یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

بلا رُبا

نعل اسب به آهن‌ربای U شکل نزدیک می‌شد؛ نزدیک و نزدیک‌تر.
آهن‌ربای U شکل گفت، دور شو! نزدیک نیا! نمی‌خواهم ببینمت! اما نعل اسب هم‌چنان پیش می‌آمد. نعل اسب به آهن‌ربای U شکل که رسید٬ آرام گرفت؛ و از حرکت بازایستاد. آهن‌ربا از نعل اسب پرسید: دوستم داری؟
نعل اسب پاسخ داد: معلوم نیست؟! آهن‌ربا گفت: پس خودت را آماده کن!
نعل اسب: برای چه؟!
دستی نعل اسب را جدا کرد؛ و برد. در حالی که نعل اسب ناباورانه آهن‌ربا را نگاه می‌کرد، صدای برخورد اجسامی سخت با سطح آهنی کوچک و U شکلی به گوش می‌رسید.

پول سرمایه ایرانی نیست / آتلیه سه‌درچهار

شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۵۹ ق.ظ

در آستانه‌ی هفته دفاع مقدس مجموعه‌ای را منتشر می‌کنیم که پیش‌تر هم‌زمان با عرضه مجموعه «جنگ، کار، تا پیروزی» به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی توسط آتلیه سه‌درچهار طراحی شده بود و امسال نیز قرار است تا در هفته دفاع مقدس در فضای شهری منتشر شود.

مجموعه بیلبوردهای شهری «سرمایه ایرانی» با موضوع تمرکز بر سرمایه‌های معنوی ایرانی در مقابل سرمایه پولی کشور طراحی شده است. کارها اگرچه در ایده‌پردازی جمعی در آتلیه سه‌درچهار اتود و طراحی شده‌اند اما عمده کارگردانی و طراحی مجموعه توسط طراح خوش‌ذوف گرافیک, محمدرضا چیت‌ساز طراحی شده‌اند. چیت‌ساز در مجموعه سرمایه ایرانی با بهره‌گیری از گرافیک عمومی اسکناس‌های رایج ایرانی و تصاویر گراور آشنا از ظرفیت‌های معنوی ایران زمین به بیانی نو در اهمیت این سرمایه‌های معنوی دست پیدا کرده است. بیانی که با حفظ احترام این سرمایه‌های معنوی و عدم اشاره صریح به پول و سرمایه، به دلیل آشنایی کامل مردم ایران با هویت بصری اسکناس‌ها، به خوبی می‌تواند پیام خود را به مخاطب برساند. ناگفته نماند در طراحی گراورها که به صورت دستی و با دقت فراوان هم انجام شده‌است، صادق لطفی زاده کمک‌های شایانی کرده است.

سرمایه های معنوی ایران‌زمین را نباید دست کم گرفت....

سرمایه ما ایرانیان تنها پول نفت‌مان نیست. 

راستی سایت خانه طراحان نیز افتتاح شد که در کنار انتشار فعال و پویا آثار متفاوتی در زمینه گرافیک انقلاب اسلامی محل مناسبی برای ارتباط هنرمندان و طراحان جوان با خانه طراحان انقلاب اسلامی می‌باشد. به امید آینده‌ای درخشان .....

 [منبع]

نظرات (۲۲)

عالی بودن و عالی تر از عکس ها نظرات و جواب شماهاست مخصوصا به اون فرد سبز
یاعلی
وا.............................ی.
من که باورم نمی‌شه!
.
.
.
.
روحانی مچکریم...
دستتون درد نکنه، خدا قوت!
اما نقطه ضعفش اینه که طرح ها مشابه هم و بر مبنای یک ایده هستند.
کاش این طرح ها رو بجای بنرهای تبریک و اعلام نام سال از سوی ادارات مختلف بر در و دیوار شهر نصب میشد
یانون‌دیزاین:
این کارها در سطح شهر تهران نمایش داده شدند.  اگرچه کمی ضعیف... 
خیلی حال کردم.خیلی خیلی حال کردم.خیلی خیلی خیلی حال کردم ...
یانون‌دیزاین:
خب خدا رو شکر.... 
فکر کنم انرژی تون خستگی تن طراح‌ها رو هم درآورد.  :-) 
  • سیدمهدی محمدی
  • سلام
    طرحها بسیار عالی بودند
    در جواب دوستانی که نقدهای غیر منصفانه داشتند هم باید گفت شما چه کردید؟ شما چه گلی به سر این مملکت و این مردم زدید؟
    معمولا کسانی بیشتر اعتراض می کنند و سهم خواهی می کنند که کمترین سعی و کوشش رو برای اعتلای نام اسلام و ایران از خود بروز دادند
    یانون‌دیزاین:
    دوست عزیز جوابی که شما به انتقادها دادید در یک سایت دیزاین جواب نبود و فحش بود.
    هیچ اشکالی ندارد دوستان در یک سایت تخصصی دیزاین به طراحی یک کار انتقادی حرفه‌ای محتوایی یا فنی وارد کنند.

    لطفا این بیانیه‌های احساسی مستعمل را این‌جا به کار نبرید.
    سلام آقا دم مخ اون طرّاح و اون هر کی که دست داشته تو این ساخت عسا گرم خداییش ارواح طیبه ما رو شاد کردین جان ما بیشتر از این طرح ها بزنین منم با اجازتون با ذکر نام سایت عکستون رو تو فیس بوک نشر میدم تشکر
    سلام و خسته نباشید،
    کیفیت بالاترش رو نمیزاری؟
    یانون‌دیزاین:
    سلام
    منوط به تصمیم صاحب امتیاز آثار یعنی خانه طراحان است.
    در صورتی که شد چشم. حتما خواهیم گذاشت
    بسیار عالی. نمی‌دانم چرا وقتی تصویرها را می‌دیدم بوی اسکناس نو به مشامم خورد! حتماً تهیه‌کنندگان طرح هم این حس را خیلی قوی‌تر داشته‌اند که این‌قدر خوب به مخاطب منتقل شده...
    خانم نرگس! «الآن دورۀ تبلیغات و ایده» است؟ این بود نظر به‌اصطلاح فنی شما؟ تخصص من گرافیک نیست که بخواهم در موضوع این رشته به نقد روابط بصری یک اثر بپردازم؛ اما همچنان این حق را برای هرکس محترم می‌دانم که یک موضوع را از منظری فلسفی، روانشناختی و یا جامعه‌شناسانه مورد نقد قرار دهد. قیاس سخن من با قیمت پیاز و گوجه و این جمله که «الآن دورۀ تبلیغات و ایده است»، نشان از دیدگاه کاسب‌کارانۀ شما دارد! اتخاذ چنین لحنی برای نقاد اهل فنی چون شما، شایسته نیست.

    بد نیست روی مسائل پیرامون خود اندکی توقف کنیم و به روندی که در پیش گرفتیم نظری بیفکنیم تا اینکه با شتاب به قهقرا سقوط کنیم. اگر ترمز این مملکت یعنی انتقاد از وضعیت رو به وخامت موجود، من با افتخار حاضرم ترمز مملکت خود باشم.
    سلام
    واقعا زیبا بود
    ارزش این طرح ها فراتر از پول و دستمزد هست
    چی میشد طرح اسکناس هامون اینطور بود؟
    انگشتات طلایی ایشاله...
    سلام
    فوق العاده عالی بود
    طراحش بسیار دقیق و خوش فکر بوده
    به قول دوستان بالایی! انشاا.. طراحیای دیگه و توی موضوعات دیگه هم ازتون ببینیم
    یاعلی
    خیلی خوب بود واقعا عالی احسنت به این تفکر خلاق /خداقوت
    فوق العاده است، دست طراحانش درد نکنه.. واقعا جای چنین ایده هایی توی تبلیغات شهری خالیه.. الان دوره تبلیغات و ایده هست نه غر زدن و نق زدن، بعضیا بهش میگی نظر فنی ات درباره این طراحی هنری چیه میره سراغ قیمت پیاز و گوجه.. واقعا امثال این آدما ترمز این مملکتن.. من بازم دست مریزاد میگم به تیم طراحی امیدوارم طرح های بیشتری ازشون ببینیم
    من فکر می‌کنم چیزی که مجید گفته است به چشم مخاطب نمی آید. یعنی مخاطب پول را ارزشی مرتبط با جهان سرمایه‌داری فرض می‌کند؟
    آقا مجید! تبلیغات فلج کننده تو برنامه های عمو پورنگ و فیتیله و سامان گلریز و قبل و وسط سریالا و ... رو هم اضافه کنید.
    اگه می تونستن تماشاچی ه رو از استادیوم آزادی بیرون میکردن و جاش تابلوی تبلیغاتی میزدن! :))
    «مجموعه بیلبوردهای شهری «سرمایه ایرانی» با موضوع تمرکز بر سرمایه‌های معنوی ایرانی در مقابل سرمایۀ پولی کشور طراحی شده است.»

    اگر هدف طراح جملۀ بالا باشد، متأسفانه به رغم تلاش ارزندۀ آن عزیزان باید بگویم شکست خورده اند! چراکه طراح، قالب اسکناس را به‌صورت پیش‌فرض مرجعی برای ارزش‌گذاری دانسته است. «پول»، همان است که متفکران زیادی در نقد آن قلم‌ها فرسوده‌اند. به‌گفتۀ یکی از جامعه‌شناسان هنر، رشتۀ گرافیک در امریکا در دانشکده‌های مدیریت و بازاریابی تدریس می‌شود. شاید آن قبلۀ سرمایه‌داری، ماهیت گرافیک را بهتر از ما می‌داند. سرمایۀ معنوی ایران چرا برای دیده‌شدن باید رنگ پول به‌خود بگیرد؟ آن‌طور که پیداست متأسفانه روندی که انقلاب اسلامی در پیش گرفته، چیزی نیست جز افتادن در دامن سرمایه‌داری جهانی. نویسندۀ خوش‌فکری به تبلیغات تجاری کنونی در ورزشگاه آزادی و لباس فوتبالیست‌ها اشاره می‌کرد. تبلیغاتی که به پنهان‌شدن نام معصوم در زیر لباس بازیکنان انجامیده. او این وضع را با سال‌های اول انقلاب و شعارهای انقلابی ورزشگاه آزادی قیاس می‌کرد. این روند جای تأمل دارد.
    یانون‌دیزاین:
    کاش خود طراحان یا صاحبان آثار اگر نکته‌ای دارن هم بگن که در ذیل این مجموعه بحث خوبی پی بگیره
    کدام سرمایه‌های معنوی؟ کدام سرمایه‌های مردمی؟ 
    همان‌ها که امروز  یا به خارج از کشور کوچانده شده‌اند یا در ذلت زیر بار فقر و ناتوانی اقتصادی داخلی دست و پا میزنند؟ 
    خیال خوش طراحان
    یا پول‌های نفت بی حساب....... 


    یانون‌دیزاین:
    کمی بی انصافی نمی‌کنید؟
    مشکلات هست. اشکالات هست اما ندیدن ظرفیت‌ها هم دردی ست....
    بسیار عالی بود.
    از تم کارها خیلی خوشم آمد.
    دست طراحا درد نکنه.
    معلومه سفارش دهنده هم آگاه بوده وگرنه خیلی مدیران فرهنگی کمتر ارزش این طور کارها رو می فهمند.
    یانون‌دیزاین:
    بله.
    این طور کارها الا با همکاری خوب و پایاپای طراحان خوب و کارفرماهای اهل فرهنگ و هنر به دست نمیاد.....
    و خدا رو شکر خانه طراحان انقلاب اسلامی و آتلیه طراحی سه در چهار به همکاری‌های ارزش‌مندی دست پیدا کردند تا کنون....

    به امید امتداد این طور هم‌کاری ها
    دمت داغ

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی