/10/21/the-upside-dome-by-gijs-van-vaerenbergh/
این کارم این شک رو به وجود میاره که آیا انتقادیه یا نه...؟
اسمش که به نظر انتقادی میاد!
به نظر من که خیلی باحال بود.
این که واقعاً مد نظرش همچین چیزی بوده باشه سخته در موردش قضاوت کردن ... یه نکته  خوب تو کار دیدم اونم بحث دیده شدن از درون به بیرون و بالعکس بود که با منظر باز اطرافش میسر شده بوده و خود وجود خورشید تو هرلحطه از روز ( احتمالاً ) تو کلیسا  
اما به نظرم با این درختایی که دارن میکارن داره چندسال دیگه اون جلوه ی مستقیم آفتاب توکار گرفته میشه اصن حسم اینه که با این متریال و بارشد اون درختا 10 سال دیگه وقتی داریم از بقل کلیسا رد میشیم حسی بهمون دست میده که تو فیلمها آدمها از بقل خونه های متروکه ی قدیمی که رو شیشه هاش هم بوته و علف و پیچک 
سبز شده دست میده .... پس شاید واقعاً دورتر رو نگاه کرده که از این جلوه ی پرزرق برق ( بخاطر حس حضور آفتاب ) به یه جای تاریک و محاصره شده میرسیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی