یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

خانه آجرکاری / علی‌رضا مشهدی میرزا

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۱، ۱۱:۳۷ ق.ظ

یک پروژه بی‌نظیر تو قلب تهران خودمون.

خانه ای مسکونی در محله جیحون تهران که در اوج سادگی و بدون زلم زیمبوی خاص تنها و تنها با نوآوری و اندیشه معمار نه چندان معروف پروژه به اثری فاخر و ارزشمند و حسابی تبدیل شده. معمار با طراحی دیتیلی ساده  و نوآورانه آبروی معمارهای بزرگ و پرآوازه‌ی امروز ایران زمین رو برده و نشون داده به نام نیست .. به نام نیست

دست مریزاد علی رضا مشهدی میرزا با این آجرکاری نوآورانه



'brick pattern house' by alireza mashhadimirza, tehran, iran
all images © alireza mashhadimirza
iranian designer alireza mashhadimirza was shortlisted in the housing category for the 2012 world architecture festival with 'brick pattern house', located in the jeyhoon area of tehran, iran. challenged with a low budget and building code restriction the architect decided to create a method that did not require phase two drawings for the project. the result was an attention to details which looked at an earthquake resistant structure, energy saving walls, acceptable acoustic properties, fire safety and functional technical services than a luxurious village cottage. limited with space and a local work force with no knowledge of construction methods, the design focused on the exterior and how creative brick could be. taking influence from traditional architecture, a tri-dimensional wall was created to mitigate the glaring sun. the contemporary mashrabiya covers the entire facade producing a semi-transparent partition providing privacy with no need for interior curtains. in order to communicate the pattern to the craftsmen, a table was established, similar to what carpet artisans work with, which indicated all the information and activities of each worker.
the procedure was named 'method 23' because everything was associated with that number, from the quantity of rows, pieces, boxes and columns of support. the construction was similar to putting together a large puzzle with each package having a code to identify the location and orientation of the bricks. the kit provided instructions on A4 paper with a chart numbering the items which corresponded to simple diagrams. the end project delivers a message that architecture can happen in an economically and culturally challenged area of the city.

main facade

brick texture

main entrance

detail

courtyard seating


interior view

night view

construction

method 23

plans and section

نظرات (۱۲)

  • صادق لطفی زاده
  • سلام بر بهنام
    علت این که می فرمایین مهندسی نیست چیه دقیقا؟
    سلام
    من با نظر همه! موافقم
    زیبا هست
    ولی اصلا مهندسی نیس
    متاسفانه ما فکر میکنیم که معماری یه کار ذوقی و هنریه درحالی که بهترین اثار معماری دارای یه تفکر مهندسی قدرتمند بودن و. جاودانه شدن و مسیر بعدی ها رو درست کردن
    بهتره هر معماری با یه مهندس عمران و سازه رفیق و همکار باشه  هر دو با هم یه کار عالی رو ارایه بدن
    مثل همه جای دنیا
    @نوشین
    البته از آجر استفاده کرده ها D:

    بسیار عالی به این میگن استفاده از فکر

    البته خیلی زحمت کشیده و بیش از اون کلی هم هزینه اجر نسوز با وزن زیاد رو متحمل شده.

    نحوه درگیر کردن این همه اجر اصلا منطقی نیست.

    منطق کاربردی اجر رعایت نشده!

    درگیر کردن این همه اجر با مفتول کشیده هرگز پایدار نیست!

    اجر سوراخ شده وبدون ملات یا مواد چسبنده خاص هرگز ظریب اطمینان کافی رو نخواهد داشت!

    خدا رحم کنه!

    کلاه کاسکت هم فراموش نشود.

    سلام.میشه اگه اکسی  میدونه آدرس دقیق این خونه رو(خانه آجر بافت)برای من ایمیل کنه.ازتون ممنون میشم.  sfha6670@yahoo.com
    vaghean namaye tazeyie... man kari be naghdayi ke be sadegiye plan va hajmesh mishe nadaram, ama in nama yani khalaghiyate mahz.

  • محبوبه پورحیدری
  • kheili  ziba bud vaqean khosham umad
    یانون‌دیزاین:
    امید که از این دست حرکات از این دست ابداعات کم هزینه و متکی بر نوآوری نه خرج و هزینه بیشتر، هر روز بیشتر در بازار معماری کشورمون شاهد باشیم
    خیلی ایدش عالی بود
    ترم دوم که نیمکت ساختیم من با چوب ساختم و پشته تکیه گاهش با همین ایده شکل یه گل در آوردم
    واقعا کار خوبی شده تو تهران
    dusesh dashtam
    به نظرم میاد ایدش رو از مشبکهای ورودی باغ فین گرفته
    هر چند کار خوبیه به لحاظ فرم
    ولی احساس میکنم از ظرفیت های حقیقی آجر تو این کار استفاده نشده
    البته کار نماسازی هست شاید انتظار بیشتر از این بی مورد باشه...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی