یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

قدرت کتاب‌ها / ملادن پنو

دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۱، ۰۶:۱۹ ب.ظ

اسلام خواندن هر کتابی رو برای هر کسی مجاز نمی‌داند؛ در فقه اسلامی در مورد کتب ضاله بحث می‌کنند و این که کتابی که برای کسی گم‌راه کننده باشد کتابی ضاله و ممنوعه و خواندن‌ش هم برای آن فرد حرام می‌شود.

برخی نادان‌ها این طور نگاه‌های پیش‌گیرانه‌ی اسلامی را به این حمل می‌کنند که اسلام راه فهم و فکر و دانش را بسته و نمی‌خواهد اجازه بدهد مومنان‌ش از معارف و اندیشه‌های دیگر هم سردربیارند. این طور آدم‌ها قدرت نهفته در کتاب‌ها را به کل نمی‌بینند. چیزی که ملادن بنو به خوبی دیده‌است و آن را در چند پرده گرافیکی انذاری ترسیم کرده است.

حواس‌مان هست کتابی که می‌خوانیم به جای معرفت و آگاهی بخشی، یک جتایت‌کار نباشد و در ملک دل‌‌های‌مان قتل‌عام نکند؟ حواس‌مان هست آن چنان ما رو مسحور نکند که اصلا از تفکر فاصله بگیریم و دربست مطیع‌ش بشویم؟ حواس‌مان هست منجر به نابودی و سوختن تمام اندیشه‌های‌مان نشود؟ حواس‌مان هست مثل یک اختاپوس بر تمام زندگی‌مان سایه‌ای نه حقیقی که وهم‌آلود نیاندازد؟ حواسمان هست ......؟ 

book graphic art project

نظرات (۵)

سلام
نه خسته دادا

یه برداشت آزاده لطف کنید

کلیک کنید


ممنون از پاسختون. پای یکی از عکس‌ها نوشته شده:

Power of Books, which gives graphic reality to the imaginations of authors and
 readers

این پوسترها دارن به تصورات نویسندگان و خوانندگان، واقعیت می‌بخشن؛ چون تخیل(تصور) خواننده هم بخشی از اثره. «معنا، کاربرد زبان است» (ویتگنشتاین) و قائل به تمایزگذاری بین تصور و تخیل نیستم. توی دیکشنری هم imagination به هر دو واژه معنی شده.

در مورد «کتب ضاله» هم باید بر نظر قبلیم پافشاری کنم. چون تبعات این نوع نگاه رو می‌بینم.

سپاس
یانون‌دیزاین:
اون توضیح پای تصویر هم نتیجه خوانش شخصی سایت مرجع بر کارهای این هنرمنده. خود هنرمند نام «قدرت کتاب‌ها» رو انتخاب کرده. نه چیز بیشتری و من هم به عنوان یک خوانش جدید از اصل اثر فقط داده می گیرم

ممنون بابت نگاهی که با من به اشتراک گذاشتین به خصوص در مورد کتب ضاله، هرچند نظرم با شما متفاوته....
طیب الله انفسکم

نظر شخصی من اینه که ما باید ابتا امر
سه گنجینه در دسترس خودمون بخونیم و بنا به ظرفیتمون بفهمیم بعد اگه نیاز داشتیم سراغ کتابهی دیگران برویم
منظورم از گنجینه هم قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه

یانون‌دیزاین:
من قائل به خووندن «همه چیز» برای کسی هستم که در پی انطباق و استدلال و پژوهش و فهم بیشتر و .... هست.
و قائل به خوندن چیزهای مورد نیاز برای کسی که به دنبال عمل و زندگی و کار برده.

کتب ضاله هم بحثی در همین معناست. یعنی اگر پژوهش گر نیستی و می خوای با خوندن متنی فقط از اون سردربیاری آیا توجه به قدرت نهفته در متن ها داری؟ و آیا نمی ترسی که تحت تاثیر «احساسی» نه «منطقی» اون متن قرار بگیری و به جای استدلالَ مرعوب و گرفتار متن بشی؟؟؟

برای اهل پژوهش عرض می کنم مواظب باشیم به اشتباه فکر نکنیم از خوندن غیر از متون خودمون غنی هستیم.
چه این که بسیاری متون خودمون رو سطحی و سرسری مطالعه می کنیم و کردیم و در نتیجه نه در آفاق (سایر متون) و نه در انفس (جان و عمق متون خودمون) سیری نکرده ایم...
و برخلاف این وضعیت ما رو امر کرد و فرمود : سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم. حتی یتبین لهم انه الحق....
باید بگم که شما پیام خودتون رو از این پوسترها بیرون کشیدید که البته هر مخاطبی این حق رو داره؛ اما باید با نظر شما مخالفت کنم. این پوسترها دارن به قدرت تصویرسازی نویسنده و تخیل خواننده اشاره می‌کنن. نه گمراهی و جهل و وا اسلامایی که ذهن شما در هر چیزی دنبالش می‌گرده.

«پس بشارت باد بر بندگان، کسانی که سخن را می‌شنوند و از بهترینش پیروی می‌کنند.» (سوره الزمر آیات ۱۷ و ۱۸)

نه کسانی که کتاب‌سوزی می‌کنن و «فارنهایت ۴۵۱» راه می‌ندازن و هرکسی رو که جور دیگه‌ای فکر کنه رو ضاله حساب می‌کنن...
یانون‌دیزاین:
درست نخوندین مطلب من رو چون من هم اتفاقا اشاره کردم که ملادن پنو به خوبی قدرت نهفته در کتاب‌ها رو فهمیده و اراپه داده. البته درست نفهمیدم شما چه طور تخیل خواننده رو هم وارد کردین :) وقتی نام آلبوم Power of books  هست.

باز هم حداقل ازتون ممنونم که حق نظردادن شخصی رو به من هم دادین.
چون بعضی ها فقط «خوانش» رو متعلق به خودشون می دونن و اجازه نمی دن کسی دیگه «خوانش» خودش رو از موضوعی ارائه بده

این هم خوانش شما بود و من بهش احترام می‌گذارم....

با رفتارهای رادیکال میونه خوبی ندارم اما موضوع کتب ضاله یک موضوع کاملا فقهی و شرعیه که لازمه فهم بشه...
فوق العاده است...آفرین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی