یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Hexagram in Islamic Art

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۰، ۰۹:۳۲ ب.ظ

 فکر می کنم زودتر از این ها باید این پست را می گذاشتم؛ یا حتی این پست را ! لااقل قبل از گرفتار شدن سرمایه‌های این ملک به دست هوچی گری ها و جاهلی ها! اما حالا که دیگه کار از کار گذشته امید که چنین پستی اون قدر بهمون دانسته بده که خطاهای مشابه رخ نده...

نمونه هایی از کاربرد ستاره‌ی شش پر موسوم به "ستاره داوود" و تناسبات ریشه سوم در هنر و معماری اسلامی

مینیاتور در خمسه نظامی، هرات، قرن 9 هجری

نگاشته ای از مقامات حریری، دوران عباسی، قرن 2 هجری

مقبره جلال الدین بن حسین، ازقند، قرن 6 هجری
مقبره محمود غزنوی، آگرا، هند
مقبره عنایت الدین، بست قلاجایی، قرن 5 و 6 هجری
مسجد جامع، اصفهان، دوران سلجوقی
مسجد صاحب عطا، قونیه، قرن 7 هجری
عمارت ابراهیم بیک، کارامان، قرن 8 هجری
کاروان‌سرا، مرند
مسجد گوهرشاد، مشهد، قرن 9 هجری
مقبره یوسف بن خطیر، نخجوان، قرن 6 هجری
خانقاه، نطنز، قرن 8 هجری
نسخه خطی، قرن 12 هجری
مقبره عشرت خانه، سمرقند، قرن 9 هجری
کاخ، شهر سبز، قرن 8 هجری
آرامگاه اکبر، سیکندره هنر، قرن 11 هجری
گنبد سلطانیه، سلطانیه زنجان، قرن 8 هجری
مسجد کبود، تبریز، قرن 9 هجری
مدرسه کبود، توکات، قرن 8 هجری
مقبره نورالدین بن سن تیمور، توکات، قرن 8 هجری
مسجد جامع، ورزنه، قرن 9 هجری
برج مزار، خرقان، قرن 5 هجری
مسجد جامع، یزد، قرن 9 هجری
مدرسه مستنصریه، بغداد، قرن 6 و 7 هجری
مدرسه مستنصریه، بغداد، قرن 6 و 7 هجری
[caption id="" align="aligncenter" width="538" caption="شبام، کوکبان یمن، قرن 3 هجری"][/caption]
کاخ توپقاپی، استانبول، دوران عثمانی

نظرات (۱۲)

عزیز آشنا.
دم خروس که در پست پیداست. من در مجموعه عکس ها سعی کردم ستاره هشت پر کم پیدا بشه. همه عکس ها ستاره شش پر یا همون ستاره داوود رو دارند.
در عین حال لینکی در پست گذاشتم که درست توضیح دادم مساله رو و نخونده شاید بهتر باشه حکم ندین. :)
http://yanon.blog.ir/1390/9/24/hexogram-ansar-hezbullah
در مورد بیانات تون در مورد ستاره محمدی و یهودی و و ریشه‌هاشون و ... هم راستش باید بگم بدون مستندهایی محکم حرف هایی همین طوری به نظر میاد ؛ اشکال نداره خواهش کنم رفرنس معتبر بدید.
  • فردی آشنا
  • لازمه که شما تحقیقات خودتون رو بیشتر کنید
    این ستاره هایی که در خیلی از عکسها بود ستاره های داوود نیست.* ستاره ی داوود حاصل از دو مثلث است که روی هم می افتد* ولی این ستاره ها حاصل از دو مربع است که به ستاره ی امیرالمومنین در اسلام معروف است. از افرادی که معماری اسلامی خوانده اند بپرسید.
    ستاره ی حاصل از دو مربع که در کاشی های اسلامی، مساجد، پنجره های قدیمی که به صورت رنگی درست می شده اند ربطی به ستاره ی داوود ندارد و هر دوی آنها دارای سوابق تاریخی هستند.
    ستاره ی داوود نشانه ی یهود و به ویژه تفکراتی است که به شیطان وابسته است و در مقابل آن ستاره امیرالمومنین نشانه ی اسلام و تفکراتی است که به اسلام گرایی و الهی وابسته است. در طول تاریخ این دو نشانه همواره مقابل هم استفاده می شده اند البته در بعضی جاها، افراد آنها را جابه جا استفاده می کردند. در این مجموعه عکسها مثل مقبره ی محمود غزنوی ستاره ی، به جای * ستاره ی هشت پر(حاصل از دو مربع)* از ستاره ی 6 پر (حاصل از دو مثلث) استفاده شده.
    خیلی خوب بود، ممنونم
    امیدوارم این سطحی نگری ها زودتر تموم بشه
    والسلام.
    من میگم درسته افراط شده، اما ما هم اینقدر تو سر این بنده خدا نزنیم که کلی وقت صرف تحقیق کرده و بلاخره در عین ناکافی بودن اما نیت مثبتی داشته
    گفتگو کنیم نه مجادله. اینطوری بهتر نیست!؟
    پ.ن : منظورم از "بنده خدا"، تمام کسانی بود که تو این سالها برای معرفی نماد های شیطان پرست ها تحقیق کرده بودن
    فکر می کنم دومین مقاله تصویری تو یانون دیزاینه که محصول وطنه. (اولیش مربوط به ساخت گلدون های هنری با ضایعات لاستیک های فرسوده بود). دست به قلم شدن یانون تو یانون دیزاین رو به فال نیک میگیرم
    ایشالا برسه روزی که تمام مقالات این سایت تبدیل به حرفای نو بچه های هنرمند ایرانی بشه
    من میگم این دوستان که انقدر نگران کارای فراماسونر ها و این چیزا هستن یکم هم به معارف دینی بپردازن خوبه والا
    کلا زندگیمون شده دشمن شناسی
    چیزی که به نظرم باعث پی گیری عوام الناس میشه تو این مباحث راز آلود بودن و هیجانی هست که در فهم این مسائل بره اونا وجود داره
    حالا اگر به همین دوستان بگی آقا بیا برو فلان کتاب خود سازی رو هم مطالعه کن ببین چند نفر میرن
    یادمه یه بار جناب استاد! تشریف اوردن مجموعه ما و شروع کردن به رمز گشایی درباره فراماسونرها و از این جور کارا
    یه شوری تو بچه های ما افتاد که آقا باید بره ظهور اقدام کرد و نباید دست رو دست گذاشت و از این جور حرفا
    منم بهشون گفتم :هفته بعد میبینمتون،امیدوارم باز هم همین حال رو داشته باشین
    هفته بعد وقتی طرف رو دیدم ..خودش نگفته فهمید حرف هفته قبل من رو و با یه لبخند شرمنده شد و ...
    ببینید به نظر من نگاه اسلام به این مسائل طور دیگه ای هست...
    کل این مسائل فراماسونری به نظرم از جنس یه نوع آگاهی پر حسه که بعد یه مدت افول میکنه منتها اسلام دنبال معرفت و تربیت کردنه
    به نظرم یه آدم مومن با معرفت تربیت شده خیلی بیشتر بدرد اسلام میخوره تا یه آدمی که ریز و درشت فراماسونری رو میدونه
    و حرف بعد اینکه گیرم آقاجان تو تا ته فراماسونری رو فهمدی بیا برو آدم شو دیگه ..گیرم اعوذ بالله من الشیطان رجیم رو گفتی
    ده اون بسم الله رو هم بگو دیگه بابا جان
    باز هم تاکید میکنم مسائل فراماسونری همش یه سری آگاهی حس بر انگیز سخیف هست که کارکرد چند هفته ای داره (البته بسته به احساسی بودن مخاطب ممکنه این دوره بیماری بیشتر طول بکشه :)))
    در آخر هم بگم بنده به خیلی از این مباحث فراماسونری معتقدم اما با اون بیماری که همه چیز رو توطئه میبینه مخالفم
    یا علی
    درست می گی محسن
    راستش عکس های این پست رو به تمامه خودم از کتاب های سیاه سفید مرجع اندکی قدیمی اسکن کردم و برای این که پست سبکی باشه کیفیت بالایی هم مورد نظرم نبود.
    فکر کنم همین میزان هم اگه دیده بشه برای خیلی ها به مثابه سوزنی باشه تا بادکنک خیالاتشون رو نوازش کنه.
    کمک کنین به دیده شدن همین چند نمونه؛ امید که یه حرکت عاقلانه ای کنار این تخیلات راه بیافته
    راستی در مقالات یانون دیزاین هم کسی مقاله عالمانه در این موضوعات بنویسه منتشر می کنیم ها!!!
    "من جای ماسونها بودم از حناقت این خودیها از خنده روده بر میشدم"
    این همون چیزیه که در اون یادداشت نوشتم، این خود مکر شیطانه و خیلی راحت بچه مذهبی های ما در این خطر گرفتار آمدند.
    می دونین قدم اول این برخورد عالمانه که فرمودین، ایجاد شک در گزاره‌های توهم آمیز امروزه که در مورد این فرم ها به وجود آمده.
    یعنی اول باید مخاطب نمونه های کاملا نقض کننده ای ببینه تا پرسش براش درست بشه و بعد بشینیم حرف بزنیم که مساله از چه قراره.
    در مورد این که واقعا از چه قراره هم خواهم نوشت انشالله
    ولی یحیی پستت خیلی داغونه عکساش
    هم کم کیفیتند هم نا مشخص هم کوچیک بزرگ
    کاش عکسارو می تونستی بزرگتر و استاندارد شده تر بذاری
    ممنون
    با رسوندن جامعه به یک سطح قابل قبول از آگاهی در مورد این قبیل نمادها ما می تونیم برای همیشه از بابت سو برداشتها از نمادهای شیطانی و ماسونی راحت بشیم
    بنده اینطور فهمیده ام که اساسا کارکردهای نمادگرایانه ی ماسونها جهت تاثیرات غیر آگاهانه و ناخودآگاه بر مخاطبانشون هست
    و دیگه اهمیتی نداره الان که نمادها لو رفتن بیان و مصرانه بخوان در همه چیز اون برگ های سوخته شون رو رو کنند
    البته به برکت حمقا و بادمجون دور قاب چینهای داخلی از سمت دیگه ای سود کردند و همه چیزو به نفع خودشون تموم کردند
    اونم این تب نماد جستن و مچ گیری بعضی آقایون به خیال خودشون زرنگ
    اینقدر آش شور شد که افتادیم به وضع بی نهایت مضحک بذار و برداذ نمادهای ماسونی تو شهرها و فضاهای عمومی
    من جای ماسونها بودم از حناقت این خودیها از خنده روده بر میشدم
    برای طراحی موزه ایران کهن شروع به تحقیق تو تمام کتابهای پیش از اسلام کرده بودم و تمام نمادهارو شناسایی و گلچین کرده بودم. وقتی برای کرکسیون اومدم پیش استاد مربوطه با خنده به فراماسون بودن متهم شدم. باور کردنی نبود بدون اینکه خبری داشته باشم تمام المان هام با اونا مشترک بود. از اعداد بگیر تا شکل ها و فرم ها
    بعضی ها مثل شما به این اشتراک تو المان های ایرانی با فراماسونها رسیدن، اما تو تحلیل تفاوت نگاه هاست که هم عقیده نیستن
    نماد رسمی فراماسون که پرگار و گونیاست یا درخت زندگی و .....همین ستاره داوود ریشه های عمیقی تو تاریخ ایران دارن اما برداشت ها و کاربری نماد ها متفاوته
    موضوع اصلا ساده نیست و بعضی تبلیغات ها هم به اون دامن میزنه
    وقتی که شرکت اتکینز اون صلیب بزرگ رو تو قلب کشورهای عربی می کاره و بعد تمسخر خودش رو تو تبلیغات گسترده علنی می کنه، دیگه موضوع شکل یا فرم صلیب نیست، بلکه نیت و برداشت از اون فرمه
    نمیشه تمام کارهایی که با هدف خاص ترویج شیطان پرستی داره انجام میشه نادیده گرفت . از اون طرف هم نمیشه هر چیزی رو نماد اونا دونست. باید یه تحقیق درست و حسابی انجام بشه و همه چیز رو روشن کنه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی