یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

St. Mary Cathedral / Kenzo Tange

دوشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۰۰ ق.ظ
دوستان معمار و طراحم این بنا رو می شناسن.
دوستان غیر معمار هم از پس این پست با خودش  آشنا می شن.
فقط توجه دوستان رو به نمادپردازی قدرت مند و انتزاع الگوهای بی نظیر موجود در این بنا جلب می کنم، تانگه در یه کار هم زمان دو الگوی سنتی معماری ژاپنی و معماری کلیسایی گوتیک در عین بی ربطی چنان به هم تلفیق کرده که هر دو هست و چیزی بیش از هر دو هم هست.....
نمی گم این مسیر و نگاه درسته، اما خب واقعا اگر کسی هم این طور نگاه رو بپسنده، باید اذعان کنه که در مورد ما و در مورد جهان اسلام اصلا! چنین قدرتی در تلفیق‌ها و خلق تازه‌ها بروز نکرده...

© Scarletgreen

There are some buildings that do not belong to any time or age. The Saint Mary Cathedral of  by  is definitely one of these. Of course materials and technologies make it recognizable as a project of the 20th century, but we could easily say that this project has been built yesterday the same as 50 years ago. It’s not usual, in terms of the quality of architecture. And it is not the only quality of this project.

More after the break.

© Scarletgreen

The Tokyo Cathedral has been completed in 1964, replacing the old wooden cathedral, in gothic style, burnt during wartime. Tange conceived the new church as a concrete structure, simple in concept and complex in shape, which recalls the lightness of a bird and its wings. The eight walls – the elements which hold the whole structure – are at the same time roof and walls, enclosing the space and opening to the outside through vertical gaps. The walls are curved hyperbolically to express the tension to the sky, and turning the rhomboidal ground floor into a cross at the roof top. The different heights of the wings, asymmetrical, make it a dynamic shape on the sky background. The highest wing is 39,41 m high.

The reflection of the sunlight on the stainless steel external cladding looks as a shining dress on the hard concrete slabs. Although it is a monochromatic cladding, the curves and the U-shaped profiles enhance the dynamicity of the structure. It all makes the church an iconic building in the dense urban context of Tokyo.

© Scarletgreen

At the basement level the stone blocks play in contrast with the metal wings, hanging to the ground the movement of the walls. The side entrance zone has a lower ceiling area which introduces the main hall. The effect of the light on the curved walls, changing at every hour, makes the interior atmosphere extremely involving: direct sunlight and diffused reflections accompany the bending surfaces, and the visitor can immediately see and understand the curving of the concrete walls. The light passes through the glazed gaps, four vertical in between the walls, and four as roof light – the cross at the top. It is a rather dark space, but the contrast dark/enlightened enhance the symbolism of the church as a religious space.

© Scarletgreen

The bell tower follows the guidelines of the composition: its four vertical lines are in fact flowing into one, stretching up to the sky. The organ, especially designed to adapt to the space of the entrance, was made in Italy by Mascioni and installed in 2004.

The Tokyo Cathedral is considered one of the most important of Tange’s work, and one of the most interesting architectures in Tokyo. The building puts together an occidental subject and the oriental culture and sensibility, resolving the complexity of the project in a brilliant architecture.

© Mobileart

Architect: Kenzo Tange
Location: 3-6-15 Sekiguchi, Bunkyo-ku, Tokyo
Structure: Tsuboi Research Center, University of Tokyo
Construction: Taisei Construction Company
Client: Archdiocesis of Tokyo
Year of completion: 1963-64
Area: 2541 m2
Photographs: D. Fajio, Mobileart, Scarletgreen

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی