یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Kazakhstan Subway

شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ب.ظ

واقعیتش این پست رو می گذارم تا متروی تهران رو خجالت بدم .

متروی تهران، با پذیرایی از حجم بالای روزانه مسافر درون شهری، از آن دسته‌ فضاهای شهری به حساب می‌یاد که می تونند سهم موثری در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی شهر تهران –و با توجه به مختصات شهر تهران- و مردم ایران، ایفا کنن. تازه جالب‌تر این‌جاست که نام اکثر ایستگاه‌های متروی‌ تهران، فراخور نام محله ها و گذرهای شهر، هم‌نام و برگرفته از اسامی ارزشی و نام انسان‌های تاریخ ساز این ملک اسلامیه.

ما در بین ایستگاه هامون، توحید داریم! ولی عصر (عج) داریم! مولوی داریم . سعدی داریم. فردوسی داریم! ما در بین ایستگاه هامون امام خمینی داریم! میرداماد داریم! شهید صدر داریم. شهید بهشتی؛ شهید مفتح . ما میدان شهدا داریم . ما ..... خلاصه چه نام های عزیزی داریم در متروی تهران

ولی اون چیزی که مقارن کردیم با این اسم‌های مقدس و ارزش‌مند، چه رسم ناجور و ناکوکیه!
رسم شده در متروی تهران از همان آغاز تا امروز (البته الان خبرهایی به گوش می رسه گاهی که شاید بشه حمل کرد بر تغییر رویه‌ها ان‌شاالله) که بناهایی بدساز و امروزی با نگاهی تیپ و بدون هویت برای ایستگاه ها ساخته بشه و بعد با عناصر نصبی کتیبه دیواری و نقاشی و ... مثلا فضا رو با نام ایستگاه متناسب کنند.
غافل از اون که گندی که در سطح معماری زده بشه با هیچ راه‌برد پایین دستی قابل جبران نیست!!!
----------

این برخی از ایستگاه های متروی قزاقستانه. خجالت داره برای ما کشوری مثل قزاقستان که نسبت به ایران عزیز کشوری دم‌بریده و بی هویت به حساب میاد؛ این چنین ایستگاه هایی طراحی کنه و ما اسیر دست مشاورهای معمار کم بهره و بازاری ، چنین مذخرفاتی رو طراحی کردیم!
نه که ایستگاه های قزاقی چیز خیلی خاصی باشند ها! مهم برای من این بود که در سطح معماری -نه هنرهای الحاقی بعدی- هم تلاش شون دیده می شه. همین

 
Découverte d’Almaty au Kazakhstan qui a enfin ouvert son impressionnant métro le 1er décembre dernier, après 23 ans de construction. Visuellement intéressante, cette architecture est longue de 8,5 km et est utilisée par 30 000 personnes chaque jour.
kazakhstan-subway20
kazakhstan-subway19
kazakhstan-subway18
kazakhstan-subway17
kazakhstan-subway16
kazakhstan-subway15
kazakhstan-subway14
kazakhstan-subway13
kazakhstan-subway12
kazakhstan-subway11
kazakhstan-subway10
kazakhstan-subway9
kazakhstan-subway8
kazakhstan-subway7
kazakhstan-subway6
kazakhstan-subway4
kazakhstan-subway3
kazakhstan-subway2
kazakhstan-subway1
                   

نظرات (۹)

نظر لطفته عزیز
(یه توضیح کوچولو هم بدم در مورد عبارت "بسیجی خوش‌فکر" :) والا خوش‌فکر که یقینا نیستم. بسیجی هم راستش رو بخوای فراخور سبک زندگی و مشغولیت ها به طور سازمانی عضو بسیج نیستم اما سخت به آرمان‌های بسیج مستضعفین و بخش زیادی از راه‌بردهاش و بخشی از رفتارهاش معتقدم. و البته کم هم انتقاد ندارم :) و احتمالا نداریم!)
اما در مورد سوال اول: درست می گین . گاهی ایمیل یانون دیزاین : yanondesign@gmail:disqus .com رو این جا و اون جا تو پست ها معرفی کردم. اما خب لازمه اون که شما می گین.
در مورد سوال دوم: چون یوتیوب تو ایران فیلتره، من معمولا از vimeo این جا فیلم می گذارم. از هر سایت و سرویس و برنامه ای که می تونه از vimeo دانلود فیلم کنه می شه استفاده کرد برای دانلود.
یاعلی
  • امیری حسین
  • سلام
    خیلی وقته که سر زدن به سایت شما جزء برنامه یروزانمه
    البته بیکار نیستم - علاقمندم
    کلا هم با بسیجی خوش فکر جماعت حال میکنم
    فقط چندتا سوال داشتم:
    یکی این که چرا تو سایت قسمتی تحت عنوان تماس باما ندارید؟
    دوم این که فیلمهاتون رو چجوری میشه دانلود کرد؟
    خسته نباشید
    یاعلی
    سقف ها در سکوهای ورود متروی ما به کل رها شده و کاملا احساس میشه تو زیرزمین هستیم ولی تو این عکس ها این احساس به آدم دست نمیده   
    من پلاسم دوماهی میشه باز نمیشه از طریق جی میلم میام واسه پستای سایت میذارم
     احتمالا انقدر سریع مترو پشت مترو میاد که فرصت نشستن ندارن
    نکته جالبی بود! دقت نکرده بودم اصلا :)
    اینم یک یک/ مساوی. 
    حالا یه چیزایی هم ما بهتر داریم که اونا ندارن :)
    حرف درستیه. 
    این انتقاد از منظر دیزاینه. و اگه همین یه نظرگاه معیار قضاوت بر کل این عمل باشه حتما ناقصه و با احتمال زیادی سرشار از خطا.
    ممنون از تذکر خوب تون
    چند روزی است مطالب یانون دیزاین را پیگیرم، متاسف(خوش بخت)انه سخت نظری به یاد می رسد تا بیان شود، از علت بی اطلاعم، این نظر را به عنوان انتقادی بر خواننده و یا نویسند ه بپذیرید، راستی این ایستگاه ها چرا صندلی ندارند؟:)
    این بار اولی نیست که ما کمیت را فدای کیفیت می کنیم، اما در این یک مورد به خصوص با وجد همه کاستی هایی که به چشم می خوره می توان گفت که اولویت مترو گسترش هر چه بیشتر است،و به گواه تاریخ نزدیک از دید بنده تقریبا هم عصریان ما جنبه ی تک بعدی پیدا کرده و به قول یکی از رفیقان به پلیسی که می گن کمربند بستن الزامی است ، وی دیگر از یاد می برد که عبور از چراغ قرمز هم ممنوع است، پس خواهشاکمی مواظب چشم باشید که ناگاه کور نشود. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی