یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

پاندای کونگ‌فوکار ۳ / دریم ورکز

يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۴۶ ب.ظ

استودیو دریم‌ورکز تیزر پاندای کونگ‌فوکار ۳ را منتشر کرد. پاندای کونگ‌فوکار انیمیشنی خوش‌ساخت با داستانی جذاب است که در نسخه‌های ۱ و ۲ خود با استقبال خوبی در جهان روبه‌رو شده است. البته این استقبال بی‌دلیل نیست. پاندای کونگ‌فوکار به دلیل ته‌مایه قوی شرقی و پرداختن به آیین‌های سنتی شرق جذابیت خاصی برای مخاطب غربی دارد. مخاطب در پاندای کونگ‌فوکار در قالب یک فانتزی شاد و پرتحرک با صورت آیین‌های ذنی، آداب رزمی و فرهنگ شرقی آشنایی زیادی پیدا می‌کند. شاید برای همین برخی فکر کنند پاندای کونگ‌فوکار نمونه‌ی موفقی از یک صادرات فرهنگی‌ست. اما واقعا این طور است؟

قالب انیمیشن سه‌بعدی با تحرکات و پرسپکتیوها و جذابیت‌هایش و پی‌رنگ فانتزی آن، اندیشه و جهان‌بینی خاصی را به‌ همراه دارد. برای همین است که هم‌نشینی صوری موتیف‌ها، داستان‌ها، آهنگ و کنش‌های شرقی به هیچ وجه نمی‌تواند یک انیمیشن را شرقی کند! بماند که در پاندای کونگ‌فوکار اساسا کارکترها فقط ظاهری شرقی دارند و در تمام رفتارها و کنش‌ها غربی هستند. پانداهای کونگ‌فوکار اگرچه انیمیشن‌های جذاب و دیدنی هستند اما بر جنازه بی‌جان فرهنگ شرقی در هنر غربی پایه دارند...

[+]

نظرات (۳)

سلام خیلی جالبه ک بدونیم این روند سرگرم کردن و از هر چیزی موضوعی برای سرگرمی ساختن در ذات خود رسانه ی تلویزیون(یا سینما و ...) وجود داره.

نیل پستن من در کتاب "زندگی در عیش مردن در خوشی"، ملک لوهان در "understanding media-" و برخی وطنی ها احتمالا مثل اوینی و ... در مورد این که هر رسانه ای اقتضاعات خاص خودش رو داره و بنابراین پذیرای هر محتوایی نیست صحبت کردن. پیشنهادم اینه حتما زندگی در عیش مردن در خوشی رو ببینین کتاب خوشخوانی هم هست . اون جا ازنی بحث میشه که اختراعات، رسانه ها و به طور کلی هر تکنولوژی جدید چه طور مبانی معرفت شناختی و انگاره های ما از جهان ور تحت تاثیر قرار می ده.

بنابراین می خام سوالی رو مطرح کنم این که این ک گفتین :
" برای همین است که هم‌نشینی صوری موتیف‌ها، داستان‌ها، آهنگ و کنش‌های شرقی به هیچ وجه نمی‌تواند یک انیمیشن را شرقی کند! بماند که در پاندای کونگ‌فوکار اساسا کارکترها فقط ظاهری شرقی دارند و در تمام رفتارها و کنش‌ها غربی هستند."
درسته یا این که بگیم اصولا این ذات خود سینما است ک غرب اون رو شکل داده و اون غرب رو! و شاید هیچ وقت نشه یه انیمیشن شرقی درست کرد! فرهنگ شرقی ک ب نظر می رسه خیلی در قاب تصویر و روایت های جذاب گذرا برای سیراب کردن چشم حریص مخاطب سینما جا نگیره و مجبور به تحریف میشه.


یانون‌دیزاین:
من فکر می‌کنم راه‌های گریزی هست اما در اولا در گریزهایی موتیف‌وار مانند پاندا نباید دنبال ش باشیم. در ثانی شاید همه این راه های گریز هم کماکان تنها از مرز خاصی از «غربی بودن» نتونن عبور کنن
مثلا انیمیشن خوش‌ساخت و البته ساده راز کلز رو ببینید. یا دیگر آثار همین کارگردان راز کلز رو....
اون جاست که آدم به نظرش می رسه در انیمیشن هم می‌شه به راه‌های بیان جدید رسید که دیگه اون چنان که در خاطره ماست غربی نباشند و از اصالت‌های دیگری وام گرفته باشند
  • سید محمدرضا موسوی
  • سلام. تشکر. این جمله "قالب انیمیشن سه‌بعدی با تحرکات و پرسپکتیوها و جذابیت‌هایش و .... به هیچ وجه نمی‌تواند یک انیمیشن را شرقی کند!" را نفهمیدم. یک مقدار توضیح می دید؟
    یانون‌دیزاین:
    یعنی در واقع قالب انیمیشن سه بعدی سخت می تونه با ته‌رنگ داستان شرقی یا حتی موتیف های شرقی، رنگ بومی بگیره
  • فرزین خاکی
  • یعنی در طی دو روز من برای بار دوم و سوم نشستم پاندای دو رو دیدم ان‌قدر خوش‌ساخته.
    اما نکته‌ی مهمی هست. با این‌که از دیدن موتیف‌ها و مشخصه‌های شرقی لذت می‌برم، که اتفاقا این فیلم هم بنای جذابیت‌ش بر همین استواره، اما واقعا برای بعضی چیزها تاسف می‌خوردم.
    جکی چان که ظاهرا خیلی وطن‌پرسته و روحیه‌ی شرقی داره، شاید خیانت بزرگی به فرهنگ کشورش کرده در عین حال. شاید مهم‌ترین آثار اخیر سینمایی چین، هم‌کاری‌های هالیووی جکی چان باشه. چیزی که عملا دو فرهنگ شرق و غرب رو به هم می رسونه و این وسط برای این‌که این دو تا به خوبی و خوشی در کنار هم بمونن و کی اثر همه پسند و جذاب تولید کنن، مجبورن گاهی از مواضع خودشون پایین بیان. چیزی که تو خیلی جاها به لوده‌گی و هزل کشیده میشه. مثل استاد شیفوی پاندای کونگ‌فو کار که نقش پیر مراد رو در فرهنگ شرق داره. ایشون هم تو بعضی صحنه‌ها رفتاراش به لوده‌گی می‌زنه تا زهر جدیت اون تا غالب فیلم رو بگیره...
    نمی‌دونم این روند خنده دار کردن همه چیز برای این‌که باحال جلوه کنه به کجا می‌رسه. اما مسلم به نفع فرهنگ غنی و جدی شرقی تموم نخواهد شد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی