یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

ماسون‌ستیزی و نمادیابی‌های خیال‌بافانه

چهارشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۰، ۰۲:۴۱ ب.ظ

ماسون‌ستیزی و نمادیابی‌های خیال‌بافانه
یانون‌دیزاین -
 یحیی نوریان (کارشناسی ارشد معماری؛ دانش‌گاه تربیت مدرس)
———-

باید این روند نمادسازی و نمادپژوهی و نمادنگاری و نمادخیالی موجود را متوقف کرد. اشکالی ندارد که جستجوگرانه و با دانش به مساله نماد نزدیک شد اما امان از تیغ در کف جاهل. جلوی این خیالات را بگیرید. وگرنه روزی می‌رسد که همه چیز را منکر می‌شویم! نویسنده در این یادداشت با بیان مصادیق کاربرد نگاره‌های بر پایه‌ی تناسبات ریشه‌ی سوم در هنر اسلامی، باور انتساب عمومی برخی نما‌دها به تفکرات یهودی و فراماسونری را مورد انتقاد قرار می‌دهد. اگرچه این یادداشت با وجهی اجتماعی-انتقادی در پایگاه تریبون مستضعفین منتشر شده است اما فراخور موضوعات مورد توجه یانون‌دیزاین، بخش مستدل آن در این‌جا عرضه می شود.

———-

ایامی‌ست که در جامعه‌ی ما و به خصوص میان اهل درد صحبت‌هایی رواج پیدا کرده است که امروز دیگر به صورت جریانی تحت عنوان «شناخت جریان فراماسونری و نفوذ یهود در عرصه‌های گوناگون» از جمله هنر و معماری و زندگی، فعالیت می‌کند. قرار ندارم این جریان را در این کلمات اندک نقد کنم. و یقینا می‌دانم نقد کلی این جریان نمی‌بایست با کنار هم گذاشتن نقدهایی جزیی صورت بگیرد. این نوشته اختصاص دارد به نقدی جزئی بر نادانستنی‌ که کم‌کم دارد برای انقلاب و اسلام و هنر اسلامی هزینه بر می‌شود.

از قدیم بین جامعه‌ی مصرف کننده‌ی هنر در کشورمان برخی فرم‌ها و شکل‌ها و رنگ‌ها و نمادها و نشانه‌ها کم‌کم محترم شده‌اند و این احترام لزوما بد نیست. هر چند وقتی در مقام سلبی یا تجویزی قرار باشد هنرمند را مجاب کنی که فرمی یا رنگی یا نمادی خاص را به کار ببرد یا از آن دوری کند، یقینا باید بر مدعای خود دلیل کافی داشته باشی، اما صرف این احترام قائل شدن‌ها، به خصوص در جهان سنت، که رسانه‌های دروغین امروزی با پهنه‌ی تاثیر بالا در آن‌ها حضور نداشته‌اند تا چیزی را خارج از عرف‌ش طرح کنند و اهمیت بدهند، چندان بد نیست.

اما امروز مساله کمی متفاوت است، رسانه‌هایی هستند که ناگهان می‌توانند بر نادانایی مردم سوار شوند و هنجارها و اخلاق‌ها و سلیقه‌ها را به دست بگیرند. بگذارید مصداق عینی این نقد جزئی را مطرح کنم. در جامعه ما -لااقل در میان بخشی از مردم جامعه- ، ستاره‌ی هشت‌پر به ستاره‌ی اسلامی یا ستاره‌ی محمدی (ص) معروف  شده است. و لاجرم به دلیل کاربرد ستاره‌ی شش‌پر توسط قوم یهود در ۹۰۰ سال اخیر و به طور همه‌گیر‌تر بعد از استقرار حکومت نامشروع یهودی در قرن اخیر، ستاره‌ی شش‌پر به نمادی برای جریان صهیونیستی تبدیل شده است و ستاره داوود نام گرفته است.

اما چندی پیش با طرح موضوعاتی با کلید‌واژه‌هایی نظیر، یهود، فراماسونری، دجال، چشم جهان‌بین، شیطان، کابالا و … متاسفانه افکاری (باید گفت خیالاتی) نادرست و بدون بنیان دقیق تاریخی و علمی میان جمع جستجوگر نامتخصص چنان شایع شد که امروزه هر کسی به راحتی به خود اجازه می‌دهد در مورد نمادها و نشانه‌ها ارزش‌گذاری و قضاوت کند و بدتر از همه در این روزهای اخیر، تحمیل نظر و هزینه تراشی‌های نامعقول!

موضوع این یادداشت استهاله‌ی ستاره داوود و انکار انتساب آن به قوم یهود و حکومت یهودی عصر حاضر نیست. چه کسی شک دارد که امروزه ستاره‌ی شش پر مستقلی به رنگ آبی نماد اصلی قوم یهود صهیونیزم و نشان اصلی پرچم رسمی این حکومت نامشروع است؟ پس در این یادداشت به دنبال چه هستیم؟

سوال این است: آیا نگاره‌ی ستاره‌ی شش پر (چونان که بسیاری تصور می کنند)، ریشه در آموزه‌های شیطانی یهودی دارد و ستاره‌ی هشت پر اسلامی ست؟ یا تنها کاربرد ستاره‌ی منفرد شش‌پر توسط یهودیان خاصی به خصوص در زمان اخیر، منجر به آن شده است که این نماد (دوباره تاکید می کنم: ستاره‌ی شش پر مستقل!) منتسب به صهیونیزم باشد.

کمی با هم مستدل تر حرف بزنیم:

یکی از شایع‌ترین الگوهای هندسی در میان نقش‌های هندسی در هنر اسلامی، الگوهای هندسه مبتنی بر طرح شش ضلعی منتظم و دستگاه تناسب ریشه‌ی سوم است.

در این روش ابتدا یک ضلع از سطحی که باید تزئین شود با استفاده از پرگار به قسمت‌های مساوی با تعداد دفعاتی که نقش مبنا قرار است تکرار شود، تقسیم می‌شود و بعد با منطق شش ضلعی‌های منتظم محاط در دوایر‌، به تدریج تمام سطح از دوایری یکسان پر می‌شود و شش ضلعی‌های مجاور محاطی با روش اتصال نقاط ترسیم می‌شود. در واقع نقش مبنا در این الگوها شش ضلعی است که ضلع آن برابر شعاع دایره محیطی است. در مرحله‌ی بعد شبکه‌ی اصلی به وسیله‌ی ترسیم ستاره‌های شش‌پری که توسط وصل کردن یک در میان هر کدام از راس‌های شش ضلعی یا نقاط میانی ضلع‌ها در این شش ضلعی‌ها ایجاد می‌شود.

این شرح ساده‌ای از بنیان نگاره‌های برپایه‌ی شش در هنر اسلامی بود که مراحل گفته شده، در اشکال آمده هم مشاهده می‌شود.

نگاره‌های بر پایه‌ی شش ضلعی به لحاظ هندسی تناسباتی گنگ دارند و تنها با رسم پرگاری پیچیده می‌توانند در بستر کار پیاده شوند. این پیچیدگی نتیجه رشد دانش‌های هنری و هندسی هنرمندان مسلمان و نمایان‌گر آن می‌باشد. در عین حال کاشی‌های شش ضلعی برای پوشاندن سطح‌های گوناگون از کاشی‌های مربعی هم اندازه‌شان مناسب تر بوده‌اند و در چند بعد امکان گسترش داشته‌اند و …
کاربرد این نگاره‌ها در هنرهای جهان اسلام با رشد زمان و فنون موجود در دست استاد کاران ایرانی و اسلامی، متحول شده است و نمونه‌های عالی این نگاره‌ها در قرون ۶ تا ۹ هجری قمری در گنجینه‌ی هنر اسلامی قابل مشاهده است.

این چند جمله را برای این نوشتم که مشخص بشود طرح مایه‌ی برپایه‌ی شش‌، طرح مایه‌ای اصیل و سابقه‌دار در مجموعه نگارخانه‌ی هنر و معماری اسلام و ایران است. مصادیقی که در ادامه می‌آورم تنها به این دلیل است که اگر کسی اندک شکی نسبت به این قضیه در ذهن دارد، همین ابتدای کلام نگاه‌مان یک‌سو و عالمانه شود تا باقی حرف شنیدنی باشد.

مثال‌های متعددی می‌توان از کاربرد نگاره‌های برپایه‌ی دستگاه تناسب ریشه سوم در هنر اسلامی آورد:

- از تصویرهای منیاتوری «مقامات حریری» که از دوران عباسیان (قرن دوم هجری) برای‌مان مانده و بخش‌های متعددی از سطوح تصویرسازی شده آن با نگاره‌های ستاره‌ی شش‌پر ترسیم شده‌اند. (در تصویر کمی نامشخص به رنگ قرمز)

- تا آجرکاری‌های «شبام» در کوکبان یمن (قرن سوم هجری یا اوایل قرن چهارم هجری)

- آجرکاری های «برج مزار» در خرقان (قرن پنجم هجری)

- و مثلا «مقبره جلال‌الدین بن حسین» در ازقند (قرن ششم هجری)

- کاشی کاری‌های «مدرسه مستنصریه» بغداد (قرن هفت هجری)

- صحنه‌پردازی‌های «منیاتور در نسخه خطی خمسه نظامی» در هرات (قرن نهم هجری)

- کاشی کاری های «مسجد جامع ورزنه» ایران (قرن نهم هجری)

- تا کاشی‌های مشهور «مسجد جامع گوهرشاد» مشهد (قرن نهم هجری)

- و کاشی‌های «مسجد بالاسر روضه منور امام رضا (ع)» که نمون‌هایی عالی از معرق و معقلی تیموری هستند و احتمالا هر بار که بالای سر حضرت نماز زیارت خوانده‌اید، چشم‌تان به این کاشی‌ها افتاده است. جالب این‌جاست که گره زمینه‌ی این کاشی‌ها، درست مانند الگوی آجرکاری های شبام کوکبان یمن و درست همانند الگوی گره‌ی پوشش گنبد کم‌خیز میدان انقلاب است.

- و جای جای «مسجد جامع یزد» (قرن نهم هجری) که نمونه‌ای عالی از معماری ایران اسلامی است و به خصوص طرح یکتای زیر گنبدخانه‌ی این مسجد معظم که به راستی شاه‌کاری در هنر و معماری این سرزمین است.

- و البته جای‌جای «جامع عظیم اصفهان» (که از قرن سوم تا دوران معاصر به طور فعال در حال شدن و تحول بوده است و نگارخانه‌ای ست عالی از هر آن‌چه به هنر اسلامی ایران موسوم است.)

- و حتی «کاخ توپقاپی» در استانبول ترکیه (مربوط به دوران عثمانی)

نمونه‌های بیشتر را در همین یانون‌دیزاین در پست HEXAGRAM IN ISLAMIC ART  ببینید.

در آوردن این نمونه‌ها سعی کردم دو نکته را رعایت کنم. اول آن‌که سعی کردم از پهنه‌ی زمانی جغرافیایی وسیعی از هنر و معماری اسلامی نمونه بیاورم تا در شیوع و تعدد کاربرد این نگاره‌ها اندک شکی نماند. دوم آن که در تصاویر این نمونه‌ها به تعمد نگاره «ستاره‌ی شش‌پر» موسوم به «ستاره داوود» را آشکار کرده‌ام تا برای دوستان مشخص باشد که وقتی داریم از نگاره‌های برپایه‌ی شش حرف می‌زنیم به طور بالقوه از نقوشی مانند ستاره‌‌ی داوود حرف می‌زنیم. در واقع شبکه‌ی نگاره بر پایه‌ی شش ماهیتا درون خود تمام الگوهای استنباطی از ترکیب شش ضلعی‌های منتظم، از جمله ستاره شش پر منتظم موسوم به ستاره داوود را داراست و با تخیل و تصورهای کم یا زیاد قابل استخراج است.

حال که با دیدن این نمونه‌ها، مشخص شد نقش شش پر و الگوهای بر پایه‌ی تناسبات ریشه سوم در پیشینه‌ی هنر و معماری اسلامی چه جای‌گاه مستحکمی دارند بگذارید چالشی از جنس امروز را با هم ورق بزنیم:

نماد میدان انقلاب اسلامی یکی از خاطرات ما بود، مجسمه‌ی از استاد اسکندری که چه خوب یا بد، به دلیل تقارنش با خاطرات امت، سخت در دل‌ها جا گرفته بود. به بهانه‌ی عبور مترو، شهرداری تهران این مجسمه را برداشت و ایستگاه متروی انقلاب را درست در زیر میدان پیش‌بینی کرد. اگرچه من در شاخه‌ی تخصصی طراحی خود، طراحی ایستگاه‌های مسافرتی زیرزمینی یعنی مترو را تجربه نکرده‌ام و مطالعات زیادی در طراحی این گونه ساختمان‌ها ندارم، اما آن میزان هم بی‌اطلاع نیستم که ندانم، طراحی متروی انقلاب در وضع کنونی خطایی محرز بود که منجر به ایستگاهی با پیاده‌روی چند صد متر در درون خود شد. ایستگاهی که داد پیرترها را درآورده و تنها سالنی مرکزگرا و سازه‌ای نوآور بهانه‌ی طراح سربه‌هوای آن بوده تا این خیانت بزرگ را در حق ملت بزرگ‌ ایران انجام دهد.

اما آن‌چه انتقاد مردمی را به این ایستگاه متوجه کرد خطای فاحش عمل‌کردی آن نبود، حتی انتظار داشتم مردم کمی بهشان بربخورد که نگاره‌هایی لوس و بچه‌گانه از گل‌های پنج‌پر بر سطح بی‌رمق گنبد کم‌خیز میدان انقلاب را پوشانده است. ولی انگار برای هیچ کس مهم نبود که این گل‌های بچه‌گانه چه سنخیتی با عظمت انقلاب اسلامی دارد. نورگیرهای ناهجار اولیه‌ی این گنبد چونان آبروی طراحان را برد که خیلی سریع آن ها را با نورگیرهایی نه چندان بهتر عوض کردند؛ اما گویا همه در توافق نظری عجیب، بر این نگاره‌های بی‌ارزش اصرار داشتند. دست آخر هم عده‌ای از مردم اعتراض کردند. شهرداری تهران هم که این روزها سخت باید رضایت همه را جلب کند‌، به اعترا‌ض‌شان پاسخ گفت و گفت که نماد برداشته خواهد شد و چنین و چنان به جایش نصب می‌گردد.

نمی‌دانم این روزها باید خوشحال باشم از حذف این نماد با تمام زشتی‌هایش یا ناراحت که بر اساس رفتارهایی تا این حد بر اساس جوگیری و نادانی و سیاست‌کاری دارد تمام میراث و سرمایه‌ی گذشته و امروزمان به نابودی می‌رود. میراث دانش و هنر دیروزمان و  سرمایه‌‌های چندین میلیاردی امروزمان ؛ و به زعم من امید و اعتبار و اعتماد فردایمان…

به زعم من، باید این روند نمادسازی و نمادپژوهی و نمادنگاری و نمادخیالی موجود را متوقف کرد. اشکالی ندارد که جستجوگرانه و با دانش به مساله نماد نزدیک شد اما امان از تیغ در کف جاهل. جلوی این خیالات را بگیرید. وگرنه روزی می‌رسد که همه چیز را منکر می‌شویم!

نظرات (۲۲)

  • سید حسین غفوری یزدی
  • بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در هفدهمین اجلاس سراسری نماز در تاریخ 29 / 08 / 87 :
    صهیونیستها هر نقطه دنیا که خواستند یک ساختمانی بسازند آن علامت نحس ستاره داوود را سعی کردند یک جوری رویش تثبیت کنند. کار سیاسی شان اینجوری است...
    شرایط الان دنیا را باید در نظر بگیریم ...
    یانون‌دیزاین:
    خب از این جمله آقای خامنه ای که البته مشخصا حرفی کلیه نه یک اثبات برای هر بنایی که صهیونیستا ساختن! چه نتیجه ای می گیریم؟
    آیا نتیجه این که هر چیزی شبیه تصور ذهنی ما از ستاره یهود بود رو به یک چوب بزنیم؟؟؟

    من بسیاری بناهای صهیونیست ساز دیدم که از این نماد استفاده نکردن و البته حرف آقای خامنه ای رو هم به درستی و خوبی می فهمم.... شرایط دنیای الان نباید احیانا در ذهن ما فاصله میان واقعیت و توهم را نزدیک کند...
    جانا سخن از زبان ما می گویی
    شقشقه هدرت ثم قرت
    در پناه حق
    فکر کنم شناختم :)
    خدا حفظت کند آشنا. هر جا که هستی...
    لااقل ایمیلی چیزی برایم بفرست که بیشتر بشنومت.
    آخر چه سودی باشد اندر ساعتی حیران بدن
    آخر چه سودی باشد اندر ساعتی حیران بدن
    عزیز ناشناس؛ 
    روا نیست آشنا را در خماری نهادن؛ حتی اگر به قدر تضادی شاعرانه باشد.....
    در پناه خدا باشی.
    تو را به اندازه ی اندوه سالیان می شناسم، شکر
    لطفا اگه می شه علاوه بر پست هایی بیشتر در این باره پست هایی رو هم به نمادهای دیگه از جمله صلیب و صلیب شکسته و ... اختصاص بدید تا بتونیم اظهار نظرهای درست رو از غلط تشخیص بدیم. متشکر
    درسته دقیقا همین طوره 
    من هم در پست مربوط به HEXAGRAM در همین یانون‌دیزاین نمونه هایی قدیمی حتی از کاربرد ستاره‌ی شش پر منفرد در هنر اسلامی گذاشتم
    http://yanondesign.com/2011/12/hexogram-in-islamic-art.html
    اما مساله ای که بهش اذعان می کنم اینه که نمادها در طول زمان تبدیل و تحول پیدا می کنند و نباید اون ها رو از بستر زمان خارج بررسی کرد
    با این تفسیر، امروز نمی تونیم "ستاره منفرد شش پر"ی که به طور گسترده و رسانه ای توسط حکومت صهیونیستی به کار رفته در 60 -70 سال اخیر، رو به صرف استفاده هایی که ازش در هنر خودمون سراغ داریم، ستاره صهیونیستی ندونیم.
    یعنی فکر می کنم نمی شه نادید گرفت این حجم عظیم تبلیغات چند دهه اخیر و تصاحب این نشانه رو
    -----------
    راستی من از شما هم انتظار یادداشت دادن برای یانون‌دیزاین دارم ها :)
    ستاره منفرد شش پری هم روی  دری چوبی در مجموعه بسطام حک شده و با تزئینات گیاهی و کتیبه پیوند خورده و جالب اینه که پترن نیست و یک ستاره مستقله 
    خب خدا رو شکر؛ پس با همین آزادگی و نگاه مومنانه، هر گاه حس کردین در هر کدوم از موضوعات مربوط به هنر و طراحی (تمام موضوعاتی که در این پست هم قدیم اشاره کرده بودم:‌ http://yanondesign.com/2011/10/yanondesign-articles.html) حرفی خوبه گفته بشه که کلام شما کمک می کنه به این ابلاغ، 
    یانون‌دیزاین به تمامه در خدمت شماست...
    نگفتم شما افسار زدین به دهن ما :-) منظورم این بود که از جناحی حرف زدن و جهت دار نقد کردن بدم میاد، نقد به نظرم باید منصفانه باشه و خاص ترین بندگان خدا هم در از جهتی که با ذات احدیت زاویه دارن باید مورد نقد قرار بگیرن
    با دوستان خدا تا وقتی دوست باشیم که دوست خدا هستن نه دوست ما
    و با دشمنان خدا هم تا وقتی دشمن باشیم که دشمن خدا هستن نه دشمن ما
    دست شما ممنون!‌:)
    ما کجا افسار انداختیم گردن حضرتش!؟
    گفتیم یاری کن.
    خب نمی خوای یادداشت بدی چرا ما رو متهم می کنی بابا جوون مرد!!؟
    گر چه بر هر انجمن همراه می گردم دمی
    لیک از پوشیدن افسار پرهیز می دارم همی
    گر مرا بر سوی باختر خواهی کشید
    بر گریزم ناخ مانده سوی خاور هم کمی
    کمک کنین به باروری بخش یادداشت های یانون دیزاین؛ با نوشتن یادداشت های بهتر و هم‌خوان کردن و انتشار یادداشت های یانون دیزاینی
    راستی الف.آزاد جان
    کمک کنین به باروری بخش یادداشت های یانون دیزاین؛ با نوشتن یادداشت های بهتر و هم‌خوان کردن و انتشار یادداشت های یانون دیزاینی 
    سلام
    متنتون رو توی تریبون خوندم
    خیلی خوب بود و درد دل ما و گرفتاری خود ما در روزگاری نه چندان دور
    دستتون درد نکنه
    یا علی
    معیار ما برای زمان دادن به کاربرد سیاسی این مثلث، قیام اعتراض ربی داوود در قرن 12-11 میلادیه که این علامت رو بر روی پرچمش زد و قیام کرد. وگرنه همون طور که به درستی اشاره کردین در جهان باستان خیلی تمدن ها از این نگاره ها استفاده می کردند. هم مسلمانان در سده های بعد از اسلام هم اقوام و ادیان دیگه در پیش از اسلام.
    نکته ای که در مورد دوران تیموری اشاره کردین برای خود من هم جای سوال و تحقیقه و می تونه نتایج خوبی هم داشته باشه
    سلام
    1. استفاده از ستاره  شش پر توسط صهیونیست ها شاید عمر 900 ساله داشته باشه ولی یهود خیلی پیش از ظهور اسلام از این نماد استفاده می کردهکلیساهای گرگوری که به تعالیم موسی اهتمام دارن در همین ایران خودمون کلیساهایی دارن با قدمت بیش از 15 قرن که در مکان های شاخصی به وضوح از ستاره شش پر استفاده شده، بنده شخصاً این ستاره ها رو مشاهده کردم2.  تو خیلی از دوره های تاریخی این ستاره شش پر استفاده شده و فکر می کنم مختص یهودی ها نباشه
    اتفاقاً آتشکده ای هم داریم که بالای سردرش ستاره شش پر کشده شده
    البته نمی دونم چرا ، یا مثلاً در دوره سلجوقی استفاده از ستاره پنج پر و شش پر به شدت مرسوم می شه و 
    البته استفاده از رسوم و مبانی فکری پیش از اسلام در فلسفه و هنر سلجوقی به شدت قابل پیگیریه
    3.اصل موضوع نماد و نماد پردازی از دو جبهه نشات می گیره یکی مبانی نماد پردازی سنتی که نوعی بیان رمزآمیز دانسته ها و اعتقادات است
    علاوه بر این که گذشته گان به ارزش مندی و قدرت پنهان نماد ها اعتقاد داشته اند
     اما دومین منبع الهام نماد پردازان عقاید افرادی مانند یونگ و مازلو ست که موضوع نماد پردازی را با ناخود آگاه جمعی مرتبط می دونن
    و حضور نمادها رو وسیله ای برای القای روانی مفاهیم می شناسن
    ادامه مبانی فکری این روانشناسان در آثار روانشناسان ساختار گرا بر اساس آموزه های سوسور در علوم ارتباطی شکل گرفت که امروزه به صورت علمی مبسوط در آمده است
    (شاید برخی دوستان به فرضیات این علوم اشکال وارد کنند ولی همه آن را نیز نمی توان نادیده گرفت)
    4. عوام زدگی در همه کارها روش و منش مرسوم در ایران شده است از جمله همین نماد شناسی و نماد پردازی ، آفت شناخت ناقص نماد ها و ارائه نظرات سطحی در این باره از اینجاست که چالش بر انگیز می شود و گر نه اگر این مباحث و تبیین ها و نقدهای آن در محیط علمی و مبتنی بر روش علمی ظهور می یافت بیشتر منبع خیر بود تا ضرر ولی افسوس که مانند بیشتر جنبه های دیگر مسائل اجتماعی این موضوع نیز دچار عوام زدگی و پوپولیسم شده است
    والسلام 
    زود قضاوت کردن خوب نیست :) نسبت بنده هم با یانون‌دیزاین مثل بقیه ست و لاجرم عکس خواهم گذاشت. این نبود عکس محصول زمان کم و موقعیت نامناسب بوده
  • mohammad ebrahimi
  •  از همه ی سوراخ های دنیا عکس میذاری شما اونوقت برای این که ریا نشه عکس خودت رو نمی ذاری آقای نوریان؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی