یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

طبیعت تغییریافته / دومینیک ویلکوکس

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۲۱ ب.ظ

طراحی (دیزاین) به منظور پرسش‌ به سوالات بشر، به منظور رسیدن به روش‌های تعامل بهتر با کره زمین به منظور حل مشکلات انجام می‌شه. اما وقتی کار به دست بشر سلطه جوی خودخواه ادب نیاموخته و در مقابل جهان احترام یادنگرفته بیافته، به اختصار وقتی کار به دست بشر تعلیم مغرب بیافته نتیجه چیزی در حدود جنایته.

ابتدا وقتی تغییر شکل هندوانه‌های مکعب یا گلابی های مثلث شکل رو در اخبار سیما می بینیم ممکنه حتی کمی خوش‌مون هم بیاد. یا حتی همین پست ابتدا که می بینیم تخم‌مرغی می تونه وجود داشته باشه که خودش برپابایسته و به راحتی بشه صبحانه‌ای رو میل کرد اصلا شاید به ذهن‌مون خطور نکنه که مرغی که باید چنین تخمی بگذاره چه چاره‌ای خواهد داشت؟

اما وقتی ایده های بعدی همین بشر رو می بینیم به ناگاه متوجه می شیم که با یک بشر متوحش روبه‌روهستیم که انگار هیچ مرزی برای توسعه طلبی اون وجود نداره....

ماهی هایی که برای صید شدن خلق می شن.......به خدا پناه می برم از چنین خوی حیوانی و رذلی.

genetically modified egg by dominic wilcox

'genetically modified egg' by dominic wilcox

image © dominic wilcox

 

presented at the contemporary and modern art museum of trento and rovereto (mart) in italy is a novel concept by british designer dominic wilcox. the idea for a 'genetically modified egg cup' is aimed at placing a spotlight on the possibilities, both positive and negative, of genetic modification. GM is a very real part of contemporary society and will take human and animal life into unpredictable directions in our future world. wilcox believes it is important that we raise discussion on every step of the scientific progress in order to make sure we, as a culture, use the positive aspects of these discoveries while avoiding the potential dangers. the all-in-one egg and cup is one small example of potential uses of GM in order to make everyday life a little bit easier. wilcox ponders a future where the redesign of organic life such as fruit and plants may take on new shapes and forms that accommodate our lives more appropriately. with his project, wilcox also brings up the prospective issues surrounding public concern of problems generated from GM intervention - from one solution a problem also can arise - what is the fate of a hen that needs to lay a cube-shaped egg?


the sketch describes one of wilcox's ideas for GM food is a fish with a loop for easier fishing
image © dominic wilcox


...or perhaps square peas to stop them rolling away 
image © dominic wilcox

 

نظرات (۱)

  • کاویانیان
  • غرب بعد از رنسانس در معنی «خدا» و انسان و جهان به انحراف افتاد  و در نتیجه با واقعیات عالم ، درست برخورد نکرد و تمدنی به وجود آورد که بیشتر جواب گوی خیالات بشر است ، تا روح واقع بینی او ، و به جای تعامل با طبیعت و به انکشاف کشاندن آن ، به تخریب و تسلط آن پرداخت. بشر جدید به جای تغییر خود برای هرچه بیشتر شایسته قرب الهی شدن ، به تغییر و تخریب طبیعت پرداخت و بندگی خود را در زندگی زمینی فراموش کرد.
    ته که ناخوانده ای علم سماوات           ته که نابرده ای ره در خرابات 
    ته که سود و زیان خود ندانی               به یاران کی رسی؟ هیهات هیهات
    برگرفته از کتاب فرهنگ مدرنیته و توهم- اصغر طاهرزاده

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی