یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

دوباره یانون‌دیزاین

قریب به نه ماه از آخرین پست انتشاری یانون‌دیزاین می‌گذرد! و دقیق‌تر قریب به یک سال از کم فعالیت‌ شدن و خسته‌ شدن یانون‌دیزاین!

یانون‌دیزاین تا پیش از این یک سال، با جامعه بزرگ و علاقه‌مندی از حوزه طراحی ، معماری و هنر آمیخته شده بود. خیلی‌ها در سال‌های ۸۶ که فقط به فرستادن ایمیل‌های گاه‌به‌گاه دیزاین به صندوق ایمیلی معدودی از دوستان ورودی ۸۵ دانش‌گاه هنرم مشغول بودم تا همین آغاز سال ۹۶ ، کم کم روزانه با ایمیل روزنامه یانون‌دیزاین، سیر اینترنتی خودشان در جهان هنر و طراحی را شروع می‌کردند. خیلی‌ها ابراز لطف فراوانی را در این سال‌ها به تیم فعال یانون‌دیزاین ابراز کرده‌اند و همین خیلی‌ها و بسیاری که منتقدانه و تیزبین همیشه ما را مدنظر داشتند، عمده انرژی و انگیزه پیش‌برد حرکت یانون‌دیزاین بودند. 

واقعیت آن است که مسائلی شخصی برای یک‌سالی این حرکت را متوقف کرد... اما عمده انگیزه‌ای که این سال‌ها پشت یانون‌دیزاین بود و اتفاقات خوبی که پیرامون آن در سال‌های گذشته افتاده بود مانع آن می‌شد که به کل یانون‌دیزاین را فراموش کنیم....

ما به امید خدا از امروز یعنی ابتدای اردی‌بهشت ۹۷ دوباره با انگیزه شروع خواهیم کرد. با هم از جهان هنر و طراحی خواهیم دید.... روزانه و پابه‌پای تحولاتی که در پیرامون‌ ماست.

غرفه ی بولگاری/ ابوظبی

پنجشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۰۲ ق.ظ

وقتی تصویر اول این پست رو دیدم بدون این که جزییاتش رو بخونم، نمی دونم چرا ناخودآگاه یاد فرم رسمی‌سازی و مقرنس‌کاری‌های معماری سنتی خودمون و ظرفیت فوق‌العاده و غنای فرمی اون‌ها افتادم؛ انگار این کار می‌خواد یه جوری تقلید فرمی و سازه‌ای از اون‌ها داشته باشه.

این مجموعه مربوط به یک برند ایتالیایی جواهرات هست که غرفه‌ای موقت در ابوظبی برای عرصه‌ی محصولات‌ش ساخته. این غرفه تشکیل شده از یک سری لوله‌های اکرولیکی که با قطرها و ارتفاعات متفاوت و با برش‌های حساب شده در کنار هم قرار گرفته‌اند. طراح در این پروژه قصد داشته فرمی رو برپا کنه که بدون نیاز به سازه‌ی پشتیبان داخلی بتونه نیروها رو انتقال بده و در نهایت مجموعه خود ایستا بشه. غیر از بحث فرم و سازه‌ی این غرفه، جزییات اتصالات لوله‌ها به یک‌دیگر هم جلب نظر می‌کنه.  

bulgari pavilion by not a number architects

bulgari pavilion by not a number architects

view of the pavilion with the museum at the back
image © NaNa

commissioned for the prestigious luxury jewellery brand for abu dhabi art 2012, the 'bulgari pavilion' is conceived as a temporary installation by not a number architects - an exclusive and private venue with live music, a bar and a curated selection of the company's high end jewellery.

the design of the pavilion aims to be both reminiscent of bulgari's italian heritage, being representative of its own fabrication and structure. a self supporting entity is implemented without the need for a separate internal structure; therefore the form is not merely a decorative veil. acrylic tubes are used in different set lengths and diameters although they are rarely used as principal architectural elements - 2272 tubes with approximately 10,000 individual connections to be exact. by packing them close together not only do they begin to form mass, but also provide structural rigidity. much like a rough gemstone, the concept was sliced and cut, then smoothed and polished to contrast within the environmental conditions.


view from outside the pavilion
image © NaNa


bulgari lounge and pavillion


seating under the translucent vaults
image © NaNa


light coming through the vault
image © NaNa


vault becoming column
image © NaNa


reflections of the canopy on the seating elements
image © NaNa


details of the structure
image © NaNa


night view
image © sofia dadourian


artificial light embedded in the structure
image © sofia dadourian


the pavilion space during the art fair
image © sofia dadourian


snapshots of construction process
image © NaNa

design and assembly concept
image © NaNa

 

project information:

client: bulgari SpA

location: abu dhabi art 2012, saadiyat al manarat, saadiyat cultural district, abu dhabi, UAE

project period: june 2012 - november 2012

architects: not a number architects (NaNA)

structural engineers: 
structure workshop 

lighting consultants: 
artisan (united visual artists)

[ طرح انتخاب شده از : Designboom ]

نظرات (۳)

متشکرم که ایدهای جدید را به نمایش میگذارید
  • مریم پویان مهر
  • یک صورت بسیار سطحی و ساده شده از مقرنس کاری ایرانی به نظر میاد.میتونه کانسپت اون باشه.ولی متاسفانه چه خوب اجرا شده این ایده.متاسفانه از این جهت که ساده ترین طرح ها رو به بهترین وجه احرا میکنن و ما که صاحب این هنر هستیم چه افتضاحی به بار آوردیم ...
    به نظر شما تجمل گرایی که میگن دقیقا یعنی چی؟
    این سوال رو از شمایی که مسئول این وب سایت هستید میپرسم
    بنده شناختی روی مدیریت وب سایت ندارم اما از بعضی نوشته ها اینطور احساس کردم که باید افراد معتقد و مقیدی باشید
    به نظر شما مرز بین تجمل گرایی و هنر کجاست ؟ 

    یانون‌دیزاین:
    تجمل و هنر رو باید بدونم در کدوم بستر فرهنگی دارین با هم مقایسه می کنین؟ آیا تجمل رو آراستن و به جمال کشاندن ترجمه می کنین یا اون رو زیوردادنی معطوف به رفع نیازهای شهوانی نفس می‌شناسین؟
    بگذارین در بستر فرهنگی امروز حرف بزنم و هنر و تجمل مصطلح رو مقایسه کنم.

    تجمل در معنای مصطلح امروزی با زیبایی نسبت نداره. با خودنمایی نسبت داره. تجمل یعنی آراستن و شکل دادن به منظور برتری جویی و تبختر و خودنمایی و ارضای نفسانی
    اما هنر با زیبایی نسبت داره. در پی القای پیامه و هدف اون روشن‌گریه نه برتری جویی و تبختر و خودنمایی. البته صورت های گوناگون هنر با ارضاهای نفسانی آمیخته اند و خیلی اوقات آلوده به تجمل و خودنمایی....
    اما خب جوهر هنر و جوهر تجمل دوتاست...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی