یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

مانوبلاک / برت لویچنر

دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۲۱ ب.ظ

کمتر می‌شه یک اثر هنری مفهومی بتونه به خوبی به کاربرد هم بیاد. این سری صندلی‌ها در عین این‌که از کاربرد اصلی صندلی دور نشدن اما طعنه به مفاهیم انسانی جالبی زدن. اولش جا می خورین! :) انگار عواطفی انسانی دارن این قطعات پلاستیکی.

 

bert loeschner: monobloc

'monobloc' by bert loeschner
the rocking chair, 2011, 
transformed polypropylene chair/ polypropylene string

transformed using heat, 'monobloc', the titled series of reconstructed seating objects by bert loeschner is a hands-on project about the 'infamous garden chair' and its role in design culture. the demonstration between both subject and object, these chairs are sometimes functional, sometimes not.

 


the waterproof garden chair, 2012, transformed polypropylene chair with umbrella

 


the valet, 2012, half-coated polypropylene chair with added bearing surface

 


the dudes, 2011, bench made of 2 polypropylen chairs

 

 
the rocking chair, 2011, intervention park near via umbria, during the salone del mobile

 

 

نظرات (۲)

  • علی حاجی اکبری
  • هستی پر از کلمه است. همان گونه که کتابﻫﺎی یک کتابخانه. کسانی که هنرمند نیستند٬ با کلمات کتابﻫﺎی کتابخانه جمله ﻣﻰسازند. اما هنرمندان با کلمات کتاب هستی هم جمله ﻣﻰسازند؛ گاهی این جملهﻫﺎ معنای عمیقی دارند.  

    انسان یک کلمه است. صندلی یک کلمه است. و تاب هم یک کلمه. هنرمند با ترکیب صورت صندلی٬ انسان و تاب یک جمله ساخته. البته من معنای این جمله را ﻧﻣﻰدانم.

    بیایید این جملهﺳﺎزی های هنرمندانه را تمرین کنیم. فرض کنید ﻣﻰخواهیم بگوییم درختان را قطع نکنید. این یک جنایت است. چه کسی مرتکب جنایت ﻣﻰشود؟ انسان. ﻣﻰخواهیم کلمهﻯ انسان در جملهﻯ ما باشد. ﻣﻰخواهیم بگوییم انسان درختان را ﻣﻰکشد. ﻣﻰتوان صورت انسان را٬ هیئت یک انسان را در قالب تبر ریخت. یکی از حالات ممکن تبری است که دستهﻯ آن پیچ و تاب خورده و به صورت یک انسان درآمده. مانند همان انسانﻫﺎیی که شاید خیلی از ما با مداد روی کاغذ ﻣﻰکشیم. پاسخ بسیار است. این فقط یک نمونه بود از جملهﻯ انسان٬ گرگ درختو است. حال کافی است در کنار این جمله٬ کلمهﻯ درخت قطع شدهﺍﻯ را قرار دهیم. این جمله تکانﺩهندهﺗﺮ است یا <<درختان را قطع نکنید. این یک جنایت است.>>  

    یکی از دوستلان عزیز من هم با کلمات دیگری این جمله را ساخته. این دوست هنرمند آقای علیرضا زند هستند که به زودی جملهﺍش را خواهید خواند.

    هنرمند صورت کلمات را در قالب کلمات ریخته٬ کلمه٬ جمله٬ داستان یا دنیایی خلق ﻣﻰکند.

    جملهﺍﻯ به ذهنم آمده. قفسی است در هیئت یک انسان. درون این قفس گنجشکی زندانی شده. بر در قفس قفل بزرگی زدهﺍند.

  • علی حاجی اکبری
  • ایجاد تکان. تاتارکیویچ این شرط را در تعریفش از هنر آورده است.
    یانون‌دیزاین:
    :) همین طوره

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی