یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

تبلیغات
آخرین نظرات

Lee Eunyeol - Light Installations

جمعه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۱۰ ق.ظ

صحنه‌هایی که از ترکیب نور و منظر ایجاد شدند؛

به نوعی ترکیبی از لند-آرت و نورپردازی.

به نظرتون با وجود رشد تکنیک های دیجیتال و دردسترس بودن آسان فناوری، باز هم چنین کارهایی که به منظور یک عکاسی صرف تهیه می شن ارزش خاصی دارند یا نه؟ آیا اگر همین صحنه رو با گرافیک رایانه ای ایجاد می کرد، به لحاظ ارزش هنری تفاوتی ‌می داشت ؟


light-installations-by-lee-eunyeol7

light-installations-by-lee-eunyeol6

light-installations-by-lee-eunyeol5
 
light-installations-by-lee-eunyeol4

light-installations-by-lee-eunyeol3

light-installations-by-lee-eunyeol2

نظرات (۱۵)

  • علی حاجی اکبری
  • به نظر من تفاوتی بین این عکس ها با نمونه ی دیجیتالی (در صورت وجود تصاویر دیجیتالی همتا) نیست. چون در این جا اثر چند عکس است. نه یک فضا. حال اگر ابزار دیجیتال آن قدر توانایی داشته باشند که بتوانند همان تصاویر را ایجاد کنند دیگر تفاوتی بین آن ها نیست. 

    من هم چند پرسش دارم:).

    تفاوت تابلوی مونالیزا با کپی هایی از آن که دقیقا مانند خودش باشند(البته اگر بتوان چنین کپی هایی خلق کرد) در چیست؟

    تفاوت این تابلو با عکس های این تابلو در چیست؟

    آیا جامعه ی هنری برای تابلوی اصلی همان قدر ارزش قایل است که برای کپی های همتا یا عکس ها؟ اگر نه چرا؟ اثر اصلی چه دارد که کپی ها ندارند؟

    خوب کاری می کنین و همین انگیزه تون هم مایه بحث های خوب بشه ان شا الله در یانون دیزاین.
    ببینم اگه واقعا همین طور باشه یعنی من خودم تنظیم کرده باشم امکان پنج لایه پاسخ رو و از محدودیت های خودش نباشه برش دارم و آزادش کنم
    بله... کاش اینجوری تنظیم نمی کردید! بهتره تا جایی که میشه پاسخ داد! :) اما خب اشکال نداره... اون زمان فکرشم نمی کردید یه آدم پرحرف بیاد و کلید کنه روی یه بحث
    البته بنده چنین آدمی نیستم که اگه سیستم اجازه نداد، بیخیال موضوع شم... اونجا نشد، یه جای دیگه...
    فکر کنم در تنظیمات اولیه ش تنظیم کردم که تا پنج مرحله تودرتو بشه پاسخ داد. انگار به پنج تا رسیده
    کاش نمی گذاشتم این طور باشه . نه؟
    چرا آخرین کامنتتون رو نمیشد جواب داد؟! :)
    :))
    بله... درست می فرمایید
    خلاصه اگر بنده متوجه یه موضوعاتی نشدم و یه مسایلی رو نتونستم خوب بیان کنم... کلاً ببخشید و حلال بفرمایید
    ما منتظر موضوعات هستیم :)
    :))
    نه منظور از دروغ ، چیزی بد نبود. یعنی دیگه واقعیت نیست. بیانی از اونه و به میزان تبحر و خواست جناب نقاش متفاوته از واقعیت....
    خوشحالم که به بهانه این پست ها حرف هایی خوب در مورد هنر زده می شه.
    اما نقدا بگم این بحث کمی با تفاوت درک از کلمات مواجه شد و خب منظور دو طرف کمی ناکامل منتقل شد. سعی می کنم در پست هایی مشابه با این به لحاظ همین چالش مطرح شده با بیانی بهتر و نزدیک تر دوباره بعدها طرح موضوع کنم.
    هر اثر هنری ای با حضور مخاطبه که خودشو بیان میکنه و فرقی نمیکنه حجم باشه... اینستالیشن باشه یا نقاشی باشه یا پوستر و غیره... توی همه هنرها حضور مخاطب، تاثیرگذاره قطعاً . اما لزوماً هنر، منتظر عبور مخاطب نمیمونه! هنرمند با توجه به ایده اش بسترش رو انتخاب میکنه و اگر کسی توی اون سایت نبود، به کمک عکاسی و فیلمبرداری خودشو میبره بین مردم.
    قطعاً تفاوت داره جنس حرف زدن ها... و این تفاوت ها رو متریال بیان میکنه! وقتی به ما میگن این هنرمند رفته توی طبیعت این هنر رو اجرا کرده، ما دریافت متفاوتی داریم از زمانی که این هنر به صورت دیجیتال باشه! نمیشه گفت کدوم بهتره، اما میشه متفاوت در نظر گرفتشون.
    و اما... اینکه آیا به نظرتون نقاشی یه نوع تولید به دروغه؟!
    :)
    اگه یک اثر چیدمان یا حجم با حضور مردم تکمیل نشه آیا باز هم می شه بهش گفت ابنستالیشن؟ یعنی حداقل من این طور فکر می کردم که اینستالیشن با حضور مخاطب تکمیل می شه...
    در مورد امکانات هر ابزارو لزوم تناسب اون با حرفی که می خواد زده بشه موافقم باهاتون
    حرفم این بود که اگر محصول نهایی طرح موجود در این پست فقط همین تصاویر به جا مونده ازش باشه، (که ممکنه واقعا اینطور باشه) اون وقت چه فرقی می کرد اگر هنرمند میامد اون روبه صورت دروغی تولید می کرد؟ یعنی نقاشی می کرد به جای این که بره تو محل بسازه
    خب اگه مثلا من الان بگم رکب خوردین! این تصاویر دیجیتالی هستند، اون موقع نظریه تون چی می شه؟
    خوب همه مون وافقیم که این ممکنه.
    فناوری های دیجیتال امروز واقعی تر از واقعی رو می تونن تصویر کنن.... ورای واقعیت
    به نظر من یکی از حالت هایی که به هنر زیبایی خاصی میده اینه که بتونی یه رابطه خوب، متناسب، زیبا، باورپذیر و همچنین تا یه حدی پرواز دهنده خیال بین عناصر واقعی و عناصر خیالی برقرار کنی
    برای همین نیازمند به این هستی که کارت رو باورپذیر کنی با آوردن مقداری از واقعیت در اون
    که به نظرم هیچ وقت نمیشه با هنر دیجیتال به اون حد از واقعیت برسی که در حقیقت وجود داره
    این رابطه رو هم میشه بین یه اثر نقاشی رئال و خود اون مکان که تصویر از روش کشیده شده رو هم دید
    یا رابطه حضور در یه محل با دیدن عکسی از اون جا
    آخه یه وقتایی هنرمند به یه بستری واسه اجرای ایده اش نیاز داره و اینجا دیگه مسأله این نیست که مردم بیان وگذر کنن، موضوع اجرای ایده اس، حتی اگه نوک قله کوه قاف باشه!
    ضمن اینکه ما نمی دونیم... شاید جایی باشه که بعضاً چند نفری هم عبور کنن. گرچه این مسأله اصلاً موضوعیت نداره! اینستالیشن لزوماً با گذر مخاطب، تعریف نمیشه.
    و اما جواب سوال مهم شما... هر حرفی رو با هر ابزاری نمیشه بیان کرد!
    حالا بنده از شما یه سوال دارم: خیلی از نقاشی ها رو میشه با هنر دیجیتال ترسیم کرد... اما چرا این کارو نمی کنیم؟ یا همینطور خطاطی رو با نرم افزارهایی که موجوده... و خیلی از هنرهای دستی دیگه رو...
    از این جهت گفتم به منظور عکاسی صرف چون سایت اجرای این کارها به نوعی با مردم و اجتماع درگیر نیست و اصلا ممکنه کسی هم ازشون گذر نکنه
    و ممکنه تنها ازشون همین عکس ها بمونه و بس....
    اون موقع سوال من مهمه. که آیا این ها با یک تولید دیجیتال مشابه به لحاظ ارزش تفاوتی دارند یا نه!؟
    اما من فک نمیکنم این کارارو کرده باشن که یه عکاسی صرف داشته باشن! این یه اینستالیشنه که با عکاسی ثبتش کردن! در حقیقت عکاسیه که به کمکش اومده
    نکته جالبی رو اشاره کردین
    اما یک سوال
    آیا فرد نمی تونه به صورت دیجیتال همون میزان و به همون عمق برخاسته از روح‌ش طراحی کنه؟ یعنی می پرسم که در فرآیند تولید دیجیتال چیزی به طور مشخص هست که مانع این امر بشه؟
    به نظر بنده حقیر از اونجایی که اثر هنری در ارتباط مستقیم با روح هنرمنده 
    چنانچه این اثر به صورت دیجیتال خلق می شد از تاثیر گذاری کمتری برخوردار می بوددر مورد خود عکسها هم می خوام بگم باز هم وسوسه بر انگیخته شد...با تشکر از شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی