یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

برج دوحه در حاشیه خلیج فارس / ژان نوول

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۴۹ ب.ظ

یکی از بناهای جدیدی که به عنوان مصداق کاربری امروزی گره‌های اسلامی در بحث از راز گره‌های اسلامی مطرح شد ساختمان برج دوحه در قطر بود که توسط ژان نوول معمار مشهور فرانسوی طراحی شده است. ژان نوول که پیش‌تر هم با طرحی مبدعانه برای مرکز فرهنگی اعراب سابقه‌ی ذهنی خوبی برای آن‌ها به جا گذاشته بود، این بار نیز با ارائه برخورد متفاوتی با شبکه‌های الگوهای هندسی اسلامی و تداخل هوش‌مندانه آن‌ها با هم به صورت یک پوسته‌ی جدا بر روی بدنه برج توانسته است آفتاب داغ قطر را در بخش‌های لازم از بنا تا حد زیادی مهار کند و در بخش‌های شمالی آن نورگیری بیش‌تری داشته باشد.

فرم نرم و منحنی برج اگر چه در افق بلندمرتبه دوحه در کناره خلیج فارس گم است اما به دلیل تفاوت هندسه آن و نورپردازی متفاوت به خوبی شاخص می‌شود. سرزمین‌های اعراب حاشیه خلیج فارس در دو دهه اخیر بهترین محمل برای به ظهور نشستن ایده‌های گران معماران اروپایی بوده‌است. به دلیل پول بدون صاحبی که معطل افتاده و به دلیل سوداهای دیده شدن و استکبارطلبی ذاتی اعراب خلیج....

jean nouvel: burj doha shapes gulf city's skyline

jean nouvel: burj doha soars above qatar

jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar
 
jean nouvel: burj doha soars above qatar

نظرات (۲)

  • داود نوروزی
  • باز هم نمادهای صهیونی هست توش

    یانون‌دیزاین:
    در کشف و الصاق این طور نمادپردازی ها سعی کنیم کمی عالمانه‌تر و باپروای بیشتر عمل کنیم
    مثلا این‌جا را ببینید:
  • امیر حاتمی
  • تلفیق هندسه با بستر شرقی و ساختمان سازی بلند مرتبه اولین بار نیست که در دستور کار طراحی گذاشته می شود. اما این آسمان خراش می توان گفت با دید پست مدرن گرای غربی - عربی و با عینک تجمل سیری ناپذیر اعراب حاشیه خلیج ، بی شک یکی از نقاط تحسین بر انگیز این گونه تلفیق های زیاده خواهانه خواهد بود. زیرا علاوه بر بهانه ای که به منظور استفاده از مشبک در اقلیم گرم منطقه پیدا کرده فرم کلی متمایزی نیز برای به ظهور رساندن هندسه خاص اش پیدا کرده.
    اما جدا از این تصاویر دلبرانه که دستپخت فنون دیجیتال توام با واقعیت است ، انصافا به ایده کدام معمار در حوزه تلفیق : هندسه ، عملکرد و کاربری ، پایداری اقلیمی و هزاران فاکتور دیگر باید دستخوش داد ؟
    به معمار امثال این برج از فاستر گرفته تا حدید 
    یا به معماران بعضا گم نامی که ایده ای آنقدر خلاقانه مانند بادگیر را با پلان ، هندسه ، شعور طراحی و پایداری اقلیمی ویژه در جایی مثلا مانند یزد به نمایش گذاردند.
    فکر می کنم وقت آن است که به دست آورد های سنت نه با عینک های کلیشه ای که با دید های کاملا فنی و امروزی نگاه کنیم که در بوته نقد حتی از لحاظ آماری از ابتکارات دنیای مدرن بسیار بهینه تر و فنی تر هستند مثلا یخچال های کرمان ، زمستان نشین های تبریز ،بادگیرهای یزد ، بافت شهری بوشهر ، پیلوت های مازنی ، قنات کویر نمک و... ، اما تنها مشکل آنها از لحاظ ما سبک زندگی امروزی ماست که فکر می کنم با توجه به معضلات همین جوامع امروزی کاملا واضح است کدام باید تغییر کند" بادگیر باغ دولت آباد یزد یا برج های نخراشیده دوحه؟!!! "
    این مطلب را در پی دوباره دیدن طرح برنده فاز 2 برج میلاد اثر حدید و این پست نوشتم.
    یانون‌دیزاین:
    ممنون از نوشته خوب‌ت امیرمحسن جان
    دوست دارم اگر مایل باشی گاهی به گاهی در یانون‌دیزاین هم بنویسی.
    اگر مایل بودی بهم ایمیل بزن

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی