یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

موزه طبیعی پاناما ، آخرین اثر معمار آوانگارد چند دهه قبل فرانک گهری در آستانه تکمیل و افتتاحه. معماری که هوش‌مندها یقینا از آغازین آثار متفاوت‌ش باید این روز رو پیش‌بینی می‌کردند.

گهری در بنای موزه‌ی پاناماش نشون داد انتهای تخیل و نوآوری‌هاش هرزه‌ساخت‌هایی نظیر اینه.... پیچیده ای از ناهنجاری‌های بصری و فرمی و فضایی که به هیچ‌وجه -الا به مدد رسانه - نمی‌شه اون رو معماری درخوری تصور کرد. بنای موزه‌ی پانامای گهری بیشتر شبیه خراب‌کاری مقوایی کودکانه‌ایه که به طور ناخواسته در مقیاس یک ساختمان بزرگ‌نمایی شده.

به جز رنگ‌بندی کار که به نظر شاید با فرهنگ رنگ‌پردازانه آمریکای جنوبی اندک تطبیقی پیدا کرده شما با بالاآوردن فرم‌هایی نابه‌هنجار از ذهن مریض یک معمار مریض روبه‌رو هستید.... معماری که اگرچه برخی نمی‌خوان بپذیرن اما شواهد مرض واگیردارش در همون مجسمه‌ی بیلبائوی خلسه‌آورش به خوبی دیده می‌شد.

حالا که از این حرف‌ها زدم یک کوچولو هم در مورد فضای داخلی‌ش به تحسین بگم که در مقایسه با افتضاح حجم کلی و کلیت بنا، برخی از شات‌های داخلی کار قابل تحمله و البته دوستان معمار من خوب مستحضر هستند که در این مقیاس طراحی برخی گوشه‌های خوب داخلی اصلا هنر چندانی نیست.....

 

'biomuseum' by frank gehry, panama city, panama
image © victoria murillo
image courtesy of biomuseo

marking his first project in latin america, the 'biomuseum' by canadian-born architect frank gehry aims to provide a scientific center to document and display the rich cultures of ocean and land species that originated in the panamanian isthmus that had a large impact on global biodiversity. funded by the amador foundation, backed by the government, with scientific support by the smithsonian institute and the university of panama, the project carries a great social importance for the country and region.  
the 4000 m2 footprint will contain eight permanent galleries designed by bruce mau, a public atrium, temporary exhibition spaces, a store, cafeteria, exterior exhibits and a botanical garden designed by edwina von gal. many of the structural elements will also become educational points, with a semi-interior colonnade of 16 pilars that will describe mankind's effect on the panamanian ecosystem, two large aquariums that host the different aquatic species in the caribbean and pacific oceans. the panamarama, a three-storey space covered in 14 screens will create an audiovisual experience for the visitor, placing them directly into a digital history environment. the structure is based around thick concrete column trees with angular metal branches that hold up various metal-plated canopies resembling an array of colored curved and folded geometries, enveloped in large curtain walls.



image courtesy of biomuseo
image © victoria murillo



image courtesy of biomuseo
image © victoria murillo



image © victoria murillo
image courtesy of biomuseo



image courtesy of biomuseo
image © victoria murillo



image courtesy of biomuseo
image © victoria murillo



image courtesy of biomuseo
image © victoria murillo



image courtesy of biomuseo
image © victoria murillo



image courtesy of biomuseo
image © victoria murillo



roof construction
image © victoria murillo
image courtesy of biomuseo



la huella humana
image courtesy of biomuseo



la huella humana
image courtesy of biomuseo


oceanos divididos
image courtesy of biomuseo



biodiversity gallery
image courtesy of biomuseo



panamarama
image courtesy of biomuseo



the grand exchange
image courtesy of biomuseo



the grand exchange
image courtesy of biomuseo



the bridge arises
image courtesy of biomuseo



model
image courtesy of biomuseo



model
image courtesy of biomuseo



model
image courtesy of biomuseo



model
image courtesy of biomuseo

 

نظرات (۸)

  • مریم پویان مهر
  • اولا شبیه سطل زبالست
    ثانیا انگار یه وحشی طراحیش کرده!
    یحیی جان ممنونم که وقت میذاری و جواب میدی... منظورم از جهت دار شدن، از همین دست نقدهایی هستش که روی کار مینویسی، خوب یا بد نوشتنش ملاک نیستش، مسئله مهم اینه که مخاطب اول این مطلب رو میخونه بعدش وارد میشه و تصاویر رو میبینه، نوشتن این نقدها خیلی مهمه چون کاملا روی تصمیم گیری مخاطب تاثیر مستقیم داره و ممکنه که حق به حقدار نرسه به قولی... 
    قدرت انتخاب اینجوری از بین میره.
    خیلی خوبه که شما حواست به ریاکار نبودن هست، اما اینم که جهت بدیم به تصمیم گیری کاره خوبی نیس به نظر من.
    امیدوارم که تونسته باشم منظورم رو بفهمونم، من کاری ندارم این کار فرانک گهری خوبه یا بده یا کاره یه آدمه دیگه خوبه یا بده یا امثالهم، فقط احساس کردم که این داره برای من تو این سایت به یه باگ تبدیل میشه و وظیفم دونستم که بگم بهتون. 
    شاید اون موقع لغت جهت‌دار شدن درست نبود که استفاده کردم و بهتر بود به جاش از لغت تک‌مخاطبه شدن استفاده میکردم که منظورم همین جهت دادن به قدرت انتخاب بود
    یانون‌دیزاین:
    راه حلش چیه حمید جان؟
    این که ننویسم؟
    این که تنها به توضیح طرح اکتفا کنم؟
    این که ترجمه متون انگلیسی رو بنویسم و نظر شخصی ندم؟

    منظورم اینه که به نظرتون چی کار می شه کرد که این تک مخاطبه شدن کم تر بشه

    البته من اخیرا نویسنده ها رو دارم متعدد می کنم که همین بازدیدهای دیزاین های روزانه هم از یک منظر یک فرد خاص انجام نشه
    اما همون فرد خاص هم بهتره بدونه چه باید بکنه؟
  • علی حاجی اکبری
  • هدفم از این پرسش ها بحث بیهوده نبود. واقعا برایم سوال بود که زیبایی چیست؟ صورت معنادار چیست؟ یا... .چون این چیزها را در کتاب ها دیده بودم. اما به فهم عمیقی نرسیده بودم که مثلا صورت معنادار یعنی چه؟ با توضیحی که دادید برایم روشن تر شد.

    ممنون.

  • علی حاجی اکبری
  • پرسشی دیگر:). ((صورت معنادار)) که کلایو بل مطرح کرده چیست؟ آیا این بنا دارای صورت معنا دار است؟

    یانون‌دیزاین:
    یقینا. غالب صورت هایی که ما مشاهده می کنیم اون سطح از معنایی که در نظریه های هنر قرن بیستم مطرح شده (نظیر انگیختن معانی در ذهن یا احساسات یا بیان پارادوکس یا بیان صفاتی نظیر ترس، ابهت، عظمت، پیچیدگی، ابهام، تعارض، تعلیق و ....) رو دارن
    و به عبارتی حداقل‌های لازم برای اثر هنری بودن از منظر نظریه های فرم رو دارا هستند

    اما خب اولا اون نظریه ها به دلیل نارسایی شون الان مدت‌هاست دیگه منسوخ تلقی می شن
    در ثانی بسته به جهان‌بینی و نحوه‌ی ارزش‌گذاری ذهنی هر کسی، معیارهای هنر و هنری بودن متفاوت می شه
    سلام. من جدیدا دارم یه مشکلی با سایت پیدا میکنم و اون اینه که به شدت داره جهت دار میشه، جهت‌دار شدن فی‌نفسه مسئله‌ای نیست اما وقتی این‌جا جز معدود سایت‌های ایرانی به این فرم هستش خوب نیست که ارزش گذاری کنید، اونم ارزش گذاری سلیقه‌ای. تو این که این کار حالا قشنگ نیست و امثالهم هیچ بحثی نیست، اما ما جایز نیستیم به مخاطبمون نظرمون رو انقدر رک و روراست و واضح بگیم، طوری که به تخریب بیانجامه...
    این‌رو یادتون باشه که شما یک رسانه‌اید، مسئولیت سنگینی برای شماست، پس بهتره که از بی‌مورد جهت‌دار بودن و سلیقه‌ای برخوردکردن و اعمال کردن نظر شخصی پرهیز کرد.
    ممنونم یا.نون عزیز، شرمنده اگه تنده...
    یانون‌دیزاین:
    حمید عزیز یک نکته کلی گفتی که درخواست دارم حتما مصادیق متعددی که ازش این نتیجه برداشت شده رو برام بگی تا بتونم به طور دقیق‌تر با انتقاد مورد نظر و راه‌حل ش روبه‌رو بشم و اون این که " یه مشکلی با سایت پیدا میکنم و اون اینه که به شدت داره جهت دار میشه"

    می دونم و می دونیم که ادعای جهت‌دار نبودن و بی‌طرف بودن ادعایی گزافه و کم‌ترین و بزرگ‌ترین رسانه‌های عالم هم جهت دارند اما برخی هوش‌مندانه این جهت رو مخفی می‌کنن و به مخاطب حسی بی‌طرف القا می کنن و برخی ساده تر ها به راحتی جهت خودشون رو فریاد می زنن. به شخصه هوش‌مندی گروه اول رو ناشی از ریا تلقی می کنم و ترجیح می دم یانون دیزاین در زمره ساده هایی باشه که از فریاد زدن جهت فکری نویسنده‌ش ابایی نداره. این طور لااقل در فردای هستی، به ریا متهم نیست.....

    اما در مورد لحن و نحوه گفتار یقینا خیلی انتقادها بر من وارده که گاهی با به کار بردن تعابیر و اصطلاحات و یا ارزش‌گذاری هایی خاص حتی تلقی عقده‌گشایی یا آب روبری یا انتقاد بدون بنیه از حرف هام می شه که با ادامه دادن امر به معروف دوستانم و انتقادهای گاه به گاه امید که برطرف می شه
    -----
    در مورد این پست هم من سعی کردم اتفاقا بدون سلیقه ای برخورد کردن و حرف بی بنیان زدن نقد کنم و اصلا از زیبایی و دوست داشتن نداشتن حرف نزدم گفتم: 
    "....... هرزه‌ساخت‌هایی نظیر اینه.... پیچیده ای از ناهنجاری‌های بصری و فرمی و فضایی ... بیشتر شبیه خراب‌کاری مقوایی کودکانه‌ایه که به طور ناخواسته در مقیاس یک ساختمان بزرگ‌نمایی شده..... با بالاآوردن فرم‌هایی نابه‌هنجار از ذهن مریض یک معمار مریض روبه‌رو هستید.... معماری که اگرچه برخی نمی‌خوان بپذیرن اما شواهد مرض واگیردارش در همون مجسمه‌ی بیلبائوی خلسه‌آورش به خوبی دیده می‌شد........."

    و الان که نگاه می کنم در کنار تعابیر فنی ای که نوشتم چند جا تعابیری شخصی نسبت به شخص معمار یا کار مطرح کردم که اگرچه در بستر کلام نوعی بازی ادبی بوده تا ربط کار رو با کارهای پیشین معمار روشن کنه اما می تونه حمل بر بازی رسانه‌ای و انتقاد یک طرفه بدون بنیان یا حتی توهین بشه.
    و در کنار این ها به نکات مثبتی نظیر تطبیق رنگ‌بندی با فرهنگ بومی و نیز طراحی های داخلی قابل تحمل اشاره کردم.

    امید دارم دوستانم هم در نقد نوشته ها طوری بنویسن که به درد عبرت و اصلاح من هم بخوره
  • علی حاجی اکبری
  • پرسشی انجام شد. من هم از یانون دیزاین سوالی دارم. زیبایی چیست؟ در این بازه چیزهایی خوانده ام اما هنوز نمی دانم زیبایی چیست؟ بعضی می گویند امری ذهنی است. اگز این گونه باشد پرسش مطرح شده بی مورد خواهد بود. به نظر شخصی بنا زیباست. ممکن است به نظر دیگران این طور نباشد. برخی این گونه فکر نمی کنند. و از نیروی دستوری سخن گفته اند. وقتی شخصی بنایی را زیبا توصیف می کند توقع دارد دیگران هم این زیبایی را ببینند.

     

     

    یانون‌دیزاین:
    مناقشات پیرامون زیبایی هنوز که هنوزه ادامه داره و به نظر تا مستقر شدن بنیانی مشترک میون انسان‌ها در معرفت و شناخت نسبت شون با هستی هم کماکان ادامه خواهد داشت
    به نظر موضوعات نظری مانند زیبایی تا زمانی که به صورت یکسان و از مناظری مشابه به عالم نگاه نکنیم حتی جای بحث و تضارب آرا نمی گذارن. چون بنیان های متفاوت به نتایج تحلیلی متفاوت می انجامه

    اما دو چیز دیگه پیرامون موضوعات معماری هست که قابل سنجه ست و مثل زیبایی این قدر در مناقشه فروپیچیده نشده
    یکی کارایی و سودمندیه که در نسبت روشنی با بهره وری و هزینه ها معنا پیدا می کنه. یعنی یک اثر چه میزان به نیازها پاسخ گفته و به چه هزینه ای؟
    دومی اصولی عمومی از زیباشناسی و مبانی سواد بصری ه نظیر ترکیب بندی و تعادل و ریتم و تناسبات و ... که قابل ارزش‌گذاری و محاسبه ست

    بحث ما در مورد این بنای خاص هم بیشتر حول و حوش این مفاهیم روشن تر و بدیهی تر می گرده
    این کار گهری رو  حتی اگر با آثار قبلی این معماری مثل Guggenheim Museum Bilbao و walt disney concert hall , ... مقایسه کنیم ، ناپختگی در ترکیب فرم ها و استقاده از شکل های آزار دهنده رو کاملا حس می کنیم.
    به نظرم صرف توجه به نام یک معماری نمی تونه معیار خوبی برای تمجید از یک اثر باشه. 

    سلام

    این کجاش یه اثر افتضاحه؟من اوج زیبایی رو میبینم !شاهکار!!!

    یانون‌دیزاین:
    وجوه شاهکار بودن و زیبایی ش رو هم توضیح می دین؟ که بشه روش حرف بزنیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی