یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

atelier van lieshout: new tribal labyrinth

شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۰، ۱۰:۱۸ ق.ظ

 پیشاپیش از گذاشتن چنین پستی عذر می خوام، اما بنای یانون‌دیزاین در دیدن چیزهایی بوده و هست که دیدنش برای جامعه مرتبط با هنر لازمه. گاهی به منظور درس گرفتن ، گاهی به منظور تجربه اندک، گاهی هم مثل این پست فقط به صرف مطلع بودن.

خیلی کوتاه می نویسم. واقعا این ها چه کاریه آخه!؟ توحش نیست ؟ کجای این ها هنره؟ کجای این ها فرم های معناداریه که تجربه زیباشناختی در خودش داشته باشه؟ کجای این ها احساسات زیباشناختی آدمی رو تحریک می کنه؟ .... فوران عقده های فروخفته‌ و کثافت درون جناب به اصطلاح هنرمند نیست این ها؟


'l'origine du monde', 2011
aluminium ca. 104 x 158 x 70 cm
image © designboom
'new tribal labyrinth' is a presentation of 14 new works by dutch studio atelier van lieshout (AVL).
continuing the exploration of recurring themes of work organization, power structures and autarky, this exhibition implies the emergence of a new tribal administration.
moving towards more sculptural pieces in recent years, through the use of diverse mediums from plastic, foam fiberglass, wood, steel and bronze, AVL's new body of work reflects the advanced and complex society of today, whereby over-consumption and limited raw materials have come to play a crucial role in our existence. these changes will result in the emergence of various new cultures in the near future, in which groups of people will organize themselves according to tribe rather than by country, and nationalities will establish themselves. as our resources are exhausted, society will see harshening relationships between individuals, and the increased survival instinct which raises questions about whether such radical changes, coupled with violence, may potentially lead us to a new society, good or bad.

installation view of 'cow', 'panta rhei' and 'buffel'
image © designboom

'cow', 2011
foam, fiberglass
ca. 120 x 315 x 83 cm
image © designboom

detail of 'cow'
image © designboom

torso of 'cow'
image © designboom

installation view of 'tribe', 'dog on pedestal' and 'cow'
image © designboom

'dog on pedestal', 2011
foam, fiberglass, wood, beer crates
ca. 65 x 125 x 135 cm
image © designboom

left: 'hieronimus', 2011, foam, fiberglass, ca. 113 x 91 x 61 cm
right: 'eénling', 2011, foam, fiberglass, ca. 201 x 70 x 60 cm
image © designboom

'eénling', 2011
foam, fiberglass ca. 201 x 70 x 60 cm
images © designboom

'the farm', 2011
foam, japanese ricepaper, fiberglass ca. 165 x 150 x 148 cm
image © designboom

'farm' detail
image © designboom

'dwelling', 2011
bronze, wood ca. 158 x 105 x 75 cm
image © designboom

'dwelling' detail
image © designboom

'sarcofaag', 2011
foam, fiberglass, polurea ca. 145 x 245 x 185 cm
image © designboom

foreground: 'sarcofaag'
background: 'couple'
image © designboom

'couple', 2011
foam, polurea ca. 130 x 207 x 105 cm
image © designboom

general view through the gallery spaces
image © designboom

'body bar', 2011
foam, textile, fiberglass ca. 125 x 190 x 120 cm
image © designboom

detail of 'body bar'
image © designboom

'friends', 2011
bronze 29 x 33 x 25 cm
image © designboom

up close of 'friends'
image © designboom

'gastronomy', 2011
bronze ca. 68 x 115 x 60 cm
image © designboom

'gastronomy' detail
image © designboom

'swing', 2011
bronze ca. 54 x 71 x 35 cm
image © designboom

نظرات (۵)

شاید قصدش اعتراض بوده...
توحش مناسب بود!
حمید جان من از تعاریف قرن بیستمی هنر مطلعم و خوب می دونم توجیه های این هنرمندها برای انجام چنین کارهایی دقیقا چیه. اما موضوع نقد من اتفاقا همون توجیه هاست... ما اتفاقا در حلقه های هنر همین بحث ها رو انجام می دیم...
در همین پست هم با گفتن "کجای این ها فرم های معناداریه که تجربه زیباشناختی در خودش داشته باشه؟ کجای این ها احساسات زیباشناختی آدمی رو تحریک می کنه؟" در جمله اول نظریه کلایو بل رو مراد داشتم و در جمله دوم نظریه امثال کالینگوود رو...
به لحاظ اقبال هنری می دونم که این آثار امروز "هنر" محسوب می شن اما من بحث یا انتقادم بر سر همین احتسابه. بر سر همین توجیه هاست.
yahya jan honar hamash ziba'ee shenasi nis too mafhoome jadidesh inam ye seri tajrobe hastesh ke az ye form behesh miresan masalan hamun heyvanat ke be shivehaye motefavet deforme shodan. tooo mojasame sazi gahi vaghta ziba'ee fadaye mafhooome talkh ya shirin ke vojood dare mishe va dar darajeye dovome ahamiat gharar migire...
پست مدرنه دیگه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی