یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

نقاشی‌های مدادی جادویی / الساندرو دیدی

دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۳۶ ب.ظ
فکر می‌کنید چقدر ظرفیت‌های مداد سیاه را می‌شناسید؟ آیا فکر می‌کنید برای خلق بازنمایی‌های متفاوت حتما نیاز به ابزار بیان هنری گوناگون است و با یک مداد سیاه ساده کم‌تر می‌توان حرف متفاوتی زد؟
در نقاشی‌های مدادی الساندرو دیدی نکته‌ی تکنیکی متفاوتی وجود دارد. او با به کار بردن افکت‌های سه‌بعدی‌سازی مدادی نظیر سایه و پرسپکتیو و نیز با برش لبه‌های کاغذ به شکلی که القاکننده خروج طرح از سطح کاغذ باشد، توانسته است تا نوعی جادویی از طراحی‌های ساده مدادی را خلق کند که در برخورد اول مخاطب را سخت گیج می‌کند.

[منبع]

نظرات (۲)

  • مجید (همون خط)
  • به یانون دیزاین:
    توجه به انتظارات مردم درتولید اثر هنری خوب است، بویژه در هنرهای کاربردی و رسانه ای، اما این یه معنای اشاعه ی اثار ضد هنری نیست.
    اعتلا سطح سلیقه و دانش مردم در مواجه ی هنر، از وظایف هنرمندان است، بخصوص در مقام یک مجلد آموزشی.
    ام اشاعه ی چنینی آثاری که مشابه آن صدها و شاید هزارن باردیده شده است، رها سازی مخاطب در جهل و عقب ماندگی اوست. 
    شوکه شدن، فریب خوردن، محصور شدن، اشک ریختن، خندیدن و ... از شاخصه هایی است که قضاوت بر اساس آن ها، غلط و مرسوم شده است. این اشتباه می بایست درمان شود. اما شما به آن دامن زدید!
    در مورد معیارهای هنر کلاسیک، چگونگی ورود آن به ایران، نهادینگی آن در سلیقه مردم ، ضررهای و آسیب های آن و... مقاله ای مفصل می خواهد، اما همین نکته بس که ورود هنر کلاسیک توسط کمالالمک به ایران، از سرآغاز های تهاجم فرهنگی بود.
    شاید گفتاری در حلقه هنر در همین باب ارائه کردم.
    سخن دراز شد - پوزش.


  • مجید (همون خط)
  • فریب خوردن از یک طرح دو بعدی و پنداشت آن به عنوان یک واقعیت، یکی از انتظارات مخاطب عام امروزی است که ظرفیت های هنر مدرن و پست مدرن را در سطح کپی کاری های دوران کلاسیک و ناتورالیسم تنزل می دهد.
    این گونه اثار بدون هیچ ارزش هنری افزوده تنها به این توقع ضد هنر  دامن می زند. 
    ضمن اینکه در همین مقام نیز، ضعف طراح در سایه های خام و پاهای فیگور به شدت مشهود است.
    یانون‌دیزاین:
    در مورد این که این آثار هنری نیستند -در معنای آکادمیکش- و به قول شما توقعات ضدهنری رو دامن می زنن
    با شما موافقم
    اما باید هنرمند هم این انتظارات رو درک کنه
    می دونین که هنوز ذائقه عام مردم جهان کلاسیکه
    و در ایران خودمون هم بسیاری به معیارهای ناب هنری آکادمیک اصلا تعلقی ندارن و یک نوع کلاسیک بومی التقاطی هستند

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی