یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

P[RAY]HOUSE / Julian Palapa

يكشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۰، ۰۱:۱۵ ب.ظ
مسجدی ساده و کوچک در اندونزی که برای رمضان 2011 با مشارکت مالی مردمی منطقه ساخته شده.
در معماری ساده این مسجد خیلی نکات خوب وجود داره که ریشه های اسلامی دارند. (برخلاف نگاه هایی که دنبال فرم‌های آشنا هستند تا کاری رو اسلامی خطاب کنند)
این مسجد با مشارکت مردمی و توسط خود مردم ساخته شده.
سادگی و پرهیز از تجمل در نگاه طراحان بوده.
تلاش داشتند که اون رو نه با تقلید از چیزهایی دیگه که با شخصیتی مخصوص به خودش خلقش کنند.
به آسمان اهمیت ویژه دادند، به طوری که در فضای شبستان‌ش، طلوع و غروب آفتاب و پهنه ی آسمان و ستاره ها مورد نظر بوده و تمهیداتی برای دیده شدن این آیات الاهی در این فضا درنظرگرفته شده.
جهت و راستای قبله رو شاخص کرده
منارش بلند نیست و....
خب البته نقدهایی هم بهش وارده و کم هم نیست این نقد ها؛ مثلا،
صحن و فضای باز عبادی نداره، خط رو در مقام ذکر به کار نبرده و برخوردی خیلی امروزی و سخیف با خط کرده. و این خیلی حیفه!
سادگی رو شاید به معنای واقعی درک نکرده هرچند تلاش داشته که ساده باشه
بی دلیل نورپردازی رو خیلی جدی گرفته و اصلا همین بازی هایی که سر اسمش هم درآورده معلول عدم فهم دقیق دینیه انگار! و ....
به غیر از این حرف ها، راه‌بردهای معمارانه ای نظیر استفاده از دهانه های متوالی با قابلیت بازشدن کامل در کار خیلی خوب پیاده شده.
خلاصه دیدنش برای دوستان معمار علاقه مند بنده لازم بود.
 
© Ardha Dian Rizki

Architects: Julian Palapa 
Location: 
Design Team: Nurul Andini (Architect Embassy)
Design Principal: Julian Palapa and Bayu Rismabuana (as Associates Designer)
Project Manager: Wira Farrel
Project Team: Eri Eko, Arief Hakim, Aris Fanany, Arief Adiharsa, Indrajati
Project Year: 2011
Project Area: 180 sqm
Photographs: Ardha Dian Rizki, Julian Palapa

   


In the beginning, this mosque was a simple aspiration from the surrounding residence to celebrate Ramadhan 2011. They work together according to their own ability to donate for the mosque that will be used in Ramadhan 2011, it can be said that the social aspect in this architecture piece is so bold.

 

© Ardha Dian Rizki

Small doesn’t mean it unattractive, small doesn’t mean it doesn’t have “architectural statement” the low budget doesn’t limit the architectural intervention to be shown, even though there is a probability to reduce the entire architectural statement.

 

Facade

There are many architects were inspired to play with lights, so when we thought about tropical simplicity shelter architecture architects are presented with several tools to play, we have shade and ray. According to this, we decide to move based on with shadow and ray, with contemporary statement, and creating a new language of architecture through it. Therefore, several fracture and folding used in this design often looks like giving space to each other, in order for liberating the shadow to communicate as the architectural language and creating his own story.

 

© Ardha Dian Rizki

Even if this mosque has a modern look, it took the basic silhouette from Datum mosque, mass horizontalism (plus dome sometimes) and minaret, which sometimes used as the easiest visual language to be recognized as the typological language. Some contemporary architectural language inserted here for instance are to make slits in the wall. The building was made slightly porous with random dots on the walls and ceilings, presenting an avenue for the light and shadow to speak, giving texture to the room interiors by creating patterns on the reflected surfaces.. In the evening prayers, that space becomes a language to deliver the intervention of indoor to outdoor so that the congregations are able to watch the stars from the porous space of the “perforated/holed” roof.

 

© Ardha Dian Rizki

In finishing, this mosque are using two texture language, clean white color and wood texture, this mosque is finished with this color to express purification sense, so that there is only small amount of texture language, in order to liberate the expression space for the shadows and ray give their intervention from the porous to frame this tiny little mosque texture story, where ray and shadows language simply giving a dynamic space experience as the sun falls and the stars that can be seen from the porous space.

 

Plan

Baitul A’laa means a high place, this project is located in unique and difficult site which is a triangle site, because a mosque need a shape of square or rectangle. According to this, the finishing of the humble landscape is made as giving an “elevated” building effect. Finally this mosque were done and able to be used in Ramadhan 2011, further developments are still being planned,in several areas, for instance the toilet, parking, multifunction and administrator room. This mosque’s design is basically expected to record the simplicity and beautifulness of human being in remembering God captured in texture, ray and shadow language within the present spirit.

 

Section

 

© Ardha Dian Rizki
 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی