یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

مسابقه طراحی موکب / معماری ما و بنیاد تولی

دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۱۴ ب.ظ

نشریه آنلاین معماری ما* یک نشریه دوست‌داشتنی از دانش‌جویان معماری دانش‌گاه های تهران به خصوص دانش‌گاه تهران و دانش‌گاه هنر است که یکی دو سالی‌ست با انرژی خوبی به عنوان یک رسانه مجازی معماری در حال فعالیت است. اخیرا در اقدامی عالی، معماری ما به سفارش بنیاد تولی  به عنوان دبیرخانه آنلاین یک مسابقه پروپیمان معماری، یک فعالیت مهم را رقم زده است. مسابقه طراحی موکب برای زائران حسینی در عمود ۱۱۲۰. یانون‌دیزاین نیز افتخار دارد که به عنوان اسپانسر رسانه‌ای کمک کار این نشریه خوب آنلاین است. علاقه‌مندان و طراحان معماری دست بجنبانید...

موضوع مسابقه:
مسابقه‌ی طراحی موکب با هدف طراحی یک موکب بزرگ برای خدمت‌رسانی به زائرین حسینی در ورودی شهر کربلا برگزار می‌گردد. مسابقه در سطح ایده‌یابی (کانسپت) خواهد بود و "بنیاد فرهنگی تولی" به عنوان برگزارکننده و "نشریه‌ی آنلاین معماری ما"به عنوان دبیر اجرایی، مسئولیت برگزاری مسابقه را برعهده دارند.

هدف از برگزاری این مسابقه، جمع‌آوری طرح‌های متفاوت، ایده‌های منحصر به فرد و نتایج نیازسنجی شرکت‌کنندگان است. بنابراین از شرکت‌کنندگان درخواست می‌شود در زمینه‌ی "طراحی یک موکب زیارتی، شامل کلیه‌ی  فضاهای مورد نیاز پیشنهادی و هم‌چنین ایده‌هایی که می‌توانند باعث متفاوت شدن موکب شوند" ایده‌پردازی کنند و به "الزامات فضایی تحقق ایده‌های مطرح شده" بیاندیشند. به دیگر بیان، شرکت‌کنندگان باید در راستای "نیازسنجی برای دستیابی به فضاهای مورد نیاز یک موکب در سایت مورد بررسی، طراحی کلی فضاهای لازم و هم‌چنین ایده‌های منحصر به فرد برای شاخص ساختن موکب و القای کیفیات مثبتی که در نظر طراحان شرکت کننده نقش خواهد بست" گام بردارند.

از سوی دیگر برای استفاده‌ی سالانه از موکب، با توجه به موقوفه بودن زمین باید طراحی به گونه‌ای انجام گیرد که بهره‌وری انرژی در فضاها به صورت حداکثری باشد. در این مسیر استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های نو و نیز توجه به ملاحظات بومی و بستر ساختمان موکب پیش‌نهاد می‌شود.

سناریویی که برای خدمت به زائرین در طول سال تعریف شده‌است، چهار شب میزبانی رایگان از هر زائر در طول یک سال می‌باشد. هم‌چنین از آن‌جا که این زائرسرا توسط ایرانیان در مسیر زیارت امام حسین و در بین صدها موکب بومی دیگر احداث می‌گردد، توجه به هویت معماری اسلامی ایرانی از مطالبات طراحی است. این زائرسرا باید به گونه‌ا‌ی طراحی شود که کاربری مناسب را جهت استفاده‌ی مطلوب و کارآمد زائران مسیر پیاده‌روی در ایام اربعین وهم‌چنین زائران مهمان در طول ایام سال، دارا باشد.

توضیح برنامه‌ی حداقلی طرح کانسپت موکب به شرح زیر خواهد بود:

 

فضاهای مورد نیاز

توضیحات

خوابگاه‌ها و سالن‌های استراحت

حداقل ظرفیت ۲۰۰۰ نفر / با تیپ‌ بندی متنوع

مسجد

 ظرفیت ۱۰۰۰ نماز گزار

سالن همایش

ظرفیت ۵۰۰ نفر

آشپزخانه

با ظرفیت پخت برای ۵۰۰۰ نفر

سرویس‌ های بهداشتی

۱۲۰ چشمه

پارکینگ‌

ظرفیت ۱۰۰ واحد

فضاهای خدماتی

به تعداد کافی

سایر پیشنهادات

در اختیار طراحان

 

جوایز:

صاحب ایده‌ی اول 30.000.000 ریال معادل سه میلیون تومان

صاحب ایده‌ی دوم 20.000.000 ریال معادل دو میلیون تومان

صاحب ایده‌ی سوم 10.000.000 ریال معادل یک میلیون تومان

صاحبان ایده‌های چهارم تا دهم 2.000.000 ریال معادل دویست هزار تومان

  • به کلیه برگزید‌گان علاوه بر جوایز، لوح یادبود اهدا خواهد شد.
  • برگزارکننده خود را ملزم به کاربست طرح برتر در طراحی و اجرای موکب نمی‌داند، هرچند بسیار امیدوار است که از میان طرح‌های برتر و نیز سایر ایده‌های طراحان، بتوان به شایسته‌ترین طرح برای ساخت موکب زوار حسینی دست پیدا کرد.


مشخصات سایت:

سایت درنظر گرفته شده قطعه زمینی با مساحت تقریبی 25800 مترمربع در مسیر پیاده‌راه کربلاست. نقشه‌ی زمین، به‌همراه همسایگی‌ها و مسیرهای دسترسی در زیر بارگذاری شده است.(تمامی اطلاعات مورد نیاز در انتهای همین صفحه بارگزاری شده اند.)

 
شرایط شرکت در مسابقه:

براساس موضوع و شیوه‌ی ارائه‌ی آثار، تمرکز این مسابقه بیش از همه بر گروه معماران (دانشجویان، اساتید، حرفه‌مندان و...) است که انتظار می‌رود ذهنی خلاق و ایده‌پرداز داشته باشند. ولیکن شرکت در مسابقه طبعا منحصر به این اشخاص نیست و هیأت برگزاری مسابقه پذیرای آثار فارغ التحصیلان، شاغلان، دانشجویان و حرفه‌مندان سایر رشته‌ها و نیز کلیه‌ی افرادی که علاقه به ایده‌پردازی دارند، خواهد بود.

نحوه‌ی ثبت نام:

علاقمندان به ثبت نام در بازه‌ی زمانی مشخص شده در جدول زمان‌بندی، از طریق همین سایت (نشریه‌ی الکترونیکی معماری ما ) اقدام به تکمیل فرم و طی مراحل ثبت نام می‌کنند. پس از ارسال فرم، یک ایمیل حاوی کد شرکت کننده و تاییدیه‌ی ثبت نام برای داوطلب ارسال خواهد شد. شایان ذکر است درصورت نیاز به طرح پرسش، داوطلبان می‌توانند از طریق همان ایمیل نسبت به طرح موضوع و دریافت پاسخ اقدام فرمایند. در نهایت تحویل آثار شرکت کنندگان نیز به صورت دیجیتالی و از طریق ایمیل مذکور انجام خواهد پذیرفت.

شرکت در مسابقه به‌صورت گروهی یا انفرادی بلامانع است. درصورت تصمیم بر شرکت گروهی، یک نفر از اعضا در مقام نماینده‌ی گروه اقدام به تکمیل فرم و برقراری ارتباط نماید. از آنجا که هر یک از آثار تنها با کد شرکت کننده شناخته خواهند شد، لازم است در زمان تکمیل فرم پس از مشخص کردن نحوه‌ی مشارکت، نام سایر اعضای گروه نیز ذکر شود.

مدارک تحویلی:

شیت ها در مسابقه به صورت دیجیتالی و با بیانی گرافیکی به معرفی "نیازسنجی انجام گرفته، کاربری‌های درنظر گرفته شده، طراحی کلی موکب و تشریح ایده‌ی مورد نظر، تعیین جوانب آن ایده و احیانا بیان الزامات فضایی مورد نیاز "بپردازد.

نحوه‌ی شیت‌بندی و عناصر مورد استفاده در این شیت‌ها آزاد و منوط به بیان شایسته‌ی هر ایده خواهد بود. پیشنهاد می شود به دلیل دیجیتالی بودن داوری آثار، با توجه به عدم محدودیت تعداد شیت، از به کار گیری محتوای ریز و ناخوانا خودداری شود.

حداقل مدارک درنظر گرفته شده بر قرار زیر است:

1-       پنج پرسپکتیو (دید پرنده و دید انسانی از فضاهایی که طرح شما را بهتر معرفی کند)

2-       سایت پلان (نمایش فضاها، جانمایی فضاها در سایت)

3-       دیاگرام‌های لازم جهت تشریح ایده‌ها و فضاها

4-       در نهایت یک متن مختصر با 400 الی 500 کلمه که به تشریح ایده و نیازسنجی صورت گرفته می‌پردازد. این متن باید سیر دست‌یابی به ایده‌ها و وجه مشخصه‌ی هریک را برای داوران بسط دهد.( متن به صورت فایل word به شیت ها ضمیمه می شود.)

 

  • ارائه‌ی آثار به صورت شیت‌بندی در سند دیجیتال ضمیمه شده خواهد بود و برای شرکت در مسابقه نیازی به پرینت و شاسی کردن آثار نیست. دبیرخانه مسابقه به صورت آنلاین سندهای شما را دریافت خواهد کرد.

فایل های ضمیمه:

 

آشنایی با بنیاد فرهنگی تولی:

هیئت خدام الحسین (ع)  به عنوان یکی از زیرمجموعه های بنیاد فرهنگی تولی از سال 1390 توسط جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی تاسیس شد. در اربعین سال 1391 این هیئت با مشارکت هیئت خدام العباس(ع) با هدف تسهیل سفر دانشجویان، حدود 1100 دانشجو را به عتبات عالیات اعزام نمود. در همان سال با مشاهده‌ی نبود موکب ایرانی و عدم حضور ایرانیان به عنوان خدام زوار اربعین، و پس از اقدامات اولیه اولین موکب جمهوری اسلامی ایران در مسیر نجف به کربلا در عمود 1075 در سال 1392 توسط هیئت خدام الحسین(ع) برپا گردید. سال 1394 و پس از دوسال تجربه موفق در زمینه ی برپایی موکب، زمینی به مساحت 20000 مترمربع در محل عمود 1120 با کمک  مردمی عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به مدیریت هیئت خریداری و وقف حضرت امام الزمان(عج) گردید. در سال 1395 با توجه به نیازها وبرنامه ریزی انجام شده زمین مجاور به مساحت 10000 متر خریداری شده و برنامه ریزی برای طراحی و ساخت زائرسرا آغاز گردید.

 

 

جدول زمان‌بندی:

 

 
برگزارکنندهدبیرخانه آنلاین
بهره‌بردارحمایت‌کنندهحمایت‌کنندهحمایت‌کننده مجازیمشاور فنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی