یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Containers of Hope / Benjamin Garcia Saxe Architecture

شنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ
 این رفیق شفیق ما علی‌رضا، داره می ره جهادی!
جهادی، اسم مصطلح اردوهاییه که به منظور کمک به مناطق محروم کشور توسط دانشجوها و دانش‌آموزهای شهرهای بزرگ به صورت کاملا خودجوش و در قالب‌های آموزشی، فرهنگی و عمرانی برگزار می شه.
جوون های دانشجوی اتوکشیده می رن و ده روزی رو تو کوه و دشت و دمن به کارگری برای ملت مستضعف می پردازن و در کنار عمران بخشی از زندگی اون ها، خونه های تکیده‌ی دل خودشون رو عمران می کنن.
اون ها دشت و دمن می بینن و آسمون پاک کوه و صحرا و ستاره‌های درخشان‌ش رو تجربه می کنن اما نه مثل گروه‌های دوستانه که سفر می رن تنها به این چیزها بسنده کنن.
اون ها روزها رو زیر آفتاب سوزان برای آباد و عمران ایران زمین و خدمت به محرومین سنگ روی سنگ می ذارن و خستگی و سختی رو متحمل می شن وبه نفس خودشون هر آن نهیب بندگی خدا می زنن تا سیر آفاقی شون با سیر انفسی گره بخوره.
خوش به حال شون.... .این ها رو در حسرت توفیقی که نداشتم می نویسم
----
عزم کردم حالا که نشده جهادی برم، برای جهادی یه قدمی بردارم
اتود تو یانون دیزاین زیاد داشتیم که موضوعش ساخت سریع و واحدهای کوچیک بوده.
می خوام با تدوین یه جزوه‌ از این اتودها و توضیحاتی برای دوستان جهادی، نگاه این گروه ها رو به مساله ی استفاده از روش‌های جدیدتر برای ساخت سریع در مناطق محروم اندکی تغییر بدم؛ تا بهره‌ای که از این سفرها هم امروزه می برن این مناطق، اندکی بیشتر بشه.
این هم یکی دیگه از اتودهای ساخت سریع که با استفاده از کانتینرهای از رده خارج شده امکان پذیره.
مناسب مناطقی که دسترسی به جاده دارن و امکان انتقال این کانتینرها وجود داره! (هرچند اکثر مناطق محروم سر همین مساله داغ محرومیت روی پیشانی‌شون نشسته....)

© Andres Garcia Lachner

Architects: Benjamin Garcia Saxe Architecture
Location: San Jose,  
Project area: 100 sqm
Project year: 2011
Photographs: Andres Garcia Lachner

   

© Andres Garcia Lachner

Gabriela Calvo and Marco Peralta dreamed of living in their fantastic property 20 minutes outside of the city of San Jose, Costa Rica; where they could be with their horses and enjoy the natural landscape. They made the very bold choice of exploring with me the possibility of creating a very inexpensive house made out of disregarded shipping containers that allowed them to be dept free and live the life they always dreamed of. It was important for me to provide them with the sunrise, the sunset, the spectacular views, and overall try and create a feeling of comfort and home.

© Andres Garcia Lachner

A roof between the two containers, made from the scrap pieces of metal taken to make the windows, not only creates an internal sensation of openness but also provides a cross ventilation which is surprisingly sufficient enough to never have to turn the air conditioning on.

© Andres Garcia Lachner

The final cost of the house (40,000USD) is lower than the cost of social housing provided for the poor in Costa Rica. Perhaps this project begins to expose the importance of design as a tool to provide beauty and comfort with a very low budget in the 21st century, whilst using creativity to not only redefine a scrap material such a disused shipping container, but perhaps to even show that there are viable, low cost, passive alternatives of temperature control to adapt to a very intense tropical climate.

drawing 02

© Andres Garcia Lachner

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی