یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

نقاشی‌های رها شده

شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۱، ۰۲:۳۱ ب.ظ

نقاش بلغاری در مجموعه زیر اون طور که خودش گفته سعی داشته تا با خالی کردن تابلو‌های نقاشی مشهوری از سکنه و فیگورهای انسانی، در عین نوآوری به نوعی درک ملموس‌تر از فضای معماری حاکم در این تابلوها برسه. چیزی که به نظر در مورد فیلم‌های سینمایی و سایر هنرهای بصری هم به نتایج جالب و گاهی بسیار نکته‌داری ختم می شه.

هرچند از ایده کلی این کارها و علتی که خود نقاش گفته بدم نیامد اما به نظرم باید در کنار این حرف‌ها، تمایل به کاری "نو و متفاوت" کردن به منظور دیده شدن بیشتر رو هم از انگیزه های اصلی چنین تولیداتی دونست. 

 

abandoned version of leonardo da vinci's 'the last supper'
 
hungarian new-media artist bence hajdu has re-imagined well-known paintings such as claude lorrain's 'seaport with the embarkation of st. ursula' by erasing people and characters so that only the artwork's architecture remains. the work is an outcome of hajdu's interest in examining the pure drawn perspectives of the classic paintings, revealing an unusual atmosphere only becoming palpable after removing the figures. 
hajdu says of the work:
'I am a student at the university of fine arts, hungary. at one of the descriptive geometry classes we had a task to find and draw the perspective and horizon lines of renaissance and other pictures with significant perspective space. I thought it is not that interesting to just draw lines, so I decided to erase all the characters from them and examine how the painter really created the perspective space and how it actually looks. I saw this could be something exciting and continued thinking and working on it. after a while I found myself interested in the new atmosphere and the new thoughts the retouched pieces generated without their main subjects.' when comparing the re-interpreted jacques louis david's 'oath of the horatii' with the original, the spirit of the artwork is completely transformed - removing the tension and chaos of battle leaves a scene much more still, tranquil and even bleak. the audience is left with a new perspective and understanding of the artwork only attained through hajdu's depiction,shifting the once entrenched energy of the famous artworks.
 
original of leonardo da vinci's 'the last supper', 1495-1498
 
abandoned version of jacques-louis david's 'oath of the horatii'  
 
original of jacques-louis david's 'oath of the horatii', 1784
 
abandoned version of claude lorrain's 'seaport with the embarkation of st. ursula'
 
original version of 'seaport with the embarkation of st. ursula' 1641
 
abandoned version of sandro botticelli's 'annunciation'
 
original of sandro botticelli's 'annunciation', 1489-1490
 
abandoned version of andrea mantegna's 'oculus in the camera degli sposi'
 
original of andrea mantegna's 'oculus in the camera degli sposi', 1473
 
abandoned version of fra angelico's 'the annunciation'
 
original version of fra angelico's 'the annunciation', 1450

 

نظرات (۱)

  • علی حاجی اکبری
  • چه دنیاهای زیبایی :)))!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی