در بخشی از تاریخ کامپیوترها، دورهﺍی در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی، با موجودات جالب و شگفتﺍنگیزی مواجه ﻣﻰشویم؛ موجوداتی که سازندگانشان سعی در بازنمایی موجوداتی با رفتارهای زنده و انسانﮔﻮنه داشتهﺍند؛ حیوانات و آدمﻫﺎیی مصنوعی، مانند پسرکی که نامه ﻣﻰنویسد، مردی که شطرنج بازی ﻣﻰکند، بانویی که پیانو ﻣﻰنوازد و ... . آنچه که این موجودات شگفتﺍنگیز را به اجداد کامپیوترهای امروزی بدل کرده، حضور یک مفهوم کلیدی در هر دوی آنﻫﺎست؛ مفهوم الگوریتم و برنامهﻧﻮیسی.
با به کارگیری این مفهوم در صورت مکانیکی آن، ساعتﺳﺎز سوییسی، پیر ژاک دروز، توانست در حدود دویست و چهل سال پیش، این عروسک را بسازد. عروسک نویسندهﺍی که ﻣﻲتواند با هر بار تنظیم، عبارتی شامل چهل حرف را بنویسد.
[+]