یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

manço architects: conceptual mosque

شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۸۹، ۱۲:۰۰ ق.ظ
هدف از گذاشتن این پست، بررسی این مسجد خاص نیست.
ایده ی این مسجد از منظر اقلیمی کار خوبی شده و از منظر ایده ی ذهنی‌ش (سجده کردن مکعب نمودار کعبه!!!) به نظرم ایده ای مستعمله که ناشی از سوداهای فرمی و عدم آشنایی با روح عبادت اسلامی و کانون‌های مورد توجه معماری مسجده!!!
اما تو این طرح یه نکته ای هست که برای اون اصلا این پست رو گذاشتم!
فضای شبستان همون طور که تو طرح ها می بینین نه به صورت مسطح که پلکانی طراحی شده.
این ایده از منظر احکام شرعی مشکلی نداره، کاربری فضا رو هم با مشکل مواجه نمی کنه...
حدودا یک سال پیش کمی بیشتر، من هم یه چنین طرحی رو اتود زدم. خیلی هم با چند نفر مشورت و کلنجار و ..... خلاصه !
اما اتود دستی بود فقط و نسبت به درستی ش هم هنوز مطمئن نیستم!
این طرح رو گذاشتم که یه جورایی دوستانی که نماز در زندگی‌شون اهمیت داره و در واقع زنده‌اند!! رو به مشورت دعوت کنم.
به نظر شما که اهل عبادت خدایید این طور ایده‌ای برای سطح شبستان مسجد درسته!؟
کامنت کنین لطفا اگه نظری دارین!

 


'conceptual mosque' by manco architects
all images courtesy manco architects
istanbul-based firm manco architects has submitted images from their entry into the 'conceptual design competition on mosque architecture', organized by the municipality of kayseri, turkey. maintaining the principle of a single large volume, the primary component of a dome was replaced in favor of an alternative iconic form - a slanted cube.
'kaaba', the holiest place of islam towards where all muslims turn during prayer, is symbolized by a plain cube, illustrating the simplicity and humbleness recommended to muslims. this starting point of a cubic mass was skewed to result in a rectangular plan for the mosque, an essential planning principle for the linear order of prayer. the alteration was also influenced by the bending and prostrating movements of salaat. a sloping prayer area sliced into the podiums descend towards the kaaba direction.

perspective view from the direction of mecca
the interior sloping treatment extends to the outside, dividing the plot into two courtyards with different grades. the higher of the two accommodates outdoor friday, eid and funeral prayers while the lower is sunk 1.5 m under grade and circumscribed by the annex. an ablution area is located underneath the mosque to enable direct access to the prayer area. the water also aids in facilitating natural sunlight to enter the mosque, as well as direct cool cross ventilation.

 
main entrance

interior view


schematic diagram

natural daylight and cross ventilation diagram

overall plan

floor plan / level 0

floor plan / level +2.30

floor plan / level +4.00

section
designboom has received these images from our new 'DIY submissions'  feature, where we welcome our readers to submit their own work for publication.we have already acquired many submissions, so keep on the lookout for more of your projects to be published in the coming days!

نظرات (۸)

@الف

حرف‌تون در مورد کاربرد این سطوح پلکانی قابل توجه بود. ممنون
اما در مورد حرفی که در مورد مسجد پیامبر زدید. به نظرم کمی بهش اشکال وارده. درسته حجم ناب فضای مسجد پیامبر بی‌شکله، اما هم به واسطه‌ی سایه‌بانی که کمی بعد در ضلع قبله زدند و هم به واسطه جایگاه محرابی که در کلام معصومین هم بودنش و کیفیتش ذکر شده، نمی شه فضای مسجد پیامبر رو بی‌جهت قلم‌داد کرد .
اتفاقا همین جهت کانونیه که مناسک مسجد رو می‌سازه و تاریخ هم نشون می ده این جهت در نزد معصومین مهم بوده اما خب به کیفیت بدعت‌آمیز امروز ما که متاثر از آیین‌های یهودی و ایرانیه عمل نمی کردند
سلام،
مسجد مفهوم خودش رو از دست داده؛ برای مسجدهای امروز ما که تنها نمازخونه هستن مسجد پلکانی خوبه، برای مجالس سخنرانی هم خوبه ولی مسجد به شکل یک فضای جمعی که چند عملکردی باشه و بشه، به عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی به آن نگاه کرد، به اون شکلی که پیامبر اکرم(ص) به مسجد نگاه می کرد نمی تونه باشه.
فضای پلکانی جهت داره، ولی در مسجد پیامبر هیچ عنصری نمی شه پیدا کرد که جهت قبله رو القا کنه. زیرا مساله اسلام جهت گیتاشناسی نیست، جهت وسیله وحدت در اسلامه. و مسجد پیامبر از نظر شکی یه فضای بی جهته. دگرگون شدن جهت قبله در صدر اسلام و جلوگیری پیامبر از ساخت مهراب هم نشانه ای از این نگرشه.
سلامت باشید.


- موتیف ها، رمز ها و شکل-حجم های مربوط به هنر اسلامی به نظر می رسد رابطه بسیار نزدیکی با فلسفه اسلامی دارد (فرم گنبد ها و گلدسته ها تا حسن ختام ها همچون رنگ کاشی و..)نظم-تناسب#

- در فضای مدرن انسان خواست شکستن تمامی قواعد و قوانین معرفتی و فلسفی را دارد! 
بقول برخی بزرگواران سوبژه میشه-... کاملا مقابل نظم طبیعی و کیهانی. در این چنین شرایطی هیچ قاعده ای وجود ندارد.همه چیز نسبی می شود.

به نظر میرسد طرح بالا بیشتر براساس همان التقاط نظری طراحی شده. وجامعه و جغرافیای مالزی و ترکیه مناسب اینچنین معماری می باشد./حال انکه اگر ما قائل به اسلام ناب و تمدن نوین آن می باشیم، التقاط جایی در روش ها و راه های ما نخواهد داشت.

باتشکر از این پست +
به نظر من یه حس برتری و تسلط میده، توی نماز نیازی به اشراف نداریم که لازم به انجام یه همچنین کاری باشه
تو مصلی یکی دو بار برای نماز عید فطر مجبور شدم رو پله ها و یه بارم رو سقف نماز بخونم
حس باحالی بود ولی اون یکپارچگی رو که تو حالت عادی تو صف جماعت وجود داره تو این حالت حس نکردم.
اینکه آدم ببینه از هر طرف با برادرای ایمانی احاطه شده یه حس خوبه که تو حالت پلکانی این حس کمتر میشه
اصلا این پلکانی کردن قضیه علت اصلیش چیه؟
آیا اون جلو چیزی هست برای دیدن؟ اگر هست که قبلا این قضیه با منبر حل شده.این فرم رو ما موقعی استفاده میکنیم که دیدن تو الویت باشه.استادیوم ، تیاتر و چیزایی شبیه این.
منتها حالت بهینه تو نماز اینه که نمازگزار به درون خودش فرو بره و به لحاظ فرمی حالت خشوع به خودش بگیره.
گمتن من اینه که این فرم پلکانی به نمازگزار کمک زیادی نمیکنه و فقط در حد یک فرم مونده
یانون‌دیزاین:
یک سری استفاده های خوب می شه براش برشمرد. 
این که دیدن رو کمک می کنه خودت هم گفتی
این که ظرفیت تکیه دادن رو ایجاد می کنه؛ به طور عادلانه و برای همه. شاید این طور مسجد بیشتر بشه مجلس بشه. (المومن مجلسه مسجده) یعنی بیشتر محل نشست و گذران عمر برخی ها بشه
و این که امام جماعت پایین تر از همه قرار می گیره و حتی سخنران خودش رو بر مردم محیط نمی بینه
به نظر من حس نزول رو به آدم منتقل میکنه که مغایر با نماز

اگه همون طور که گفتین این کار شرعا اشکالی نداره ایرادی نمی بینم. البته من ایرادی نمی بینم. همون طور که حتی یه خوبی هم نمی بینم. من. کسی که این طور نماز خوندن رو زندگی نکرده.

 

ما وقتی تو صف های یکدست جماعت که عرف هست برای نماز می ایستیم، زاویه دید ما هم سطح دیگر کسانی هست که در کنار ما هستند. یعنی یه جور پیوستگی ممتد. حس ذره ای از کل واحد. بسته بودن زاویه دید از روبرو هم باعث میشه تمرکز بیشتری رو نماز داشته باشیم.فکر می کنم سطح پلکانی شبستان این دو حس فضائی رو از ما میگیره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی