یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

1001 Inventions and The Library of Secrets

يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۰۸ ب.ظ

 "1001 اختراع" یک جایزه و جریانه که راه افتاده تا میراث علمی و فرهنگی مدنیت اسلامی رو که سرچشمه های هنر و فرهنگ  وعلم امروز جهان غرب و شرقه به نوعی، به چشم مردم جهان بیاره. جمعیتی فعال که با برگزاری نمایشگاه ها و برنامه های متنوع سعی در شناسوندن دانشمندان دوران میانی جهان اسلام به مردم دنیا با نام پدران فناوری روز دارند.

این موسسه با تهیه فیلم کوتاه و خوش‌ساخت "کتاب‌خانه‌ی اسرار" شاید بخش مهمی از این مسیر رو به سادگی طی کرده.
این فیلم میلیون ها بار دیده شده و کماکان هم در جهان وب در حال انتشاره.

پیش‌نهاد می کنم برای رشد باورهای درونی تون و اعتماد به نفستون حتما این فیلم کوتاه 13 دقیقه ای رو ببینین.
در ادامه پست در مورد محتوای فیلم هم توضیحاتی دادم .




العربیة (Arabic) - Türkçe (Turkish) - YouTube

---------------------

در این ویدئوی جالب و خوش ساخت شما در پس د با چند تن از مخترعان دوران قرون میانی اسلامی آشنا می شین که پدران فناوری های نوین جهان معاصر هستند:

الجزاری: 
یکی از معروفترین مخترعان جهان اسلام، یک مهندس مکانیک موسوم به الجزاری است. وی مکانیزم محور را طراحی کرد، که در اینجا توسط سلیم حسنی، متصدی 1001 اختراع نشان داده شده است. بر اساس نظر فاروق الباز از دانشگاه بوستون، که با ناسا در طرح علمی اکتشافات کره ماه کار کرده است، "اختراع الجزاری در ادامه خود به توسعه سیستم های جدید حمل و نقل مدرن دوران ما کمک نمود. مکانیزم های محور وی در عصر خود و حتی امروزه، معجزه ای در علم مهندسی به شمار می آید، این مکانیزم به حرکت هواپیماها، فطارها و اتومبیل ها در کره زمین کمک نمود."

Salim al-Hassani displaying crank mechanism at museum display (1001 Inventions)

الجزاری، مهندس مکانیک قرن سیزدهم، وسایل پیچیده بسیاری را ابداع نمود که از جمله آنان ساعت معروف فیل است که به دلیل فیل کنده کاری شده در پایه آن به این نام نامیده شده است. این ساعت که پنج متر ارتفاع دارد، نیروی مکانیکی درونی خود را از آب می گیرد و آدمی ماشینی با عمامه که دارای حرکت یکنواخت است، در آن نشان داده می شود.

فاروق الباز از دانشگاه بوستون گفت: "این طرح مبتکرانه، پیشگوئی استفاده از جریان رو به پائین آب برای تولید حرکت مکانیکی است که قرن ها بعد در اصول تولید نیرو از آب به کار رفت."

Model of 13th-century Elephant Clock, with mechanical figures perched above carved elephant (1001 Inventions)

ساعت کاتب قابل حمل که توسط الجزاری، مهندس مکانیک قرن سیزدهم طراحی شده است دارای یک کاتب مکانیکی در راس خود با یک قلم جوش داده شده است. کاتب، مانند عقربه ساعت در یک ساعت مدرن عمل می کند و قلم وی در هر ساعت حرکت می کند. مانند ساعت معروف فیل نشان الجزاری، ساعت کاتب نیز با نیروی آب کار می کند. فاروق الباز اظهار نمود که حرکت کاتب مکانیکی "مقدمه ای بر اختراع روبات ها بود،" که اتوماسیون ایجاد شده در چندین سال بعد را پیش بینی می کرد.  

Model of 13th-century Scribe Clock, with mechanical scribe figure on top (1001 Inventions)

الزهراوی:
الزهراوی، فیزیکدان اندلسی قرن دهمی، اولین جراحی بود که به طور منظم از نخ تهیه شده از روده برای بخیه زدن استفاده کرد و لوازم پزشکی مانند چاقوی جراحی، سرنگ، فورسپس و سوزن های جراحی را طراحی نمود. عثمان شین عیشین، از بنیاد ملی علوم اظهار داشت: "استفاده الزهراوی از نخ تهیه شده از روده برای بخیه که قابل جذب در بدن است، نقطه عطفی در پزشکی است. امروزه جراحی مدرن بدون نخ بخیه قابل جذب نمی تواند وجود داشته باشد." وی افزود، بسیاری از روش ها و ابزار مورد استفاده امروزین حاصل دوران الزهراوی "با تغییرات تدریجی و اعمال اصلاحات" است.

Museum display featuring surgical instruments (1001 Inventions)

عباس ابن فیرناس:
عباس ابن فیرناس، مهندس اندلسی قرن نهمی، برای تجاربش در زمینه هوانوردی شناخته شده است. وی یک گلایدر پروازی را ساخت و سعی کرد از بالای کوهی پرواز کند و گزارش شده است که برای چند دقیقه در هوا باقی ماند و در هنگام فرود زخمی شد. همانگونه که فاروق الباز، محقق دانشگاه بوستون، توضیح داد، "نبوغ ابن فیرناس در مشاهدات وی از پرواز پرندگان و ایده گرفتن برای طراحی بال کامل و سپس استفاده از مکانی بادخیز برای حرکت بود، روشی که قبل از لئوناردو داوینچی و همچنین برادران رایت تجربه شد."

Model of early hang glider designed by Abbas Ibn Firnas (1001 Inventions)

الحازن:
یک فیزیکدان مصری قرن دهم مشهور به الحازن، یکی از پیشروان در زمینه عدسی ها، دوربین آبسکیورا – طرح اولیه ای از دوربین های امروزی -- را طراحی کرد و اولین توصیف درست نحوه کارکرد دید را ارائه داد. (در اینجا یک بازدید کننده از موزه به دقت به درون دوربین آبسکیورا نگاه می کند). فرانک گریفل، از دانشگاه ییل گفت که الخازن "به درستی تاثیر نور در عبور از یک سوراخ را بر روی یک پرده تشریح کرده است و به این ترتیب نحوه کار کرد دوربین آبسکیورا که همه جا برای تولید فیلم و تصویر و یا نشان دادن فیلم و تصویر بر روی پرده به کار میرود را کشف کرد."

Boy peering into camera obscura at museum exhibition (1001 Inventions)

---------------------

در مورد فیلم هم:

 

FILM ► 1001 Inventions and the Library of Secrets
Oscar-winning actor and screen legend Sir Ben Kingsley has taken the starring role in a short feature film about the scientific heritage of Muslim civilisation. The mini-movie, entitled "1001 Inventions and the Library of Secrets", accompanies a global touring exhibition which was previously open to the public at the Science Museum in London.
The film has already been seen by over 22 million people around the world. The 1001 Inventions exhibition completed its record-breaking residency at London’s Science Museum with 400,000 visitors in the first half of 2010, followed by a blockbuster residency at the iconic and historic Sultan Ahmed Square in Istanbul with a further 400,000 visitors over a seven-week period. The exhibition then opened at the New York Hall of Sciencein December 2010, welcoming an additional 250,000 during its five-month US premiere. More than 500,000 people visited 1001 Inventions at the California Science Center in Los Angeles between May 2011 and March 2012. The next venue for the US tour will be the National Geographic Museum in Washington, DC, opening in August 2012.
A bilingual Arabic-English version of the 1001 Inventions exhibition was launched in November 2011 in Abu Dhabi for a five-week residency as part of the unaugural Abu Dhabi Science Festival.
In the movie, Sir Ben takes on the role of a mysterious and cantankerous librarian who takes a group of school children on an enlightening journey to meet pioneering scientists and engineers from the history of Muslim civilisation. The librarian is then revealed to be 12th century engineering genius Al-Jazari.

نظرات (۴)

راستی محض تنبه برای خودم و رفقا اون آیه ای که به صورت سحر آمیز داره از تو کتاب بیرون میاد و ودور میچرخه اینه:
وَ مِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ کَذلِکَ إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ غَفُور
همچنین از مردم و جنبندگان و چهارپایان گوناگون. هر آینه از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او مى‏ترسند. و خدا پیروزمند و آمرزنده است
آیه مبارک 28 سوره مبارک غافر
اگر همین فیلم با بازی یه کاراکتر غیر مشهور انجام میشد قطعاً این نتیجه رو نمیداد ...اما استفاده از شخصیتی که تو سینما نماد افراد قدیمی و تاریخی مثل گاندی یا یکی از بازیگران پرنس آف پرشیا و اینا محسوب میشه بسیار کمک شایسته توجهی کرده
حاجی جان قراره با ساختن فیلم لاله از این مظلومیت در بیاییم گویا
به نام خدا
سلام،
مظلوم تر از ما هم پیدا می شود؟
همه جهان جهان اسلام را با همه بزرگیش نادیده می گیرند
و اگر یک دانشمند مال ما مسلمانان باشد باید نام او را در دکور سوی کتابخانه ها به سختی با لهجه لاتینش پیدا کنیم
و حتی خبر نداشته باشیم که او چه کار های علمی کرده و چه اختراعی از او به نام دانشمندان اروپایی ثبت شده است!
حالا در بین این مسلمانان مظلوم، مظلوم تر هم پیدا می شود
مظلوم ترش ما ایرانی ها هستیم که نه تنها در جهان مظلوم هستیم بلکه در بین خود مسلمانان هم مظلوم مانده ایم
چه دردی از این بزگتر که نه غیر مسلمان ها ما را می شناسند و نه مسلمان ها
ونه حتی خودمان!
در این سی و چند سال خدمت رسانی انقلاب ظاهراً اسلامی برای دل خوش کنک عامه مردم هم یک فیلم ارزشمند تاریخی درباره فرهنگ خودمان نساخته ایم،
اصلاً انگار هویتی برای خودمان قائل نیستیم
انگار اصلاً شیعیان و خصوصاً ایرانیان هیچ کاری در این جهان نکرده اند و هیچ دستاوردی برای دنیا نداشته اند
بگذریم که این قصه درد است
قصه مطلومیت ما نه به خاطر ظلم دیگران که به خاطر ظلم خودمان که سال هاست به فرهنگ خودی ظلم می کنیم
والسلام.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی