یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

manmade recycled rainbow by michael jones mckean

سه شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۲۴ ب.ظ

یک رنگین کمان مصنوعی !
رنگین کمانی که دور تا دور این ساختمون روزی دوبار هر بار به قدر پانزده دقیقه شکل می گیره. به لحاظ فنی کار سختی انجام شده و به لحاظ هنری کاری فوق العاده....
اما

کم پست هایی این جا با هم ندیدیم که هر کدوم به نحوی دست برد به محدوده قدرت الاهی (در پهنه‌ی  توانایی ها و اندیشه های جهان سنت) به حساب میامدن.
نمی خوام بی دلیل بگم این ها به این قصد این کارها رو می‌کنن. دارم از امری ناخودآگاه حرف می زنم به نوعی....
به شخصه فکر می کنم این ها آخرین تقلاهای بشریه انگار...


'the rainbow: certain principles of light and shapes between forms' by michael jones mckean, 2012
picturing a successful test run of the man-made rainbow over the bemis center
image by chris machian
all images courtesy the artist and the bemis center
michael jones mckean: the rainbow: principles of light and shapes between forms
bemis center for contemporary arts, omaha, nebraska, USA
june 21st, 2012 until september 15th, 2012
micronesia-born and USA-based artist michael jones mckean's 'the rainbow: certain principles of light and shapes between forms' is an investigation into the phenomenal vision of prismatic rainbow across the sky. the virginia commonwealth university professor has created a man-made rainbow formed from repurposed rainwater and a small solar-power system developed over the span of ten years of collaborative research. 'the rainbow' will be on display twice a day for fifteen minutes at the bemis center for contemporary arts in omaha, nebraska, USA from june until september of 2012.

'the rainbow' spans from one side of the street to the other, ending by the bemis center
image by hesse mcgraw
'whether a majestic arch in the sky that appears after a short spring shower or a small, homespun rainbow created with a garden hose on a sunny day, a rainbow operates as an egalitarian visual experience. it is by nature temporary, undetermined, and wonderful. the rainbow exists somewhere between real and representation, actual and artifice.
mckean is deeply interested in the rainbow as a complex form — ephemeral and steeped in mythology — that possesses an out-of-time existence as pure optical phenomena. the image of a rainbow extends through time, surpassing our known and archived histories, and operates as a constant unchanged form. although the symbol of a rainbow has been co-opted, politicized, branded and commodified, an actual prismatic rainbow still has an ability to jolt us from the everyday. it feels hopeful, yearning, optimistic, ghost-like and meaningful. whether perceived immediately as an artwork or not, the experience holds the power to connect diverse publics through an intangible, shared encounter'. -the bemis center

passersby appreciated the trial run for this hovering installation
image by chris machian
because the piece is contingent upon rainfall, bemis chief curator hesse mcgraw told hyperallergic that, 'essentially it’s designed so that we can sustain normal operations with no rain for three to four weeks. so with average to slightly-below-average rainfall in omaha, the project is completely sustainable over 15 weeks'.

image by larry gawel via
experimentation for the creation of this public artwork began in 2002 as mckean first thorugh of 'the rainbow'. after partnering with nebraska water differentiation and water management company lindsay corporation's mechanical engineers and scientists, the artist found that the large-scale work would be best powered by an entirely integrated system. this method is comprised of solar panels, a commercial irrigation system and a rainwater collection system conceived of by mckean and the company's rainwater and harvesting experts. approximately 63,000 gallons of water are filtered down to six holding bins with a volume of 10,500 gallons on the ground floor from roof-top gutters. mckean's bemis center commissioned installation is visible from a distance of 1,000 feet as nine fountain nozzles spray a light mist of rainwater into the air powered by 60HP pressurized jet pumps.

picturing the rainwater collection system in its rooftop collection and installation process

a drawing indicating technical specifications for the work

a conceptual sketch of the piece

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی