یانون دیزاین ... yanondesign

نگاهی روزانه به طراحی و هنر
نشریه‌ی ‌الکترونیکی روزانه؛ جسـتاری در هـنر و طـراحی
مشترک روزنامه یانون‌دیزاین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
تبلیغات

بلا رُبا

نعل اسب به آهن‌ربای U شکل نزدیک می‌شد؛ نزدیک و نزدیک‌تر.
آهن‌ربای U شکل گفت، دور شو! نزدیک نیا! نمی‌خواهم ببینمت! اما نعل اسب هم‌چنان پیش می‌آمد. نعل اسب به آهن‌ربای U شکل که رسید٬ آرام گرفت؛ و از حرکت بازایستاد. آهن‌ربا از نعل اسب پرسید: دوستم داری؟
نعل اسب پاسخ داد: معلوم نیست؟! آهن‌ربا گفت: پس خودت را آماده کن!
نعل اسب: برای چه؟!
دستی نعل اسب را جدا کرد؛ و برد. در حالی که نعل اسب ناباورانه آهن‌ربا را نگاه می‌کرد، صدای برخورد اجسامی سخت با سطح آهنی کوچک و U شکلی به گوش می‌رسید.

حلقه‌ای نامشروع به دور کعبه

شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳ ب.ظ

وقتی تصمیم گرفتند ساختمان غول‌پیکر ابراج البیت را بالای سر کعبه بنا کنند چندان رسانه‌ها سخنی نگفتند و جهان اسلام هم خبردار نشد. تقریبا زمانی مسلمانان از عمق فاجعه مطلع شدند که چهارصد متر از برج‌های ششصدمتری مجموعه ابراج البیت ساخته شده بود و چندی بعد هم پروژه با بی‌شرمی تمام و در سکوت فجیع سازمان‌های مدعی میراث فرهنگ و تمدن بشری افتتاح شد. برجی ششصد و اندی متری در فاصله‌ی کم‌تر از ۵۰ متر یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین بناهای تاریخی جهان -دینی و اعتقادی‌ش بماند...-

هر چه قدر ساخت ابراج البیت در سانسورهای رسانه‌ای و ناآگاهی مسلمانان به پیش رفت و همین امر عذر مهمی شد تا کسی خیال آن را نکند که بتواند اعتراضی کند، این روزها به صورت زنده هر صبح و در حال تناول سحری‌های ماه رمضان و از سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال مشاهده روند اجرای پروژه‌ای بزرگ و مخوف در حاشیه بیت شریف الاهی هستیم و دم هم برنمی‌آوریم! و دو چندان مایه تاسف که دیدم در خیلی از سایت‌ها و رسانه‌های به اصطلاح مذهبی هم با آب و تاب از ویژگی‌های فنی و کارکردی این پروژه تعریف می‌کنند. 

پروژه گسترش بخش شمالی مسجد الحرام است که با تخریب‌های وسیع بافت قدیم و با سرعت سرسام‌آوری در حال اجراست. اما در کنار این تخریب‌های عظیم ساخت یک رینگ حرکتی -به اصطلاح ویژه معلولین و ناتوانان و حتی شاید موقت- در ارتفاع ۱۲ متری یعنی حدودا هم ارتفاع خانه خدا و در چند متری آن به کل نمای پرابهت خانه خدا و هندسه پنهان خالی فضای صحن بیت‌الله را که بی‌شک در ایجاد احساسات معنوی زایرین نقش تکمیلی دارد، برهم زده است. دلایلی که برای ساخت این رینگ عظیم مطرح کرده‌اند بسیار شبیه به دلایلی که برای ساخت ابراج‌البیت مطرح شد، در عین فریب مخاطب به انجام یک عمل منطقی نوعی فرافکنی و رد توجه از عمق فاجعه‌ای ست که در حال رخ‌داد است. دائمی بودن یا موقتی بودن این سازه چیزی از جرم آل سعود در هتک حریم کعبه کم نمی‌کند. چه بسا که همین موقتی‌بودن سازه معیاری برای سنجش میزان غیرت و هوش‌یاری جامعه اسلامی باشد و اگر ما را ناهوش‌یار دیدند معلوم نیست گام بعد چه خواهند کرد؟

به نظر می‌رسد با اصلاحات اخیر باید اذعان کرد حکومت سعودی در تخریب مسجد الحرام و بیت‌الله الحرام به موفقیت کامل دست پیدا کرده است.... کجاست فریادهای مسلمانان آزادی‌خواه و آگاه..... 

تخریب‌های این روزها در واقع برای الحاق این بخش شمالی مهم و بزرگ به مجموعه بیت‌الله الحرام است اما در حاشیه‌ی آن ناگهان رینگ بتنی عظیمی به دلایل واهی از دل صحن سربرمی‌آورد و تمام فضای هندسی و معماری و طبعا حسی مسجد‌الحرام را به کل دو شقه می‌کند.

بی‌دلیل نیست که در روایات شیعی به صراحت فرموده‌اند، او که بیاید، رد البیت الی اساسه، و المسجد الی اساسه و ..... او که بیاید بیت الله الحرام و مسجد نبوی و خیلی اماکن مقدس دیگر را به حال اصلی و وضع درست خودشان برمی‌گرداند. انگار قرار بود تا به این جا برسیم. باید این انحراف از معیار و دورشدن از اساس به طور خیلی آشکار دیده‌ می‌شد تا این احادیث و اخبار هم بهتر فهم بشوند، ....

نظرات (۱۸)

  • سجاد شیرازی
  • در مورد پرداخت و معماری ، می شه لطفا بیشتر توضیح بدید . من نسبت به این موضوع کمی فکر کردم ولی انگار هنوز کامل حل نشده .

    اینکه محتوا ، جدای از فرم تصور شود و بعد بینیم که ذات محتوا از فرم بی نیاز هست و بعد ، پرداخت فرم ، محل سوال می شه .

    یک سوال . مثلا اگر شیخ بهایی (ره) به جای این مسجد جامع عباسی ، یه سوله می ساخت ، کجای کارش ایراد داشت ؟ ضمن اینکه عطر آن است که خود ببوید و نه اینکه عطار بگوید .

  • صادق لطفی زاده
  • یک پلاس به کامنت علیرضا
    مسئله اینه که ماها از درون سیستم آموزشی ای بیرون اومدیم که این چیزها رو نمی فهمه.
    سیستمی که مسئله غیب براش موضوعیتی نداره و درک نمیشه. همه چیز در راستای تسهیل امور و روابط مادی  تعریف می شه و نتیجه این نگاه این میشه که تو طراحی جاهایی که قراره اتصالی به عالم غیب باشن هم فرمی برخورد میکنیم. و معمولا دچار تعارض هم میشیم تو طراحی

  • علیرضا زند
  • می خواستم تجربه ای شخصی ام رو از اقدامی نسبتا مشابه در صحن عتیق حرم حضرت معصومه 
    مدیر فنی مهندسی وقت آستانه تصمیم به این گرفت صحن رو با چهار سایبان مجهز بپوشونه و حفاظت کنه به نوعی مومنان خداجو را از شر آفتاب های جان سوز ...
    اما  شما احساس خفه گی می کردی در اون فضا این در حالی بود که هیچگاه چترهای اون سایبان باز نشد و در کمال تعجب با فشار مردم و زوار و انتقادهای اونها برچیده شد مردم می گفتند عیبی نداره ما تحمل می کنیم این گرما را !؟
    گاهی اوقات به این نتیجه می رسم که چیزی با اهمیت تر وجود داره از یک اثر معماری منطقی ، نو آورانه و دل فریب که می بینم در این سایت ها  ، فکر می کنم روحی وجود داره فراتر از 4= 2*2 و حتی تعابیر هنری و زیبایی شناسی ...
      
    به سجاد شیرازی:
    به نظرم بحث رو درست متوجه نشدین و احتمالا به دلیل توضیح ناکامل و بد بنده ست.
    به هیچ وجه صحبت از قرارداد در کامنت من نبود که احیانا شما بفرمایین این ها قرارداد به خصوص ماست که توسط وهابیت مورد پذیرش نیست.
    از سوی دیگه صحبت از قداست ذاتی هم نبود که محل اشکال باشه
    صحبت از این بود که نشانه‌ها ممکنه گاهی بر معنایی به صرف قراردادهای نظام‌های نشانه‌ای محدود دلالت کنن. مانند نشانه‌هایی که گروهی مستقل یا خصوصی برای خودش داره یا یک جریان یا نحله فکری
    و گاهی ممکنه به اعتبار یک سنت الهی به عنوان حاکم نظام نشانه‌شناختی هستی و کسی که امر و نظرش در هستی در حکم یک سنت معتبره باشن

    صحبت از قداست یک کالبد خاص نیست که شما بفرماین این کالبد بارها بنا شده و .... در نتیجه قداست نداره
    کمااین که ما در مورد یک ضریح معصوم هم به قداست طلای موجود در اون ضریح که قائل نیستیم.
    ما اعتقاد به شرافت مکان و اشیا در ذیل قرارگرفتن در پرتو انوار الاهی داریم. چه این شرافت در همسایگی کالبد مطهر یک ولی اعظم خدا به دست بیاد چه به دلیل سنتی انبیایی بر یک نقطه از هستی طی یک سنت شرافت بار بشه
    اگر کعبه رو بارها و بارها بسازن و خراب کنن توفیری در این شرافت نداره
    اگر کسی اون رو نجس کنه توفیری نداره
    اگر روزی در اون بت باشه توفیری نداره
    اگر رینگی نامشروع دور اون بنا کنن توفیری نداره
    شرافت مربوط به این سنته نه کالبد و نه هیچ قراردادی..... سنتی الاهیه که قرارداد کسی ست که قراردادهاش در حکم قانون برای عالمه و اساسا قانونی جز قراردادهای او نیست...

    پس اگر چیزی که تناسب با این شرافت نداره در اون محل رخ بده جای اشکال داریم
    چه این یک تکه نجاست باشه
    چه خون ناحق باشه
    چه گناهی کوچک و بزرگ باشه
    جه ساخت و ساز نامتناسب باشه......


    در مورد تضامن معنا با معماری و این که مثلاا مستلزم پرداخت هزینه و زمان و.... است به نظرم به واسطه تجربه و ذهنیت پیش‌فرض خودتون که احتمالا معنا رو متناظر با تزئینات و فرم‌های خاص و ... فرض کردین به این احکام می رسین
    به نظرم باید در اون پیش فرض‌ها کمی دقیق‌تر بشین و اول اون‌ها رو به بوته نقد بکشین.

  • سجاد شیرازی
  • به یانون :
    در مورد قداست جسم به اعتبار قرارداد پاسخ درسته ، اما باز در مورد قداست ذاتی جسم ، اشکال پابرجاست . این علمای وهابی هم با این تغییر دادن ها می خوان توحیدشون رو اثبات کنند و مشکل اینه که برای قرارداد های خصوصی ما اعتبار قائل نیستند . در این وضعیت هم ما و هم اون ها داریم قربهً الی الله به هم فحش می دیم .

    در حقیقت می شه گفت این بنا ها یک نشانه هستند ، مثل واژه ها ، که مثلا لفظ «الله» مقدس است و حتی بدون وضو نباید لمس بشه ولی خود الف و لام و لام و هاء از نظر اینکه چه با مداد نوشته شده باشه چه با خودکار و یا حتی با پرینتر چاپ شده باشه فرقی نمی کنه و جالب اینکه در مورد الفاظ «God»  و «خدا» هم همین احکام هست . این یعنی قداست غیر ذاتی قراردادی .

    وهابی ها بیشتر به احکام سلبی ماده علاقه مندند و ما به احکام ایجابی اش . قائل شدن قداست برای ماده خطر بزرگ بت پرستی را دارد . و قائل شدن قداست برای ماده می تواند مخزن معنا شود و ما را هوشیار کند . حالا چه کسی درست می گوید ؟

    گذشته از اینکه خود ساختمان کعبه ده بار تا به حال از نو بنا شده . اگر بخواهیم در مورد سایر مساجد بحث کنیم ، با توجه به اینکه متضمن معنا بودن یک معماری مستلزم پرداخت اضافی زمان و هزینه هست ، حکمت این پرداخت چه چیزی می تواند باشد و مستند به کدام گذاره دینی یا عقلی است ؟ 

    به صادق :
    البته . ولی اون ها هم شاید منکر همه این نیستند ، کما اینکه بر عکس حرم حضرت رسول (ص) ، در مورد پرده های کعبه و حجرالاسود یا آب زمزم ، برای تبرک جستن ، ممانعتی نمی کنند . من می گم باید به قرارداد های مشترک اکتفا کرد . وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت . کثرت مستلزم تفاوته و تفاوت اراده خداست. شبیه سازی محاله.
    یعقوب علیه السلام پیزاهن یوسف رو به صورتش کشید و بینا شد
    و همچنین تابوت بنی اسرائیل و....
    به سجاد شیرازی:
    جواب این که به چه مستندی نباید برای سنگ و خاک قداست قائل شد و اساسا اصلا مگر نه این که همه دنیای پیرامون ما از سنگ و خاک و عناصر شیمیاییه؟ مهم اونه که آیا بخشی از این خاک یا کالبدی از این ماده شرف حضور یک روح عالی ورای ماده رو پیدا کرده یا نه؟ و اگر پیدا کرده باشه پس مقدسه و احترام داره
    کعبه و حجرالاسود به طور خاص کالبدهایی شریف، و مسجدالحرام و مکه زمینی شریف هستند که شرف حضور ارواحی بزرگ و مختص به خودشون رو داشته اند و از این منظر قداست دارند.

    اما در مورد این که اگر جایی طوری ساخته شده باشه که .....
    اگر چیزی طوری ساخته شده باشه که بیان‌گر حقیقت معنایی ش باشه این اغوا نیست. این ظهوره
    و اگر طوری ساخته شده باشه که به نادرست بر معنایی دلالت کنه این اغواست.

    پس کعبه شریفه و حرم شریف به هیچ وجه اغوا نیستند. کالبدی آرام که دلالت بر امن بودن حقیقی حرم دارند و از این منظر بی‌شک در معنویتی که مسجد‌الحرام در حج برای حجاج داره شریک‌ هستند.
    ولی حرف درست اینه که روح شریف مومن آن قدر عظمت دارد که حتی در پس این ناهنجاری های ایجاد شده هم می‌تواند حضور قلب پیدا کند. اما نه روح همه مومنین. روح متوسطین از مومنین اتفاقا بی‌شک متاثر از کالبد حرم هست و باید هم باشد....

    پس جنایت سعودی ها جنایتی بزرگ است که به هیچ وجه نمی توان از آن دفاع کرد....
  • سجاد شیرازی
  • اونا می گن همه این ها سنگ و خاکه و نباید قداست براشون قائل شد ، چه جوابی هست ؟ و یا اگر جایی طوی ساخته شده باشه که دلالت بر معنایی کند نوعی اغواست ، در حالی که توقع معنویت در حج ، تنها از حضور قلب هست . البته در مورد جنایت ابراج البیت چیزی نمی شه گفت .
  • یک ناراحت شونده از توهین
  • توهین نباید کرد.
    :(
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    بر *** ******** لعنت

    یانون‌دیزاین:
    پاسخ شما به علت توهین به شخصی حقیقی مورد بازبینی قرارگرفت.
    مودب باشید!
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    دمتون گرم ما رو آگاه کردین ****** ** ****

    ** **** **** * ***** * ***** * **** ******** ****

    لعن علی عدوک یا علی

    **** * **** ****

    یانون‌دیزاین:
    پاسخ شما به علت توهین به شخصی حقیقی مورد بازبینی قرارگرفت.
    مودب باشید!
    داستان نقش جهانو یادتونه؟
    یعنی نقش جهان از کعبه هم تاریخی تر بود؟!!!
    یانون‌دیزاین:
    بله ولی متاسفانه برخی هنوز این یک بام و دوهوای غرب رو
    این دم خروس هویدا رو
    ندیدن و باور ندارن....
    پیشنهاد: برگزاری روز جهانی «بیت الله» همزمان با عید قربان برای آزادسازی مکه و مدینه از چنگال وهابیت ملعون.
    خدایا مارو از دست این وهابی ها کثیف که دشمن اسلامن نجات بده
    اللهم عجل فی فرجه قائم
  • داود نوروزی
  • بصیرت افزایی درستی بود
    بارک الله
    خیلی دلم شکست یا صاحب الزمان ادرکنی 

    خدا ازشون نگذره.... خدا!
    السلام علیک یا اباالفضل العباس
    سلام آقا یحیی
    متاسفانه عظیم ترین درآمد اقتصادی جهان اسلام افتاده دست یه مشت سگ وهابی و ظاهرا قسمت ها و بناهای مذهبی دیگه ای رو هم در اطراف کعبه به بهانه بازسازی بالکل خراب کردن
    مسئولین مربوطه ما هم که ادعای آقایی جهان اسلام رو دارن به فکر مراسم خداحافظی با شکوه آقای دکتر هستن و چپ و راست از هم تقدیر میکنن.این کوتاهی تاسفش بیشتره...
    اللهم،عجّل...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی