یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

درآمدی بر حلقه هنر

يكشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۱۶ ق.ظ

پیش‌درآمد حلقه هنر برگزار شد.

همان‌طور که می‌دانید حلقه هنر را پس از چند دوره برگزاری به عنوان یک برنامه جمعی هنری زیر مجموعه هیئت هنر درنظرگرفته‌ایم و استودیوی پنج‌اوهفت از این به بعد با کمک به هیئت هنر سعی می‌کند تا جلسات حلقه هنر هیئت هنر به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

جلسه توجیهی یعنی همان پیش درآمد بر حلقه هنر روز چهارشنیه ۱۶ اسفندماه در سالن فارابی دانشگاه هنر با استقبال خوب شما دوستان عزیز هنرمند و هنردوست برگزار شد. 

در جلسه پیش درآمد پس از سلام و خوش آمدگویی مختصر جناب آقای علی حیاتی (مسئول هیئت هنر) و پخش مستند کوتاه بیست دقیقه‌ای از فعالیت‌های هنری سوگواره حماسه و هنر (دهه محرم) هیئت هنر ساخته‌ی آقای احمدرضا علایی، که مروری کوتاه بر فعالیت‌های جمعی هنری حاشیه مراسم دهه اول محرم هشت سال اخیر دانشگاه هنر بود، یحیی نوریان، مسئول حلقه هنر به ارائه‌ای مفصل از طرح حلقه هنر و اعلام شروع به کار دبیرخانه آن پرداخت. آن‌چه در ادامه می‌آید، ارائه تصویری فرآیند حلقه هنر به انضمام توضیحات کوتاهی ست که از صحبت‌های مسئول حلقه هنر اقتباس شده است:

----------

حلقه هنر سلسله همایش‌هایی هنری‌ست که دو هفته یک‌بار حول موضوع هنر و با روی‌کردهای نظری و عملی و با حاشیه‌هایی نظیر بازارچه آثار هنری به طور منظم برگزار می‌شود. اما دقیقا در حلقه چه می‌کنیم؟

غالب شما اهل کار هنری هستید. برخی در فضای آکادمیک و برخی به صورت آزاد و گروهی هم به صورت حرفه‌ای. قبل از این‌ها و بعد از این هم آثار هنری متعددی در رشته‌های گوناگون نظیر نقاشی، مجسمه‌سازی، گرافیک، تصویرسازی، طراحی صنعتی، معماری، سینما، موسیقی  و ... به دست شما به ظهور می رسد.

فقط این نیست. برخی هم اهل مباحث نظری هستند. مطالعه دارند. برخی فکر‌های خوبی دارند که هنوز جایی مطرح نشده است و تا سال‌ها هم همین طور ادامه بدهیم مطرح نخواهند شد. برخی آماده هر کاری هستند و منتظرند کسی حرکتی شروع کند. برخی هم البته هستند که بی خیال و بدون دغدغه دوران را سپری می‌کنند و شاید اصلا خلایی در وادی هنر امروز ایران زمین هنر معاصر حس نمی‌کنند.

این جاست که ضرورت دورهم جمع شدن ما معلوم می شود. شاید تنها ساعتی در هفته نه اصلا هر دوهفته یک بار باشد. چهارشنبه‌های هردوهفته یک بار دور هم جمع‌ شویم و از این تجربیات و نظریه‌ها و ایده‌های هم مطلع شویم. بگوییم و بشنویم و خودمان را به روز کنیم. تنها ساعتی در دو هفته لازم است تا ما یک جمع‌ هم‌دل و هم‌راه بشویم. یک حلقه! حلقه‌ای از هنر و به دور هنر ... حلقه هنر

در حلقه هنر سهمی را به دیدن آثار هنری یک دیگر می‌گذرانیم. یکی از ما می‌آید و اثری از آثارش را ارائه می دهد. در مورد آن حرف می‌زند و آن را به ما نمایش می‌دهد. گاهی ممکن است این کار تنها یک ربع از ما فرصت بگیرد. گاهی هم ممکن است با هم یک فیلم بلند داستانی ببینیم. در کنار آن جمعی سه نفره از خود ما به انتخاب خود صاحب اثر می‌نشینند و آن اثر را تحلیل و بررسی می‌کنند.  شاید در حدود نصف یک ساعت! همین. یعنی ما کمی دقیق‌تر و از پس تحلیلی جمعی با کارهای هم آشنا می‌شویم.

همه سهم حلقه را به دیدن آثار هنری یک دیگر هم اختصاص نمی‌دهیم. برخی حرف‌هایی دارند که شنیدنی ست و برخی دیگر پرسش هایی. نصف ساعتی را هم پای صحبت یکی از دوستان و همراهان حلقه می‌نشینیم. البته صحبتی هدف‌گذاری شده و تدوین شده که یک ارائه نظری کامل می‌باشد. در حاشیه آن نیز پاسخ‌گویی به سوالات مربوط به ارائه..... این هم می‌شود بخش نظری حلقه. حدودا ۴۵ دقیقه هم پای نظر می‌نشینیم.

حلقه‌ی هر دو هفته یک‌بار ما با این دو عنوان نظری و عملی توسط دبیرخانه‌ای مدیریت می‌شود که در حاشیه‌ی همایش‌ها آن‌ها را ثبت می‌کند. ثبت متن گفته ها و ارائه‌ها، تصویربرداری عکاسی و ضبط صوتی همه از کارهایی ست که دبیرخانه در حاشیه هر جلسه حلقه برعهده دارد.

در بیرون حلقه و در حاشیه برنامه نیز جریانی در جریان است! آب و خاک و باد و آتش همه دست در دست هم تا حلقه به بهترین نحو ممکن برگزار شود. پذیرایی می کنیم :) و در کنار میزبانی از جمع حلقه بازارچه‌ای مربوط به فروش آثار هنری و با محوریت آثار ارائه شده در حلقه در جریان است.... این بازارچه آرام آرام بهترین مکان برای ارائه تخصصی آثار شما و کسب درآمد مرتبط با رشته‌هنری شما خواهد بود. البته ثبت درخواست برای ارائه اثر هنری و موضوع نظری در حلقه نیز در حاشیه همین جلسه‌ها انجام خواهد شد.... به زودی در جلسات بعد شمایی که تا کنون به ارائه دست نزده‌ای نیز تصمیم خواهی گرفت که حداقل برای یک بار این جمع را تجربه کنی.

در سطحی بالاتر و گسترده تر حلقه در فضای مجازی یعنی اینترنت گسترش خوبی خواهد داشت. علاوه بر بازتاب رسانه‌ای جلسات حلقه، از هر جلسه سه محتوای اصلی در قالبی کامل و فاخر به فضای مجازی عرضه می‌شود:

۱- متن نگاشته ‌شده‌ی ارائه‌ی نظری در قالب یک مقاله متناسب ترویجی

۲- ارائه کامل تصویری از اثر هنری به همراه معرفی هنرمند اثر

۳- متن تحلیل و بررسی حلقه نقد سه نفره پیرامون اثر هنری

به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک فضای وب از محتواهای متعدد تخصصی برآمده از حلقه هنر تغذیه خواهد شد و هنرمندان و نظریه‌پردازان متعددی به جامعه معرفی می‌شوند.

افق جریان حلقه را نیز در هشت عنوان اصلی می‌توان این گونه خلاصه کرد:

۱-شخصیت و هویت معتبر

۲- گستردگی روزبه‌روز بعد تاثیرگذاری آن 

۳- ایجاد گفتمانی ویژه از هنر

۴- شکل‌گیری شبکه‌ای از هنرمندان و نظریه پردازان هنر 

۵- درآمدزایی معقول و خودکفایی مالی

۶- تالیفات و خروجی‌های معتبر و قابل استناد

۷- شان دانشگاهی و اعتبار علمی

۸- جوایز و عنوان‌های گوناگون متناسب با خط فکری جلسات

به این ترتیب با همراهی شما و یاری شما حلقه‌ی هنر شکل خواهد گرفت و روزبه‌روز گسترده تر خواهد بود.

اگرچه در جلسه پیش درآمد تبت‌نامی از اولین فعالان حلقه هنر صورت گرفت و بعد از این نیز اطلاعات تکمیلی و پس از افتتاح سایت حلقه راه‌های تماس متعدد در خدمت علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت اما تا بازگشایی وب‌سایت دوستان علاقه‌مند به همکاری با حلقه هنر می‌توانند با ایمیل حلقه هنر مکاتبه نمایند:

ایمیل حلقه هنر : thecircleofart@gmail.com

نظرات (۲)

  • بهاره امانلو
  • سلام؛ خدا قوت. ایده ی بسیار خوب ولازم الاجرایه. اما حیف ما که تو پردیس کرج درس می خونیم از این حلقه دور موندیم و نمی تونیم  در رونقش نقشی داشته باشیم!!!
    یانون‌دیزاین:
    سلام
    به نظرم با وجود برنامه دوهفته یک بار حلقه اون هم در ساعات آخر بعدظهر چهارشنبه‌های دو هفته یک بار اون هم به طور جاری و فارغ از ترم و دانشگاه و .... حتما برای همه مون امکان شرکت و حضور در جریان حلقه خواهد بود 
    امید که با حضور همه مون حلقه پا بگیره و هر روز گسترده تر باشه
    عجب!
    اصل موجز و مفید بودن کاملا هنری رعایت شده بود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی