یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

لگوهای معماری

يكشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۰، ۰۹:۴۵ ق.ظ

لگوهای معماری: طراحی اسباب بازی و سرگرمی
یانون‌دیزاین - رقیه رسول‌زاده (کارشناس معماری؛ دانش‌گاه هنر)

----------

تفاوت نگاه ها به دوران کودکی در کشور های مختلف جهان و تاثیر آن بر شکل گرفتن الگوهای تربیتی فرزندان می تواند زمینه خوبی برای طراحی کتاب های داستان و ساخت اسباب بازی ها فراهم کند.

----------

طبق بررسی های انجام شده، اکثر مادران کشورهای آسیای شرقی مثل چین، مضامین خاصی را در لالای ها و قصه های شبانه برای فرزندان خود بیان می کنند. آنها با گفتن از آرزوی آبادانی کشور و ساختن خانه و شهرشان به شکل آرمانی، سعی می کنند حس تعلق به خانه، خانواده، شهر و کشورشان را به فرزندانشان منتقل کنند و فرزندان خود را سخت کوش و توانا بار بیاورند.

در کشور ما نیز تا گذشته ای نه چندان دور که جعبه جادو به خانه هایمان نیامده بود، شب های سرد و طولانی زمستان دور کرسی و زیر نور چراغی کوچک، پدر بزرگها و مادربزرگها برای نوه ها و جوانترها قصه می گفتند. اغلب شخصیت های محبوب قصه ها، مردانی پهلوان  و زنانی پاکدامن و هنرمند بودند. این گونه بود که باورها و روحیه های انسانی به نسل بعدی منتقل می شد. لا به لای همین قصه ها، تاریخ کشور و ادبیات و ارزش های  هنر برای نسل بعدی بیان می شد. لالایی های شبانه مادران، پر از احساس عشق و امید بود. آرزوهایی که با نوایی به یادماندی و آرام بخش، از زبان مادران جاری می شد و تا زمان پیری به یاد فرزند می ماند و به نوعی با همین صدا، مسیر آیندۀ او را ترسیم می کرد.

در کشورهای غربی هم در حال حاضر تلاش هایی انجام می‌شود که نسل جدید طبق خواسته های هدف مندی تربیت شود. شعر ها و قصه های کودکانه پر از نمادهای فرهنگی کاملا آگاهانه طراحی شده است. عمیق ترین باورهای‌شان، در انیمیشن های پر از رنگ و هیجان به بچه هامنتقل می شود. اسباب بازی هایی فنی در شکلی کاملا واقعی، اما کوچکتر و کم خطرتر در اختیارشان قرار می گیرد که موجب می گردد تا از نزدیک با ساختن آشنا شده و قدرت خلاقیتشان بارور شود.

طراحان بازی، برای سنین بالاتر هم برنامه ریزی کرده اند. مثلا ساختن لوگوهای خانه سازی که در تصویرهای زیر نشان داده شده است. رسیدن از پلان به فضای سه بعدی، باعث آشنائی با لایه ها، مصالح و روابط فضائی میشود. از طرفی،آشنائی با معمار و طرز فکرش، باعث علاقه مندی به ایده ها و فلسفه معمار  می شود و اینگونه است که با تربیت نسل جدید، زمینی حاصلخیز با بذر ایده ها و افکار نسل گذشته، بوجود می آید.

Frank Lloyd Wright Lego Robie House

 

نظرات (۹)

  • نویسنده گرامی
  • :)
    سلام
    فکر نمی کنم خیلی هم گذشته باشه :)م
    آره خب متن کمی زیادی خبریه.
    اما یه حرف هایی در مورد بازی و کودک و اسباب بازی و حتی نمونه مشخص لگو داره که
    بد نیست اگه جا داره، تو یادداشت های یانون دیزاین تمرین بسط حرف رو به طور هدف مند انجام بدیم تا از همین بسط حرف ها نظرات جدید دربیاد.
    البته برای هر متنی به قدر ظرفیت ش لاجرم
    سلام بر نویسنده گرامی. چرا شما عکس ندارین؟؟؟؟؟؟(...)
    اخه متن بیشتر یه متنه خبریه تا بحثی قابل نقد!
    سلام صادق جان
    منم لگو خیلی دوس دارم، از بچگی  بهترین اسباب بازیم لگو بود
    فکر می کنم لگو در تربیت خلاقیت و مهارت در برنامه ریزی برای ساختن نقش مهمی داره
     :))))
    بابا یه حرفی نقدی چیزی رو مطلب بگین ناسلامتی 
    چه بچه ناز و معصومی!
    از ما که گذشت...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی