یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

نشنال ترولیسم / خانه طراحان انقلاب اسلامی

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۳۵ ب.ظ

امروز یانون‌دیزاین مهمان مجموعه کارهای خانه طراحان انقلاب اسلامی (خط) در موضوع روز قدس و فلسطین بود و لاجرم هم فردا روز مهمی خواهد بود که اختصاص یک روز یانون‌دیزاین به این آثار مایه مباهات است.

نشنال ترولیسم، مجموعه‌ ۱۸ پوستر با بیانی خاص و ویژه و خصوصا مناسب فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی‌ست که به جنایت‌های رژیم اشغال‌گر قدس از منظری متفاوت نگاه می‌کند. 

حتما با ترول‌ها آشنا هستید. مزاحمان و ناهنجاران فضای مجازی که آرام آرام تبدیل به یک کارکتر شدند و امروز نقش‌پرداز بسیاری از طنز‌ها و انتقادات فضای مجازی هستند. طراحان در این مجموعه با هویتی بصری شبیه به هویت شبکه نشنال جئوگرافی -که به مستندهای طبیعی و شاید خصوصا حیات وحش شهرت دارد- صحنه‌هایی مستند از توحش قوم برتر(!) را در قالبی ترکیبی با شخصیت‌های ترول ارائه می‌دهند که در عین حال از مسخره‌گری نیز برخوردار هستند. 

البته بد نیست حواس‌مان باشد که مخاطب‌های بین‌المللی این پوستر‌ها عموما، همان‌هایی هستند که اخبار واقعی ملت فلسطین و مظلومیت آن‌‌ها را عموما از نقاب مسخره‌گی رسانه‌های غربی دریافت می‌کنند؛ این نیز می‌تواند وجه دیگر این مجموعه باشد. نگاهی نمادین به پوشش اخبار جهت‌دار و پوشالین رسانه‌های عمومی از وقایع و حوادث جاری در فلسطین اشغالی و کاستن شدت جنایات با مظلوم نمایی به نفع رژیم غاصب در ترکیب با ماسک‌ها و صورتک‌های معروف به ترول در فضای مجازی، 

امیدوارم جنبه طنز و مسخره‌ی این ترول‌ها پیام بسیار خشن و تاسف‌بار این صحنه‌های مستند را خدشه نکند 

نظرات (۲۲)

به نظرم ایده ی خیلی خوبی توی کارها بود خدا قوت 
به خط:
خط عزیز،ما نقطه ای بیش نیستیم در برابر کارهای نسبتا بد شما.
به نقطه: منتظر کارهای نسبتا خوب شما هستیم. 
  • از نقطه به خط
  • اصلا معلوم نیست که شما طراح این مجموعه ی نسبتا بد هستید

    ما که نفهمیدیم، بقیه هم به روی خودشون نیارن

    منظور من به هیچ عنوان چند وجهی (قابلیت چند برداشته بودن) در طراحی نبود و اساسا این طرح ها چنین قابلیتی ندارند.
    عرض بنده این بود که اگر سو برداشت می شود، علت تقدم توقع شخصی مخاطب در مواجه با یک موضوع آشناست، بر نظر و گفتمان جدیدی که طراحان ما در پی ابراز آن هستند.
    به خط:

    من فکر می‌کنم طراح در هر صورت نسبت به برداشت‌های دیگه ای که ممکنه از اثرش بشه، به غیر از چیزی که خودش تصور کرده داره بیان می کنه، باید مسئول باشه
    بذارین بهتر بگم
    به نظرم طراحانی موفق‌ترند که در عین القا و بیان منظور مشخص خودشون، راه خطا رو هم بر مخاطب می بندن. گرچه برداشت‌های چندگانه از یک اثر اصلا بد نیست و نشون از وجوه مختلف و گاهی غنای طرحه. اما خب اگه وجهی متناقض هم برداشت بشه برای یک طرح هدف‌مند غرض دار کمی شاید ایجاد چالش کنه

    در مورد این طرح خاص به نظرم بین درک مخاطبی که به فضای وب خیلی اشناست و مخاطب کم‌آشنا باید فرق قایل شد. در مورد آشناها هم بین مخاطبان داخلی و مسلمان با مخاطب‌های بین المللی فرق قایل بشیم
    اما در کل کمی کارها نیاز به همین توضیحات شما داره تا فهم بهتر بشه و این به نظر کمی نشون از نقص کارهاست؛ که نیازه طراح به اثر الصاق بشه
    البته خب این نظر منه :) که یک مخاطب ناآشنا با وب داخلی هستم!
    اشتباهی که عموما مخاطبان در تحلیل یک اثر دچار می شوند؛ این است که انتظار شخصی خود از یک اثر هنری  را بر ((آنچه طراح می خواهد بگوید)) سبقت می دهند. لذا دچار این اشتباهات می شوند که به فلان مطلب لطمه وارد شده و یا پیام به درستی منتقل نشده است.
    باری مثال در این موضوع ابتدا به ساکن طراح انتظار پیام مشخصی بدهد، مظلومیت مردم فلسطین و شقاومت سربازان رژیم صهیونی، اما هدف این نبوده است.
    علیرضا زند: هدف همین بوده است. ((برای آنها خشونت تبدیل به یک جُک شده است.))

    صائب کفایتی: دقیقا همین طور است و هدف همین بوده، به نوعی مثل معروف ((کارم از گریه گذشت است و برآن می خندم )) است. چقدر مظلومیت این مردم فریاد شد ولی گوش کسی بدهکار نبود!؟؟؟ حتما این مظلومیت برای آنه مثل یک صحنه طنز است!
    چه فرقی می کنه؟: چه فرقی می کنه؟

    مهدی قاضی: ممنون پیشنهاد خوبیه.

    مجید دلدوزی: هدف این نبوده.

    به دوستانی که ظاهر هجو گونه ترول ها رو باعث الطیف فضای خشونت بار تصاویر دانسته اند:
    شمارو به شرکت سازنده ی این تصاویر ارجاع می دهم. ((national terolism))
    اساساً پیام این تصاویر این است که برای این ترویست های بین المللی چنین خشونت هایی  مانند یک شوخی مصخره شده است.

    مرگ بر اسرائیل.
  • مجید دلدوزی
  • ایده خوبیه باید روش بیشتر کار کرد. به نظر میرسه آنها با کمک ماسکها (ترولها) ما را به تمسخر و استهزا گرفته اند در صورتیکه هدف طراح با استفاده از ترول نشان دادن اوج خشونت و بیرحمی بوده که بدست نیامده.
    خسته نباشید
    اینکه ما بخوابیم از یک نماد در هر عرصه ای استفاده کنیم نیاز به هوشمندی داره، نمایش خلاقیت تو کار حس می شه اما همانطور که همه گفتن بیشتر حس تمسخر فلسطینیا رو داره تا انتقال حماقت اسراییلی ها ، خیلی راحت می شد این نماد حماقت(ترول ها) رو در عکس سربازای شکست خورده اسراییل در جنگ 33 روزه و ... نشون داد... اینطور نیست؟
    سلام و خسته نباشین به طراح یا طراحان
    کار خوبی نشده
    و عملا در انتقال پیام شکست خورده
  • چه فرقی می کنه؟
  • به نظرم جمله آخر نویسنده متن "

    امیدوارم جنبه طنز و مسخره‌ی این ترول‌ها پیام بسیار خشن و تاسف‌بار این صحنه‌های مستند را خدشه نکند " باعث شده روی نظرات اثر بذاره! ولی به نظر من این کارا خیلی بین المللیه و نباید فقط در جغرافیای خودمون بررسیش کرد. اتفاقا خشونت و حماقت همراه عمال اسرائلیه و خوی وحشی گریشونو خیلی خوب به تصویر کشیده. یکی از بهترین تبلیغاتیه که ضد اسرائیل در سطح بین المللی می تونسته کار بشه.خداقوت به طراحانش.

    یانون‌دیزاین:
    نویسنده هم با شما موافقه که اون جمله روی نظرات تاثیر داره
    اما در بحث و برخورد با برخی دوستان هم دیدم نگاه مشابهی هست
    به هر تقدیر این که مخاطب داخلی با مخاطب بین المللی مقتضیات متفاوتی دارن و شما به درستی بهش اشاره کردین یقینا باید مورد توجه قرار بگیره
    قضاوت توفیق یا عدم توفیق مجموعه با دوستان...

    هم خوب بود هم بد اما بیشتر چهره ها مخصوصا اونی که رو متجاوز فاعل گذاشتن بیشتر چهره ی شیرینی داره ......به نوعی تو رقیق کردن خشونت و اضافه کردن طنز به این صحنه هایی که غم همنوعی رو تو مورد ظلم قرار دادن مظلوم رو در هر انسانی برانگیخته میکنه موثرتر جلوه داده ...........
    :)
    یانون‌دیزاین:
    :)
    خوش‌‌وقتم از آشنایی باهاتون
    همیشه مهمان ما باشید...
    به نظرم بی معنی بود
    اصلا چه دلیلی داشت؟
    انگار طراح یه سری عکس از جریانات تجاوزهای اسرائیل داشته و توی فیس بوک هم یه سری عکس ترول دیده و خوشش اومده اونوقت با توجه به مضحک بودن ترولا فکر کرده ترکیبش با این عکس ها جالب بشه که اصلا نشده...
    به نظرم اگه یانون دیزاین بیشتر به موضوعات علمی مهندسی مثل معماری، اینستالیشن و طراحی صنعتی بپردازه موفق تره و مخاطب های بیشتری داره تا اینجور مسائل...
    برای من این چندتا پست اخیر کسل کننده بود
    یانون‌دیزاین:
    دوست عزیز یانون‌دیزاین سایتی مختص به جمیع عرصه طراحی و هنره
    برای موضوعات علمی مهندسی و .... می تونین به سایت‌های مهندسی مراجعه کنین.

    بهتره به جای اون که سعی کنین یک سایت با نگاه جامع به هنر و طراحی رو شخصی سازی ! کنین سهم نگاه خودتون رو از اون پیدا کنین
    و یا این که کمی لطیف تر بشین و سعی کنین با هنر رابطه برقرار کنین.

    مرگ بر اسرائیل خدا لعنت کنه همه اسرائیلی ها وهابی ها امریکایی ها و یهودی ها را
    مرگ بر اسرائیل
  • صائب کفایتی
  • به نظر منم حتی شاید باعث بشه از درد و خشونت این عکسا کاسته بشه و این رفتار به نوعی تفریح جلوه بده
    اجرای کارها خیلی خوبه. و باید از حیث تکنیکی به طراح تبریک بگم
    اما به نظرم برخی از صحنه‌ها مثل یک صحنه‌ی طنز و  غیرجدی تصور می‌شوند
    این یعنی همان چیزی که یانون‌دیزاین از آن می ترسید رخ داده است
    به نظرم بیان طنز ترول برخی جاها به واقعیت مستند این تصاویر خدشه وارد کرده و در کل کار القای پیام درستی برای مخاطبش ندارد.
    البته شاید هم من ایرانی با عدم آشنایی و درگیری با ادبیات حاکم بر ترول ها چنین چیزی به ذهنم می رسد.
    به هر صورت ممنون از طراح
  • علیرضا زند
  • به نظرم کار موفقی نیست ، چون در اکثر کارها امکان جمع چنین خشونتی با طنز مد نظر طراح در ذهن مخاطب شکل نمی گیره و به هر دو ( خشونت  و طنز ) ضربه می زنه .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی