یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

Cathedral Patterns

دوشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۲۹ ق.ظ

 کاربندی های ایرانی (یعنی اون پوشش انتهای کار که سقف رو می بنده به طور عام!) معمولا به دلیل نکات ارز‌ش‌مند و ویژه‌ی سازه‌ای که دارن، در دنیا بی‌نظیر و متفاوت شناخته می‌شن. اصولا معماری ایران زمین معماری متفاوت و عجیبیه. اما این به این معنا نیست که دیگرون هیچ چیزی ندارن برای عرضه کردن یا مثلا اون طور که برخی فکر می کنن ، دیگرون هرچه دارن از امثال ما گرفتن!

دوران گوتیک در اروپا با  وجود تبلیغات فراوون غرب برای القای این نکته که اندیشه ممنوع بوده و فکر محدود و دین غیرتعقلی حاکم بوده، یکی از دوران های درخشان مغرب زمین به حساب میاد.
دوران گوتیک اگرچه آمیخته های انحرافی-دینی مسیحیت تا حد زیادی منجر به سیری نزولی در اون می شه و فرصت رو برای بروز رنسانس پس‌رو مهیا می کنه اما در همین دوران هنر و صنعت مغرب زمین آمیخته با ایمان ناب بدنه ی کارگر و زحمت‌کش منجر به ساخت چیزهایی در هنر و معماری می شه که به واقع از نمونه های شرقی خودشون اصلا کوتاه‌قامت تر نیستند.

در پست زیر تصویرهایی جالب از سقف کلیساهای جامع دوران گوتیک و کاربندی های زیبا و یکتای اون ها می بینیم. بی نظیره...

 
Focus sur le travail du photographe David Stephenson qui se porte sur les voûtes de cathédrales et églises du Moyen Age. Avec des clichés simples mais montrant la beauté l’architecture de ces monuments de l’Histoire, une série d’images est à découvrir dans la suite.
 
cathedral-patterns7
 
cathedral-patterns6
 
cathedral-patterns5
 
cathedral-patterns4
 
cathedral-patterns3
 
cathedral-patterns2
 
cathedral-patterns1

نظرات (۴)

برام عجیبه این نحوه گفتمان بدون سند و مدرک و تحلیل و مبتنی بر انگ زدن و تخریب کردن .... و البته در یانون دیزاین تلاش می کنم نگذارم این طوری بحث ها به انحراف بکشه..
سعی کردم در کامنت قبل نقدی مبتنی بر چند پرسش بر کامنت شما بنویسم اما حالا که جواب تون از نوع قانع کننده ای نیست به احتمال این که متوجه سوالات مهم بنده نشده باشین سعی می کنم کلاسه تر سوالات م رو بپرسم.
- به چه مستندی هنر گوتیک غربی رو خالی از معنویت تلقی می کنین و در عوض هنر اسلامی رو سرشار از معنا ؛ در حالی که در فرم (یعنی اون بخشی که من و شما تنها به درک اون راه داریم) هنر غربی به شهادت خود شما چیزی کم نداره... اگه زیاد نداشته باشه!؟
- به چه مستندی جایگاه کلیسای گوتیک رو در شهر غربی پیکره ای در شهر خراب می نامین و مسجد اسلامی رو امتداد و قلب شهر؟ در حالی که هیچ مستندی ارائه نمی دین که مثلا کلیساها در عصر گوتیک ماننده مساجد ما آمیخته با زندگی نبودن.... (شهر قاجاری اصلا در حرف های من نبود.)
- چه طور بنده رو به طرف داری از نگاهی خاص متهم می کنین در حالی که من پرسش می کنم! و حکم های شما اتفاقا کم بی طرفانه نیست...
مخالفم،
فکر می کنم احساسی برخورد می کنی
و یه کم هم زیادی درگیر جریانات فکری روز هستی
این نوع نگاه باعث می شه  غبار زمان مانع از دیدن حقیقت مسائل بشه
بی طرف باش یه کم 
در ضمن منتقدین شیعه هم درباره شهر قاجاری واقعاً حق دارن، بی تعارف خرابه واژه مناسبیه
والسلام
اگر منظور از معنا معنویته؛ به نظرم به هیچ وجه نمی شه ارزش‌گذاری کرد میون معنویت جاری در کالبد بناهای دوران اسلامی و کلیساهای گوتیک. چه این که اگرچه معارف عالی اسلامی قابل مقایسه با معارف مسیحی نیستند اما ریشه های مشترک دارند و در عین حال شکوه بناهای اسلامی در خیلی موارد آمیخته با دنیاخواهی خلیفه ها و حاکمان اسلامی و ایرانی بوده  و یکی از یکی بدتر :)
اما اگر منظور از معنا چیزی در مایه های معنای مدرن و پسامدرنه؛ فکر کنم باز هم خلطی رخ داده. به هر تقدیر راه گذار شما به معنا از این جنس از گذرگاه فرمه و ناچار با زیبایی ها و تفوق های فرمی سروکار دارین و در این مقام هم همون طور که اشاره کردین گوتیک فرمی زیبا و کامل داره و در این مساله به واقع چیزی کم از هنر ما نداره...
اما چیزی دیگه هم فرمودین که قابل بحثه
صحبت از "روح زیبای پرستش" کردین و اگرچه من این عبارت رو عینا در کلیساهای گوتیک هم می بینم (صرف نظر از اینکه اصلا یعنی چی!!!)
اما بعد در بیان اختلاف این دو یعنی هنر اسلامی ایرانی و هنر گوتیک، انسانی بودن رو وجه ارزش هنر ما نسبت به اون ها فرمودین که به نظرم می تونه اتفاقا ناشی از انسان مداری نازلی باشه که گاهی خیلی ازش انتقاد می کنیم. نه که بگم این طور فکر می کنم اما می خوام بگم بین اون روح زیبای پرستش شاعرانه و این انسان مداری تناسب خوبی برقرار نمی شه....
نباید نامردی کرد. ! معماری گوتیک پیکره ای تنها در شهر که خرابه ای بیش نیست!!!؟ و بعد مساجد اسلام امتداد شهر و ماننده قلب اون!؟ این ها تفسیرهای مدرنیست ها از دوران قرون وسطی نیست؟ که تلاش دارن القا کنن کلیسا دوراز مردم بوده و با اون ها امیخته نبوده؟ و دقیقا مشابه همین نگاه رو منتقدین مذهب شیعه  در ایران نسبت به شیعه در طول تاریخ داشتند....
خلاصه اگه عدالت رو رعایت کنیم باید خوبی و زیبایی رو در هر بستری ستایش کنیم....
سلام
یحیی جان از نظر شکلی هیچ کس نگفته معماری ما خیلی از اون ها جلوتره ولی واقعیت اینه که معماری تنها شکل نیست معنا در معماری چیز دیگه ایه که در معماری اسلامی به اوج خودش می رسه و هرگز معماری گوتیک نزدیکش هم نشده
رابطه ای میان شکل و معنا که تنها در سایه همجواری اسلام و ایران محقق شده و روح زیبای پرستش که در قلب مساجد ایران حضور داره و همه شکل ها، سازه و تزئینات در ترانه ای هماهنگ با هم دارن اون رو ایجاد می کنن
و گر نه از نظر شکلی کارهای گوتیک واقعاً زیبا هستند و بسیار بلند قامت تر و مفصل تر از مساجد جامع ما هم ساخته شدن.
ولی انسانی نیستند و پیکره ای تنها در شهری هستند که خرابه ای بیش نیست 
در حالی که مسجد در دل زندگی مردم و همراه با مردم در فرهنگ ایران رشد کرد و شهرهایی با بافت یکپارچه پدید آورد که مسجد نیز مانند قلب اون ها در تپشه
والسلام.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی