یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

اینفوگرافیک؛ انقلابی بصری در شیوه‌ی انتقال اطلاعات
یانون‌دیزاین -  محمد زمانی (دانش‌جوی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما)

———-

گر بریزی بحر را در کوزه‌ای! / چند گنجد قسمت یک روزه‌ای ...
در این یادداشت مختصر و البته مفید در مورد اینفوگرافیک می‌خوانید. شیوه‌ای از بیان گرافیکی که به دنبال گنجاندن بحر در کوزه است! اگرچه مناسب انتقال هر داده ای نباشد، اما شاید گاهی صفحه ها متن و داده را بتوان در پرده‌ای گرافیکی و ساده -به مراتب بهتر از آن چه می توانست در انتقال اطلاعات توسط کلمات رخ دهد- انتقال داد.
همین روزها هم اولین جشنواره اینفوگرافیک فارسی در حال برگزاری ست که دوستان علاقه‌مند بد نیست آثار خودشون رو در اون‌جا هم شرکت بدن و سری به سایت رسمی جشنواره بزنن.

———-

"روشی برای انتقالی متفاوت"، "انتقال مفاهیم در کوتاه‌ترین زمان"، "یک شیوه‌ی‌ سریع و تاثیرگذار برای انتقال اطلاعات" و یا حتی " بیانی متفاوت‌ از مفاهیم پیچیده در قالبی ساده" همه و همه مثل کلیدواژه‌هایی‌ست که عطش ما را برای یافتن آن‌چه برمی‌انگیزد که دارای حداقل یکی از این ویژگی‌ها باشد. ویژگی‌هایی که میان کتاب‌های قطور و چندصفحه‌ای آن هم با فونت 12 یا گزارشات و کاربرگ‌هایی که از دور شبیه چرک‌نویسی سیاه‌اند گمشده‌است.

در دهه‌ی 90 میلادی، این‌ عطش به قدری زیاد شد که روزنامه‌نگارهای آن‌ زمان برای رفع آن به شیوه‌ای روی‌ آوردند که بعدها به اینفوگرافی موسوم‌ شد.

ولی چرا اینفوگرافی؟

ببینید، مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی.

مثلا به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکرکنید-چه چیز اول به ذهن‌تان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این لغات فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آن‌ها؟ پس همان ‌طور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده‌ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان‌تراز فهم شکل نوشتاری آن‌ها است.

تحقیقات نشان می‌دهد که مردم توجه کمتری به نوشته‌ها و متون دارند و این توجه کمتر و کمتر می‌شود و تمایل برای صرف زمان بیش‌تر بر جنبه‌های بصری وجوددارد. استفاده از گرافیک‌های اطلاع‌رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلندبالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن‌را به خاطر بسپارد. شاید به همین دلیل باشد که امروزه گرافیک‌های اطلاع‌رسان همه جا مشاهده می‌شوند، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی.

اما تاریخ‌چه‌ی ‌اینفوگرافی

اولین اینفوگرافیک ها را می‌توان در نگاره‌های داخل غار انسان‌های نخستین یافت. با گذشت زمان و پیشرفت بشر، اینفوگرافیک‌ها جنبه علمی‌تر و کاربردی‌تری به خودگرفتند.

درسال۱۸۶۱ «چارلز ژوزف مینارد» اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی کرد که یک اینفوگراف دوبعدی و چهار متغیره بود. در این طرح مسیر حرکت سربازان، مکان‌های توقف آن‌ها، تعداد نیروهای کشته شده بر اثر سرما و گرسنگی و درجات مختلف دما در طول مسیرشان مشخص شده بود.

یک جرعه توضیح خودمانی‌تردر مورد اینفوگرافیک‌ها

همان طور که عرض کردم، 90 درصد اطلاعات از طریق قوه‌ی بینایی به مغز منتقل می‌شود. 40 درصد مردم به اطلاعات تصویری بهتر از متن واکنش نشان می‌دهند، 35 درصد شنوایی‌و 25 درصد لامسه. این اعداد ما را ترغیب می‌کند که در گزارشات‌مان بیشتر از قوه‌ی ‌بینایی استفاده کنیم تا این‌که به سمت اعداد خشک ریاضی برویم. یعنی به وسیله‌ی نمودارهای جذاب که قادر هستند، به سادگی و آسانی وابستگی‌ها و آمارها را به مخاطب القا کنند. این روش بهترین و سریع‌ترین راه برای انتقال اطلاعات است. روشی جامع که می‌توانیم در رزومه‌ی کاری مان‌ یا گزارشات و کاربرگ‌های اداری‌مان و حتی‌ تبلیغات از آن استفاده کنیم.

تفاوت‌هایی که اینفوگرافیک‌ها را از روش‌های سنتی ارائه اطلاعات متمایز می‌کند

در روش سنتی که در نوشته‌های کسل‌کننده خوا‌ب‌آور خلاصه‌ می‌شد، خواندن و مقایسه‌کردن اطلاعات بسیار دشوار بود، مفهوم موردنظر به خوبی به دیگران منتقل نمی‌شد و مخاطبان در فهم موضوعات با مشکل مواجه می‌شدند. پس کلا متوجه منظور نویسنده نمی‌شدند.

ولی در روش‌های مصور (بخوانید اینفوگرافیک) مخاطب نه تنها متوجه منظور نویسنده می‌شود، بلکه‌ آن‌را تصدیق هم می‌کند.حتما می‌پرسید چرا؟ چون بیشتر افراد آن‌چه که می‌بینند را بهتر متوجه می‌شوند، با یک نگاه بیش‌ترین اطلاعات را درمی‌یابند و از همه مهم‌تر، افراد با آن‌چه که می‌بینند بهترارتباط برقرار می‌کنند.

همین دلایل باعث شده که تولید اینفوگرافیک‌ها روزانه یک‌درصد افزایش پیداکند. به نظر نویسنده مهم‌ترین دلیل برای تصدیق کارایی اینفوگرافی انتشارآن به صورت سینه به سینه و هرمی‌ست.

منابعی مفید برای اینفوگرافی:

می‌توانید با استفاده از منابع زیر به اینفو‌گرافیک های جالب و هم‌چنین مطالبی مفید در مورد اینفوگرافی دست پیدا کنید

www.zabisco.com
www.infographic.ir
www.good.is
www.visual.ly
www.dailyinfographic.com

نظرات (۸)

بچه ها! بچه ها!!! این حرف ها چیه تو یانون دیزاین!؟ خجالت بکشین بابا ! و به خود پست بپردازین :×
مطلبت واقعا آموزنده بود استفاده کردم
راجع به رشته هم شوخی کردم 
راستش رو بخوای رشته شما تو صنعت هوانوردی کشور بسیار اساسی میباشد
توایران چون ما اصلا در زمینه هوایی صنعت نداریم
رشته های (فنی ای) نظیر رشته شما میتواند کمک شایانی به ورود این صنعت به کشور میکند!
خیلی مطلب پرمغزی بود
خسته نباشی محمد جان
سلام
با اجازه ی شما بنده دانشجوی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما -دانشکده صنعت هوانوردی کشور- هستم
لطفا به جای پرداختن به حاشیه به متن بپردازید دوست گرامی!
تو دوباره گنده اومدی؟
اولا تو دانشجو نیستی
دوما اگر هم باشی رشته ات فنی نیست خدماتیه
سوما کلا تو از گرافیک چی میدونی؟
مگه رشته شمت هم مهندسی حساب میشه ؟ پس بفرمائید آپاراتی های سر خیابون هم مهندسن دیگه!
سلام
سپاس از مطلب خوبتون
فک کنم این منبع رو هم ذکر کنید، خالی از لطف نباشه:
نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی
www.infographics.ir
کلیه‌ی یادداشت های منتشر شده در یانون‌دیزاین، نظر شخصی نویسنده محترم هر یادداشت است و پاسخ‌گویی به ابهامات و پرسش‌های پیرامون یادداشت نیز بر عهده ی عزیزان نویسنده می باشد.
یانون‌دیزاین فضایی آزاد برای انتشار هر یادداشت مرتبط در موضوعات هنر و طراحی است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی