یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

فیل آبی برای ایده‌یابی / محمدحسین نیرومند

جمعه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۱۸ ب.ظ

به پیش‌نهاد خوب دوست بزرگ‌وارم صادق لطفی‌زاده از این به بعد بخش جدیدی در یانون‌دیزاین خواهیم داشت که در آن به معرفی کتب ویژه‌ی طراحی و هنر می‌پردازیم. البته کتبی که کم‌تر شاید دیده‌شده‌اند و کم‌تر خوانده شده‌اند و البته بد نیست خوانده شوند. 

چراغ این خانه را هم برای اولین بار خود صادق عزیز روشن کرده است و در اولین پست از بخش معرفی کتاب به معرفی خلاصه و جذاب کتاب متفاوت محمدحسین نیرومند با عنوان «فیل آبی برای ایده‌یابی» پرداخته است. امیدوارم پس از خواندن این معرفی کوتاه انگیزه لازم را برای تهیه و مطالعه این کتاب پیدا کنید و با بخش معرفی کتاب یانون‌دیزاین هم‌راه شوید.

صادق لطفی‌زاده: شک ندارم چالش با این کتاب برای اهل هنر، از عنوان روی جلد شروع می‌شود: "دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده‌یابی". به همین جهت بد ندیدم این یادداشت را با متنی که خود نویسنده در انتهای کتاب آورده شروع کنم:

"از هم اکنون برخی از واکنش‌ها در قبال موضوع کتاب حاضر را پیش‌بینی می‌کنم!
گروهی یافتن ایده در هنر را نوعی الهام شهودی می‌دانند پس با صراحت با چارچوب‌های مستند این کتاب مخالفت خواهند کرد. علی رغم این مخالفت، پیشاپیش به آ‌ن‌ها احترام می‌گذرام. چون خود نیز به این الهام شهودی در برخی موارد باور دارم.
گروهی هیچ‌گونه قاعده‌مندی را برای هنر جائز نمی‌دانند. از نگاه آن‌ها این‌گونه کتاب‌ها ارزش خواندن ندارند. متاسفانه در دوره پست مدرنیسم باید این گونه نظرها را تحمل کرد!
گروهی دیگر قضاوت منصفانه‌ای خواهند داشت و از این‌که به‌کارگیری این اصول در نهایت به قالبی شدن آثار منجر خواهد شد نگران هستند. 
گروهی از دانشجویان هم این کتاب را کمک درسی و حل المسائل تلقی خواهند‌کرد!
آخرین گروه همان‌هایی هستند که به آن‌ها دل بسته‌ام؛ آستین بالا خواهند زد و در این راه صعب مرا هم‌راهی خواهند کرد. این گروه باور دارند که این قواعد تنها در بخش کوچکی از دنیای هنر کاربرد دارد، دنیایی که علی‌رغم کوچکی‌اش،بسیار وسیع و غیر قابل تصور است..."

خیلی از ما به دلایل مختلف، اغلب ایده قابل قبولی برای کارهای گرافیکی به ذهن‌مان نمی‌رسد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که خلاقیت و ذهن شکوفا عطیه‌ای الهی هست که به عده معدودی داده‌شده و به عده‌ای نه. از همین روی، باب خلاقیت را برای خودشان مختومه فرض می‌کنند و به این باور می‌رسند که آدم‌های خلاقی نیستند. 

برخلاف این نوع نگاه، استاد حسین نیرومند -نویسنده کتاب- بر این اعتقاد است که از طریق مجموعه‌ای از روش‌ها و دستورالعمل‌ها تا حدود زیادی می‌شود به فرایند ایده‌یابی دست پیدا کرد. وی از طریق دسته‌بندی انواع ایده‌ها در شانزده روش به این مهم دست پیدا کرده است.

فصل اول کتاب، آشنایی با برخی مفاهیم و کلماتی‌ست که مانوس شدن با آن‌ها به فهم بهتر فصل‌های بعدی کتاب کمک زیادی می‌کند.

برخلاف برخی از کتاب‌های تالیف شده در حوزه هنر، این کتاب دارای ارجاعات مناسب بصری درباره محتوای خودش است به گونه‌ای که  تداعی اکثر مثال‌های درون متن به ذهن مخاطب سپرده نمی‌شود. هم‌چنین بعد از شرح و توضیح روش‌ها، در فصل آخر آثار مهم هنرمندان در این شانزده روش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکته‌ای که نویسنده بر روی آن تاکید می‌کند این است : تنها راه برای موفقیت در به‌کارگیری این اصول، ذهنی‌کردن آن‌هاست.

آن‌چه در این کتاب مشهود است تلاش و کوشش عظیم نویسنده در قاعده‌مند کردن مسائل حوزه ایده‌یابی است (تلاشی که شاید مخالفینی هم داشته باشد که در بالا به آن اشاره شد) علی‌رغم این ساختار، متن کتاب ابدا خسته کننده ،خشک و ماشینی نیست. شوخی‌های نمکین در میان کار و شیوه نگارشی نویسنده کتاب را خواندنی کرده است. این کتاب صرفا برای ایده‌یابی‌ست و نه چیز دیگر. مسائلی مانند ترکیب‌بندی، لی‌اوت، زیبایی‌شناسی و .. مواردی نیست که این کتاب بخواهد به آن‌ها پاسخ دهد.

هر چند تمرکز کتاب بر ایده‌یابی در عرصه گرافیک و کاریکاتور است اما تا حد زیادی می‌تواند کمک حال افرادی باشد که در حیطه جمیع هنرهای تجسمی مشغول به کار هستند. قطعا بی‌تفاوتی به این کتاب از دو حیث می‌تواند خطرناک باشد:

- اگر طرح چنین مطالبی در حوزه هنر رهیافت درستی باشد پس با نخواندن آن سر خط‌های جدیدی را از دست داده‌ایم.

- اگر هم گمان می‌کنیم این نوع مسائل می‌تواند شروع یک بحران و انحراف در عرصه هنری باشد، باید زودتر جلوی آن را گرفت. پس در هر دو صورت چاره‌ای جز خواندن این کتاب نیست!

------------

پی‌نوشت: آدرس فروشگاه هم به این قرار است:

خیابان کارگر جنوبی، نبش خیابان شهید نظری، کمی به سمت داخل خیابان شهید نظری دری هست که خیلی حس دعوت کنندگی ندارد و اصلا کلی ترسناک هم هست. بعد از ورودی، روی دیوار روبرو نوشته شده: "آسانسور پاگرد طبقه اول"..پله ها را دنبال کنید تا برسید به انتشارات میردشتی. به آسانسور هم نیازی نیست!

نظرات (۸)

دانلود نداره این کتاب؟
  • پوسته وردپرس
  • با سلام
    این کتاب پر از ایده است . عالی است
    با تشکر
  • دانشجوی هنر
  • یانون‌دیزاین:
    بله اتفاقا به زودی در مورد این کتاب هم معرفی و نقدی خواهیم داشت!
  • دانشجوی هنر
  • کتاب جدید استاد نیرومند اسمش " مدیریت چشم مخاطب " هستش که تازه چاپ شده توی انقلاب فرهنگسرای هنر داشتش.
  • ایمان میرزایی
  • ولی واقعا باید جای حق بود چون واقعا صفحه آرایی کتاب ضعیفه و فونت ها تو توهمه
  • ایمان میرزایی
  • با سلام
    خسته نباشید این کتاب واقعا عالی هستش خط به خطش و حتی انتخاب آثارش پر از نکته است ضمن اینکه شندیدم اونهایی که عمران و معماری و حتی سینما هم میخونن این کتاب رو خریداری میکنن برای ایده یابی من فک میکردم مخصوص گرافیست هاست . . .
    خیلی خیلی جامع و عالی هستش
    انتشارت میردشتی هم که برای نمایشگاه به اصفهان اومده بودن بهشون پیشنهاد کردم از استاد نیرومند بازم کتب چاپ کنن خوش بختانه گفتن یک کتاب دیگر که نمیدونم اسمش چیه در حال چاپه . . .
    این آدرسی که تو متن اومده آدرس خوده انتشاراتیه که کتاب رو چاپ کرده
    و اینکه اگر بتونین بره اون کتاب عکاسی یه متن بره معرفی بفرستین خیلی خوب میشه

    کتاب خیلی خوب و تاثیرگذاری بود برای من
    کتاب رو میشه از انتشارات یساولی هم خرید
    میدان انقلاب – مقابل سینما بهمن بازارچه کتاب ، طبقه پایینش که ترسناکم نیست
     حرکت بسیار خوبی رو شروع کردید
    به نظرم کتاب درباره عکاسی . سوزان سانتاگ هم خیلی خوبه هرچند که پیدا کردنش خیلی سخت شده
    یانون‌دیزاین:
    اگه خود شما بنویسید که خیلی خوبه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی