یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

محلی برای کار گروهی / استودیو i29

يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۱، ۰۷:۴۵ ب.ظ

وقتی یک فضای یک‌تکه‌ی 8500 متری به شما بدن و از شما بخوان اون رو تبدیل به فضایی برای کارهای گروهی و اجتماعی بکنین، به واقع شما با یک مساله پیچیده معماری داخلی روبه‌رو هستین.

به نظر من استودیو i29 خیلی خوب از عهده این طراحی پیچیده برآمده. با استفاده از الگوهای رنگی شاخص کننده و تفکیک بخش و مبلمان جابه‌جاشونده متناسب با رنگ های مختلف، تونسته حوزه های فضایی مستقلی رو در عین حفظ یک‌پارچه‌گی فضا ایجاد کنه. فضاها هر کدوم هویت خودشون رو دارن. می شه آدرس داد و گفت مثلا بخش سبز نشستیم. می‌شه با ترکیب‌ها بازی کرد و یک‌نواختی خسته کننده غالب در این جور فضاها رو هم از بین برد.

---

یک نکته مهم در مورد نیاز امروز داخل بنویسم.

به شدت امروزه روز در ایران و به خصوص در شهرهای بزرگ و به خصوص‌تر در میان جامعه انقلابی و اسلامی نیاز به فضاهای کار جمعی داریم. درسته که در ایران فرهنگ کار جمعی ضعیفه و اون قدر این مساله روشنه که حتی رهبر هم به صراحت در سخنان‌ش به اون توجه می ده اما همه چیز فرهنگ نیست. بستر فرهنگ هم مهمه. گاهی با برخی از دوستان ساعت ها فکر کردیم برای فلان جمع‌شدن‌مون یا برای فلان جلسه مون می تونیم روی کجاها فکر کنیم. دست آخر یا دفتر خودمون یا دفتر دوستان‌مون یا یکی دوتا کافه‌ی قابل تحمل یا پارک! حتی مساجد ما هم به جمع شدن مومنین بها نمی دن و در غیر وقت نماز شما رو پذیرا نیستن؛ در حالی که اساسا مسجد محل تجمع مومنینه....

خلاصه در داخل اگر بنا داریم به فرهنگ کار جمعی کمک کنیم (که می‌دونم بعد از تصریح رهبری حتما برخی به این فکر افتادند) یکی از کمک‌های مهم ایجاد فضاهایی عمومی با قابلیت جمع نشینی و کار جمعیه. کتاب‌خونه ها این فضاها نیستند چون امکان کار جمعی یعنی پذیرایی از شلوغی و فعالیت و .... . مساجد این فضاها نیستند چون با تعاریف امروزی این اجازه داده نمی شه که مسجد محل اجتماع فعال در امور غیر دینی بشه. کافه ها هم این فضاها نیستند چرا که لازمه این فضاها اینه که همه برای کار جمعی آمده باشند و جمع‌های گوناگون مزاحم هم نشن و خلوت کسی به هم نخوره

خلاصه فعالان فرهنگی! امروزه یکی از نیازهای فرهنگی ما فضاهای کار جمعیه.

 

D’une superficie de 8500m2, Social Workplace Combiwerk est un projet réalisé par i29 Interior Architectset VMX Architects à Delft aux Pays-Bas. Cette structure de plus en plus médiatique est un lieu pour proposer du travail aux personnes possédant un handicap physique ou mental et de les intégrer sur le marché de l’emploi.

 

 

نظرات (۵)

نکته "با هم نه تنها کنار هم" خیلی درسته.

سادگی اش خوب است ...

اما تنها استفاده از رنگ شده است ... سادگی در عین زیبایی ؛ یا همان کثرت در عین وحدت که در  تزئینات معماری مساجد اسلامی ما صورت گرفته است بسیار قابل تحسین تر است.

متن هم زیبا بود...احسنت
سلام،
از این کار اصلاً خوشم نیومد چون با معماری مثل گرافیک برخورد کرده، ولی از توضیحی که براش دادی خیلی خوشم اومد. به نظرم مسجد باید محل جمع شدن آدم ها باشه، اصلاً همینکه اسلام ما رو دعوت کرده روزی پنج بار همه محل دور هم جمع شیم یعنی داره بهمون می گه با هم کار و زندگی کنید. «با هم» نه تنها کنار هم.
در زمان پیامبر اکرم هم تعریفی که ایشان از مسجد ارائه کرده بودن یک مرکز فرهنگی اجتماعی بود که در کنار کار اصلیش که عبادته، آموزش، تبادل افکار، مذاکرات فکری ، سیاسی، جلسات گوناگون، مدیریت های امور، دیدار های دوستانه و حتی درمانگاه موقت مصدومین جنگ هم انجام می شد. این ها رو با سند روایی و تاثیر شکل فضای معماری در این رویکرد به مسجد در مقاله ای که سه سال پیش در نشریه آرمانشهر نوشتم تشریح کردم. دریغ از اینکه مسجدهای ما شباهت ناچیزی به مسجد پیامبر داره و تبدیل شده به معبدی برای اجرای مناسک قشری خاص که اجازه ورود دیگران رو هم به معبدشون نمی دن.
والسلام.
چقدر خوبه این کنتراست بین رنگ خاکستری و چوب صندلی و آبی یا قرمز
  • وهب رامزی
  • سلام
    تذکر به جا و خوبی بود منو یاد تازه ترین مصاحبه تیم کوک مدیر عامل اپل انداخت. کار گروهی مخصوصا تو جمع هایی که بناست خروجی های فرهنگ ساز داشته باشند. نکته ای رو درباره خلاقیت میگن که به طور غیر مستقیم به موضوع این نوشتار هم مرتبط است: "خلاقیت مساوی است با آن افرادی که برای کار اهمیت قائل می شوند و مدام درباره چیزی فکر کنند تا زمانی که بالاخره ساده ترین و در عین حال بهترین راه را برای انجامش بیابند. خلاقیت، اهمیت قائل شدن برای برقراری یک تماس تلفنی با فردی است که در حوزه مشترک با شما کار می کند، چرا؟ چون فکر می کنید دو نفری خواهید توانست یک کار بی نظیر انجام دهید که تا قبل از آن به ذهن کسی خطور نکرده. خلاقیت، فراهم کردن محیطی است که این [ارتباط] ها در تعامل با همدیگر تغذیه کرده و رشد پیدا می کنند."
    یانون‌دیزاین:
    خیلی نکته خوب و جالبی بود در مورد خلاقیت.
    ممنون از به اشتراک گذاشتن ش با ما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی