یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

هنر در غرب مرده است...

سه شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۱، ۰۶:۲۱ ق.ظ

« امروزه تبلیغات در غرب جای هنر را گرفته است؛ یعنی بدون هیچ شکی می‌شود گفت هنر در غرب مرده و به‌طور کلی اثری از هنر در غرب باقی نیست. از بعد رنسانس این اتفاق به‌تدریج افتاد و هنر در غرب از بین رفت. تا جایی که عقلم می‌رسد عرض می‌کنم که چرا از بین رفت. 
تبلیغات امروز در دنیای غرب جای هنر را گرفته است. مثال‌های خیلی ساده می‌توانند این مطلب را اثبات کنند. نگاهی به سینما، خوب می‌تواند این مطلب را به‌طور کامل به ما نشان بدهد، یا مثلا نگاهی به آثار هنری‌ که در قرن‌های اخیر از به اصطلاح هنرمندان غربی صادر شده‌اند، خیلی راحت نشان می‌دهد که هنری در غرب باقی نمانده است.»

نظرتان در مورد این چند جمله از صحبت‌های هنوز منتشر نشده شهید مرتضی آوینی چیست؟ آیا این نگاه به هنر امروز غرب بدبینانه است؟ یا منصفانه؟

نظرات (۶)

متن صحبت های(حالا منتشر شده!) شهید آوینی در این‏ باره:
اینجا

هنر نه تنها در غرب بلکه در همین جا نیز مدت هاست که مرده است!!!!(البته با اجازتون!)

یانون‌دیزاین:
همین طوره.... ما هم سال‌هاست داریم به مسیر تمدن غرب می ریم.

کسانی که در غرب دست به تبلیغ میزنند خود می دانند که باید چیزی را هنر بدانند که نه تنها با عقایدشان تضاد نداشته بلکه زمینه ساز انتشار  افکار خود باشد چیزی که ما آن را به کار نمی بندیم و صرف در پی لختی عقاید و هنر هستیم آن ها سال ها درک کرده و در جهت افکارشان به کار می برند ، هنر آن است که بسازد منتها آن ها می دانند که با آن چه بسازند مسلما علت مظلومیت سخنان این بزرگوار نیز جز این نیست که آن ها فهمیده اند که خنثی و بی جهتی بی معنی است ولی ما هم چنان می خواهیم از راه بی طرفی به طرفی برسیم که آن ها رسیده اند.

سلام،
خدا بیامرزدش که هم مسلمان بود هم اینکه به دنبال دانایی و خرد، هر چند ریشه آن دانش بومی و مذهبی نباشد. آوینی این گفته را از هگل و فلسفه هنر او وام گرفته و با نگرش خود آن را پرداخته و بنده هم، هم با این گفته شهید آوینی و هم با دیدگاه کلی او نسبت به مسائل هنر خیلی نزدیکی  پندار دارم.
والسلام.

به نظر من خیلی بستگی به تعریف ما از هنر دارد. فکر کنم در نگاه شهید آوینی ماهیت هنر هونره(=انسان نیک) است. پس او هر تولید فرمی را هنر ﻧﻣﻰداند. گرچه هنر با تولید فرم پیوند دارد. 

آن چه که هنر را هنر ﻣﻰکند، همان چیزی است که هنرمند مشاهده کرده، و به زبان فرم درآورده، تا ما هم مشاهده کنیم. این شهود که اکنون قابلیت مشاهدهﻯ همگانی را یافته قدرتی دارد از منفی بی نهایت تا مثبت بی نهایت. این فرم متولد شده بر مخاطب اثر ﻣﻰگذارد. اثری از منفی بی نهایت تا مثبت بی نهایت. آثاری با قدرت مثبت، آثاری هستند سرشار از نور و شادی حقیقی. مرتبه تنزل یافته ای از(( سرودهای صلح و شادی چوپانان)). انسان را به یاد بهشت ﻣﻰاندازند. به یاد هستی. به یاد نامتناهی.

آثار هنری با قدرت منفی تهی از نور و شادی حقیقی هستند. سرشار از اندوه و تاریکی.

مرتبه تنزل یافتهای از ((نالهﻯ دوزخیان)). انسان را به یاد جهنم ﻣﻰاندازند. به یاد نیستی. به یاد محدودیت و حقارت و کوچکی.

من هنر غرب را ﻧﻣﻰشناسم. اما حتما سید مزتضی آوینی عزیز، در غرب هنری دیده با قدرتی از صفر تا منفی بی نهایت. و این یعنی مرگ هونره.


(((سرودهای صلح و شادی چوپانان)) از شعری از جبرا ابراهیم جبرا انتخاب شده.) 

چندی پیش مستندی در مورد زندگی جکسون پولاک دیدم و به وضوح این سخن رو تایید میکرد مخصوصا در مورد تبلیغات و رسانه های آمریکایی که چطور زندگی اون بنده ی خدا رو نابود کرد ولی این نکته رو نباید فراموش کرد که هنر نیازمند به اقتصاده; اما همواره در نظرم این نکته آزاردهنده است وقتی این حرف های تخریبی بر ضد غرب رو می شنوم اونم از سران مملکتی خودمون آدمایی که فقط ادعا دارند در مورد مدریت جهانی چه و چه بعد اون وقتی که نگاه میکنی تو مملکت خودمن خنده آور حرف های این مدعیان دروغین در حالیکه غرب اگه هیچ کاری هم نکرده باشه که خیلی هم کرده عمل میکنه نه...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی