دوست داریم در یانوندیزاین بیشتر از اینها میزبان پستهای طراحیهای ایرانی باشیم. اما این مساله لازمهش همهگیر شدن فرهنگیه که پیرو اون هنرمندهای طراح و استودیوهای طراحی انگیزهمند از مراحل اتود و طراحی طرحهاشون تا محصولهای نهایی کارهاشون رو سندسازی و منتشر کنن. چیزی که به شدت برای توسعهی هنر ایرانی و اسلامیمون بهش نیازمندیم....
صادق لطفی زاده در دیدآرت، از تجربه خوبی که در آتلیه طراحی گرافیک سهدرچهار در مورد طراحی زیارت اربعین برای انتشار در میون زائران چندین میلیونی امام حسین در روز اربعین داشتند، پستی تدوین کرده که شامل ایدهها و اتودهای کار نیز هست و محصول نهایی رو هم عرضه کرده. به عنوان نمونهای برای همین سندسازی ضروری و به عنوان یک طراحی گرافیک دینی پرتیراژ از استودیوی هنری داخلی این کار رو در یانوندیزاین می بینیم:
قرار بود برای اربعین یه زیارت نامه آماده کنیم. در ادامه مراحل اتود کار رو قرار دادم، صرفا برای به اشتراک گذاشتن یک تجربه…
چند توضیح درباره پروژه و خواستهای کارفرما.
کارفرما شرکت محیا بود و تنها چیزی که میخواستن این بود که زیارت اربعین رو با ترجمه آقای زائری چاپ کنن و کلیه کارهای هنری رو به آتلیه سهدرچهار سپرده بودن.
چیزی که ما میخواستیم این بود که در آخر، کار طوری باشه که راحت در جیب جا بگیره و با توجه به کیفیت زیارت اربعین و پیادهروی و … سالم بمونه. بعد از اتودهای مختلف روی ماکت کار به یه حالت سه لته رسیدیم که با دکمه مگنتی بسته میشد:
تصویری که برای کارفرما فرستاده شد برای درک از کلیت کار
یکی از چیزایی که تو این کار برای تیم طراحی مهم بود رسیدن به بافت مناسب برای کار بود. و استفاده از عناصر تصویری مرتبط با محرم مثل بیرق، بیابان و…
به نظرم یکی از مهمترین قسمتها در تولید یه محصول مرحله اتود هست که ماها معمولا زیاد روش وقت نمیگذاریم.
برای روی جلد دنبال یه طرح ساده ی آشنا بودیم. مهرهای کربلا گزینه مناسبی برای الهام گرفتن بود.
مهر حرم حضرت اباعبدلله در میان بیابان کربلا و بعدتر هم پرچمهایی رو به کار اضافه کردیم که تداعی کن حس شور و حماسه و تجمع باشن
فرم نهایی کار و صفحات داخلی رو در زیر آوردم .
بعد از نهایی شدن و به نتیجه رسیدن اتودها کار رو توی کامپیوتر اجرا کردیم.
برای ما مهم بود که بتونیم پیامی از رهبر و همچنین حدیثی در باب اهمیت زیارت اربعین در ساختار شیعه توی کار بیاریم.
(برای بهتر دیدن نتیجه نهایی روی کارها کلیک کنید)
فرآنید طراحی توسط صادق لطفیزاده انجام شده است و محمدرضا چیتساز و علی حیاتی در آتلیه طراحی گرافیک سهدرچهار در ایدهپردازیها با او همراهی کردند. چاپ و صحافی کارها نیز برعهدهی ناظران چاپ محمد دوللو و سید محمد نبوی بوده است.
[ طرح انتخاب شده از : Didart ]