یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

ساخت هر ساله یک غرفه ی تحقیقاتی در گروه Computational Design دانشگاه اشتوتگارت آلمان دیگه مثل این که تبدیل به یک سنت شده. این حرکت از سال 2010 شروع شد و سه سال متمادی هست که دانشجویان به سرپرستی اساتید دانشگاه و با بهره گیری از صنعت و فن آوری پیشرفته‌ی آلمان به طراحی و ساخت دیجیتال مشغول می‌شوند. 

این پست رو انتخاب کردم به دو دلیل:

اول این که طراحی و ساخت غرفه بر اساس روی‌کرد Biomimetic به کمک یک روبات هوشمند با بافت تارهای فیبر کربن و شیشه شکل گرفته است.(Biomimetic: یعنی یادگرفتن و تقلید از فرم‌ها، مدل‌ها، فرآیندها و سیستم‌های طبیعت برای طراحی و ساخت و جواب دادن به مسائل انسانی. برخلاف نگاه مدرن در معماری که فقط فرم رو از طبیعت کپی می‌کرد، در این روی‌کرد فرایند زایش فرم در طبیعت مورد توجه و تقلید قرار می‌گیرد)

دوم ، به نظرم وجود یک مدیریت متخصص و با انگیزه در یک مرکز دانشگاهی باعث خیلی از حرکت‌ها و جریان‌های پایدار در محیط علمی می‌شه؛ مثل جناب Achim Menges در اینستیتوی Computational Design دانشگاه اشتوتگارت. شاید باورکردنی نباشه که این اینستیتو با این همه خروجی علمی-تحقیقاتی فقط 5 ساله تاسیس شده!

ما چه قدر از این پنج سال ها رو هدر دادیم؟

 


The Institute of Building Structures and Structural Design (ITKE) and the Institute for Computational Design (ICD) at the University of Stuttgart collaborated on a new temporary research pavilion . The focus is on biomimetic design strategies for performative morphology in architecture. Specifically, the structural morphology of natural fibre-composites as found in the exoskeletal cuticula of arthropods, are transfered into a carbon-fibre and glass-fiber reinforced composite lay-up through a custom robotic filament placement process. The project is located the University’s campus in the city centre of Stuttgart .

ICD-ITKE Research Pavilion 2012: Prototyping from ICD on Vimeo.

The robotic filament placement happened on-site in a custom fabrication setup, which was developed as part of this project.

ICD-ITKE Research Pavilion 2012: Dry Run from ICD on Vimeo.

نظرات (۲)

@فاطمه باقری

در مورد سوال اول باید گفت این طور نیست. Biomimetic به معنای اقتباس و الهام گرفتن از فرم‌های طبیعت نیست؛ که اگر همین طور بود به قول شما تفاوتی با "مدرن" نداشت
موضوع اینه که در روی‌کرد مدرن یا سایر روی‌کردهایی که به طبیعت نظر دارند، اقتباس از فرم‌های طبیعت مورد نظره اما در روی‌کرد Biomimetic فرآیندهای طبیعی که منجر به شکل پیداکردن فرم‌ها می‌شن مورد نظر و مورد اقتباس هستند
مثلا به جای اون که فرم یک کاکتوس بیاد و تقلید بشه یا حتی انتزاع بشه و بعد تقلید بشه فرآیند درونی پوست و گوشت کاکتوس بررسی می شه و وقتی متوجه می شن که چه طور خود کاکتوس در طول زمان توسط فشارها و نیروهایی از درون این طور شکل می گیره، با طراحی فرآیندی مشابه برای ساختاری از متریال‌های امروزی و بعد اعمال فشارها به سیستم می گذارن سیستم مشابه فرم پیدا کردن کاکتوس اون هم فرم خودش رو بگیره.
نتیجه به هیچ وجه ممکنه به کاکتوس یا هر انتزاعی از کاکتوس شباهت نداشته باشه 
اما به "منطق کاکتوس" شبیه و اون منطق با محدودیت‌های مصالح و بستر و هندسه کار منجر به فرم‌سازی شده

اما سوال دوم: 
خیلی از نتایج کارهای تحقیقاتی گرایش‌های مختلف "معماری و هنر دیجیتال" در دنیای امروز کارکردهای موقت نظیر غرفه نمایشگاه و یا فضاسازی‌های داخلی و .... دارند اما معمولا در افق‌شون تلاش دارند تا پاسخ‌هایی سازگارتر برای پرسش‌های معماری فردای بشر باشند.
و البته نتایج تحقیقات این روی‌کرد هم الان در معماری ابعاد کوچک و بزرگ داره به بروز می رسه
  • فاطمه باقری
  • سلام

    اول ممنون از اینکه زمینه ساز آشنایی ما با مفاهیم جدید شدید.. بدنبال این آشنایی سوالاتی پیش اومده:

    یکی اینکه: در تعریف biomimetic  در تفکیک این روش از مدرن  اینکه گفته شده "در این روی‌کرد فرایند زایش فرم در طبیعت مورد توجه و تقلید قرار می‌گیرد" یعنی چی؟ به این معنا که از ترکیب و تغییر فرم های بنیادین طبیعت فرم جدیدی خلق میشه ؟ که اگر به این معناست تفاوت چندانی با رویکرد مدرن نداره. چون مدرن عملا عناصر بسیار ساده یا ساده شده طبیعته.. در واقع یا خود طبیعته یا ملهم و آبستره شده اش.

    و سوال دومم: که اساسا یه همچین سازه ای چه کارکردی داره و اصلا هدف از ساختش چی هست؟

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی