یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

تبلیغات
آخرین نظرات

لبیک / وحید امیرخانی

چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۱۹ ب.ظ

مستند لبیک, ساخته وحید امیرخانی که چندی پیش در حلقه هنر برای اولین بار اکران و نمایه شد، در آخرین روز سوگ‌واره هنر و حماسه 92 در هیئت هنر, با اندکی اصلاحات و بهبود دوباره اکران شد و برای آن ها که هنوز آن را ندیده‌اند مژده آن که در هفته هنر عاشورایی حلقه هنر, روز سینما و موشن گرافیک یعنی ۹ آدر ۱۳۹۲ نیز در سالن فارابی دانش‌گاه هنر به نمایش درخواهد آمد.

مستندی خوش‌ساخت که به نوعی در زمره مستندهای فرم قرار می‌گیرد و محصول تلاش تیمی حرفه‌ای در دل دریای مواج راهپیمایی اربعین حسینی‌ست. اگر بخواهم در حق کارگردان اثر ظلم نکرده باشم در کنار تمجید از این اثر فوق العاده باید بگویم در مستندهای فرم مخاطب به طور جدی تشنه دیدن فرم ناب است، چیزی که اتفاقا در شور اربعین حسینی به وفور پیدا می‌شود. لبیک امیرخانی اگرچه گوشه‌های زیبا فراوان دارد اما -لااقل پیش از اصلاحات نهایی اخیر- ثانیه‌های زیادی را نیز به صحنه‌های عادی اختصاص داده است. در واقع فراوانی فرم زیبا در تمام طول مستند یکسان نیست و شاید بد نباشد امیرخانی در سفرهای چندباره خود «لبیکی» نوبه‌نو خلق کند که پس از چند سال به قوام نهایی خود برسد....

در این پست برای اولین بار تیزری دو سه‌دقیقه‌ای از لبیک منتشر می‌کنم که دیدن آن خالی از لطف نیست....

امیرخانی در حاشیه اکران اثر در حلقه هنر گفته بود:

شروع مستند با تصاویری از وادی‌السلام است. آیه‌ای در قرآن داریم که راجع به رستاخیز است و زمانی که مردگان بر‌می‌خیزند و به سمت محشر حرکت می‌کنند. "نفخ فی الصور" فارغ از پیش‌زمینه ذهنی از وادی السلام و آن نوع قبرستان خیلی خاص در مفهوم شیعی و حتی اسلامی، قبرستانی را می‌بینیم و یک آوایی شبیه به صور که توسط شاخ تولید می‌شود و بعد صدای "الهم البیک" که خیلی نامفهوم و به صورت کلی روی این صحنه‌های قبرستان شنیده می‌شود . یعنی رستاخیزی داریم . 

پلان بعد سایه‌های وارونه‌ای که درست دیده می‌شوند و انعکاس‌هایی که آن‌ها نیز وارونه هستند؛ ارواح، سایه‌ها و مردگان و هر کسی به غیر از این زنده‌ها هم هستندکه همه دارند به سمت اربعین و کربلای حسین حرکت می‌کنند و درست دیدن آن سایه‌ها، شاید معنای زیبایی را برای ما ایجاد می‌کرد که این‌ها سایه‌هاشان هم وارونه نیست. همه چیز درست است و همه دارند می‌آیند. 

اگر کسی تجربه زیارت اربعین را داشته باشد می‌داند زمانی که دسته‌ها وارد حرم شریف می‌شوند، تمام هیئاتی که از اقصی نقاط کشورها به این سمت می‌آیند می‌رسند به آن‌جا و عزاداری‌ها تمام می‌شود، یک لبیک می‌گویند و از در دیگر خارج می‌شوند، یک آیین خیلی خیلی خاص آن‌جا در حال برگزاری ست. نام مستند نیز از همین مناسک گرفته شده است.

رویکرد تولید اثر هدف‌گیری مخاطب عام بوده است، نه صرفا شیعیان. ما تاثیر و حس را تعمدا از فیلم کم کردم که از آن معنای اصلی ما برای مخاطب بین‌المللی خیلی فاصله نگیرد.

از آقای آزادی تصویربردار،از لقمان سخن‌ور عزیز از آریا عظیمی‌نژاد عزیز که به خاطر سفرش نتوانست در این جلسه شرکت کند و دوست خیلی عزیزم آقای نادران که واقعا خیلی زمان و هزینه و وقت و انرژی گذاشتند برای این‌که این کار تولید شود تشکر ویژه می‌کنم.

[منبع]

نظرات (۳)

هدیه کوچک
آنقدر عاشق معشوقش شده بود که هر چه داشت خرج او کرده بود. دیگر چیزی برایش نمانده بود. فقیر فقیر شده بود. نمی دانست چه کند. ناگهان صدایی شنید. یادش آمد هنوز چیزی برای فدا کردن دارد. به خیمه رفت تا علی اصغر را هم بیاورد.....
یک تقلید سطحی از مستند باراکا که در انتقال حس و حال اربعین اصلا موفق نیست. حرف جدیدی نداره 
آقا خیلی خوبه. 
حتما برای دیدن مجددش میام حلقه هنر عاشورایی
دست مریزاد به عوامل و بیشتر به کارگردان محترم کار. 
کاش بقیه هم این طور بسازن 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی